Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Brak wdrożenia zestawów EMS 25,25 m zagrozi utrzymaniu konkurencyjności polskich firm?

Polska Izba Spedycji i Logistyki w skierowanym piśmie do Ministerstwa Infrastruktury przedstawiła zalety wdrożenia w Polsce zestawów klasy EMS 25,25 m. Organizacja zaznacza, że polscy przewoźnicy, by zachować konkurencyjność muszą zacząć wdrażać kompletnie nowe rozwiązania.

Fot. Pixabay

Polska Izba Spedycji i Logistyki skierowała pismo do Wiceministra Infrastruktury Rafała Webera oraz Zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego Michała Mostowskiego. Izba wystąpiła z inicjatywą powstania Polskiego Narodowego Planu Wdrożenia Zestawów Klasy EMS. Dlaczego jest to ważne z punktu widzenia polskich przewoźników? O tym PISiL w piśmie do przedstawiciela rządu.

Innowacyjność = konkurencyjność

Jak zaznacza Polska Izba Spedycji i Logistyki, współczesny rynek drogowego transportu towarowego, zarówno krajowego, jak i międzynarodowego, cechuje się bardzo dużą konkurencyjnością. Tę wysoką konkurencyjność dodatkowo podnosi fakt, że rynek samych przewozów w znacznym stopniu zależy od rynku zleceń na te przewozy. Ten z kolei znacznie różni się od samego rynku transportowego. O ile bowiem rynek transportowy jest zdominowany przez podmioty małe i średnie, o tyle rynek transportowo-logistyczny przez podmioty duże, w tym nierzadko międzynarodowe koncerny – tzw. korporacje transnarodowe. Powoduje to znaczną asymetrię przetargową i zasobową podmiotów z tych dwóch sfer.

– Dlatego polscy przewoźnicy, by zachować konkurencyjność w przyszłości, muszą zacząć wdrażać kompletnie nowe rozwiązania z licznych obszarów skojarzonych, takich jak m.in. taborowe rozwiązania techniczne w sferze dopuszczalnych mas i wymiarów, łączność i sieciowość, ekologizacja paliowo-napędowa. Przy czym, o ile w kwestii systemów telematycznych i zarządzania nie ma zbyt wielu ograniczeń formalnych, o tyle kompletnie inaczej prezentuje się powyższe zagadnienie w odniesieniu do limitów masowych i wymiarowych. W tym zakresie nasz kraj pozostaje znacznie w tyle nie tylko w porównaniu z liderami w tej dziedzinie, jak Szwecja i Finlandia, ale i państwami z nami graniczącymi, jak Czechy i Niemcy. Przy czym nawet wdrożenie w Szwecji, a wcześniej w Finlandii zestawów kategorii HCV-HCT – dwunaczepowych o długości do 34 m i masie całkowitej do 72000-74000 kg nie pozostaje bez wpływu na konkurencyjność polskich przewoźników w tych dwóch krajach. Po prostu szwedzki czy fiński podmiot może swobodnie holować po terenie swojego kraju dwie naczepy, w tym z dwoma kontenerami, podczas gdy polski praktycznie nie – wskazuje w piśmie PISiL.

W takim wypadku część zadań dotychczas wykonywanych przez polskich przewoźników przejmą tamtejsi przewoźnicy. PISiL zaznacza, że jeden zestaw klasy HCT-HCV eliminuje mianowicie potrzebę posiadania dwóch ciągników i dwóch kierowców. Polscy przewoźnicy ponoszą w takim wypadku ponoszą wyższe koszty operacyjne, tym samym stając się mniej konkurencyjnymi na rynku.

– Oczywiście zestawy klasy HCT i HCV oraz ich wydanie SEC stanowią specyficzną część rynku – są dopuszczone do częściowego ruchu w takich krajach jak Szwecja, Finlandia oraz – w bardzo ograniczonym (testowym zakresie) Dania, Holandia czy Hiszpania. W związku z tym, kluczowego znaczenia w takich realiach nabiera zezwolenie na przynajmniej częściowe dopuszczenie do ruchu w naszym kraju zestawów kategorii EMS 25,25 m – zaznaczyła Izba.

Jak wskazano oprócz państw zezwalających na ruch SEC, dopuszczonych w Norwegii, Czechach, Niemczech i Belgii. Zestawy takie bowiem pozwalają na uzyskanie istotnych korzyści w układach:

  • ekonomicznym – poprzez redukcję kosztów na tkm;
  • ekologicznym – poprzez redukcję zużycia paliwa/energii na tkm;
  • zasobowym – poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na jednego kierowcę z każdych trzech, czyli o 1/3;
  • infrastrukturalnym, związanym z redukcją kongestii – poprzez zmniejszenie ruchu na drogach. Trzy konwencjonalne zestawy typu ciągnik z naczepą, poruszające się w odstępach 40- metrowych, zajmują łącznie 129,5 m pasa drogi. Dwa zestawy EMS 25,25 m przewożące ten sam wolumen zajmują 90,5 m;
  • bezpieczeństwa – poprzez zmniejszenie liczby wypadków z udziałem ciężarówek zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i na tkm wykonanej pracy przewozowej. Statystyki wskazują, iż liczba wypadków rośnie wraz z liczbą pojazdów w ruchu, a nie z przyrostem ich rozmiarów czy masy.

Tym samym zestawy takie wychodzą naprzeciw licznym oczekiwaniom polskiego środowiska towarowego transportu drogowego, gdyż nawet przy masie całkowitej zwiększonej do 44000-48000 kg, przy długości 25,25 m, pozwalają mu na:

  • podjęcie równej konkurencji z podmiotami z Czech i Niemiec, także na ich terytorium;
  • dalsze zachowanie konkurencyjności w UE.

Według PISiL, wdrożenie takich zestawów nie wiąże się z potrzebą poniesienia przez przewoźników znacznych dodatkowych kosztów – jedynym kosztem jest potrzeba zakupu 2-osiowego wózka łącznikowego – tzw. dolly. Ponadto według Izby wprowadzenie zestawów może podnieść konkurencyjność całej polskiej gospodarki poprzez redukcję kosztów (rzędu nawet 2-3%). Kolejna kwestia to kwestia kadry, gdzie systemy te mogą być lekarstwem na braki kierowców. Pozostaje też kwestia środowiskowa, szacuje się że na tkm emisja spalin średnio nawet o 10-15% na tkm.

Uwzględniając powyższe, PISiL przedstawiła Polski Narodowy Program Wdrażania Zestawów Klasy EMS, który został podzielony na cztery fazy – więcej informacji.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close