Partnerzy portalu

El Ninio ogranicza ruch statków Kanałem Panamskim

Z powodu panującej od wielu tygodni suszy i małych opadów deszczu, zarząd Kanału Panamskiego zmniejszył liczbę statków, które mogą nim przepływać. Co bardziej dotkliwe dla nadawców ładunków i spedytorów – zmniejszył maksymalną masę statków. Już spowodowało to znaczne opóźnienia w transporcie morskim na szlaku Azja – wschodnie regiony obu Ameryk oraz podwyżki stawek frachtu.

Fot. Wiki Commons

Te kroki zarządu kanału mają na celu oszczędzania wody, która w procesie śluzowania tylko w części jest odzyskiwana. Eksperci ds. transportu morskiego obawiają się, że takie ograniczenia mogą stać się nową normą, ponieważ w tym piątym najbardziej mokrym kraju na świecie pogłębia się deficyt opadów.

Lifting

Zakłócenia wynikające z warunków klimatycznych pozbawiły 1 sierpnia kontenerowiec Ever Max -tajwańskiej spółki żeglugowej – Evergreen Marine szansy na ustanowienie rekordu w przewożeniu największej liczby kontenerów przez ten ważny skrót morski łączący Ocean Spokojny i Atlantycki, donosi agencja Reutersa. W swojej inauguracyjnej podróż przez Kanał Panamski z portów Dalekiego Wschodu, z takimi towarami jak kostiumy na Halloween, sztuczne choinki i lampiony, po dotarciu do zachodnich główek kanału musiał zmniejszyć wagę, przez rozładunek 700 kontenerów 40-sto stopowych, choć wiózł 7 373 FEU, czyli nie był w pełni załadowany (jego maksymalna pojemność to 8 650 FEU). Odliftowane kontenery zostały przewieziono na wschodnie wybrzeże USA pociągami.

Takie są m.in. realia decyzji zarządu kanału. Zmniejszyli z ok. 36 na początku roku do 32 liczbę odprawianych statków na dobę, ponieważ każda przeprawa wymaga ok. 50 milionów galonów wody (ok. 132 tys. hektolitrów), z których tylko część jest poddawana recyklingowi. Tonaż netto statku ma nie przekraczać 70 tys. ton.

Słaba alternatywa

Armatorzy mają do wyboru przewożenie mniejszej ilości ładunków, wybór alternatywnej trasy (np. z Azji przez Kanał Sueski), co oznacza dodanie tysiące mil do podróży lub zmaganie się z kolejkami, jakie tworzą się przed Kanałem Panamskim. Na początku sierpnia czekało w obu kierunkach ok. 160 statków, przy czym niektóre nawet 21 dni.

Niektórzy dyrektorzy żeglugi przygotowują się na dalsze redukcje, do 27 statków przepuszczanych na dobę. Taka sytuacja wystąpiła już w 2020 r., choć susza była mniej dotkliwa dla regionu Panamy. Restrykcje władz kanału i minorowe prognozy już spowodowały, że ceny wysyłek towarów w umowach spot z Chin do wschodniego wybrzeża USA wzrosły aż o 36 proc.

Statystyki

W 2022 roku przez Kanał Panamski przepłynęło ponad 14 000 statków. Najwięcej było kontenerowców, które transportowały ponad 40 proc. towarów konsumpcyjnych będących przedmiotem handlu między firmami z Azji Północno-Wschodniej a wschodnim wybrzeżem USA. Ale kanał ten też jest ważny dla obsługi innych ładunków w krajach wschodnich Ameryki Południowej.

Ograniczenia w dostępie do Kanału Panamskiego dotyczą ok. 170 krajów i praktycznie każdego rodzaju dobra, w tym soi i skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych, miedzi i świeżych wiśni z Chile oraz wołowiny z Brazylii, stwierdza Reuters.

Dotyczy to również masowców, które transportują takie towary jak kukurydza i rudy żelaza, a także tankowców, które przewożą ropę, produkty ropopochodne, gaz i chemikalia. Niektóre firmy energetyczne przekierowują statki wyładowane węglem i skroplonym gazem ziemnym drogą przez Kanał Sueski.

Przyczyny

Problem z brakiem opadów w rejonie Ameryki Środkowej i wschodnich wybrzeży Ameryki Południowej wynika z kolejnej zmiany zjawiska pogodowego i oceanicznego, zwanego El Ninio. Gdy powierzchnia wód w strefie równikowej Pacyfiku wzrasta do temperatur ponadprzeciętnych, nie występuje zjawisko upwellingu (wynoszeniu ku powierzchni oceanu chłodnych wód głębinowych), które powodują opady deszczu i wschodni passat.

Obszar Panamy przeżywa jeden z dwóch najbardziej suchych lat w 143-letnim okresie prowadzenia rejestrów, informują władze kanału i Smithsonian Tropical Research Institute (STRI). Na całym obszarze pomiary opadów deszczu są o 30 – 50 proc. poniżej normy. W efekcie np. poziom wody w jeziorze Gatun, głównym zbiorniku zasilanym opadami, który unosi statki przez system śluz Kanału Panamskiego, pozostał poniżej normy, pomimo akumulacji w obecnej porze deszczowej.

Zjawisko El Ninio też jest oficjalnie notowane od 143 lat i z danych wynika, że jego częstotliwość znacznie wzrosła w ciągu ostatnich 25 lat.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close