Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Gdynia inwestuje w ekologię. Przy porcie powstały punkty ładowania dla samochodów elektrycznych

Port Gdynia rozwija się bardzo prężnie, dostosowując się do wymagającego rynku, jako port uniwersalny, zdolny do przyjmowania największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich zawijających na Bałtyk. Nowe wyzwania technologiczne, ekologiczne i gospodarcze determinują potrzebę dalszych zmian w funkcjonowaniu portu gdyńskiego.

Fot. Tadeusz Urbaniak

Niezbędnym elementem wzmocnienia pozycji rynkowej portu jest ciągłe dążenie do wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska. Realizowane projekty są zgodne z ideą „green port”. Port Gdynia poprzez wiele inicjatyw stara się zniwelować swój negatywny wpływ na środowisko. W ostatnich latach znacznie zmniejszono zużycie papieru, poprzez wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów. W roku 2022 została zakończona budowa oraz uzyskane pozwolenie na użytkowanie dla infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków pasażerskich i promów o przepustowości ok. 1600 m3/ na dobę, w skład której wchodzi m. in. nowoczesna podczyszczalnia mechaniczno – chemiczna ścieków.

Kolejnym przykładem jest Nowy Publiczny Terminal Promowy. Terminal  zrealizowany został zgodnie z ideą green port, której wyrazem jest zastosowane przyłącze elektryczne. Korzystać z niego mogą promy cumujące przy terminalu. Wykorzystanie energii elektrycznej z lądu eliminuje emisje spalin, drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ transportu promowego na środowisko, jego oddziaływanie na centrum miasta. Istotnym aspektem nowego Publicznego Terminalu Promowego jest możliwość zasilania prądem promów podczas postoju. Wpisuje się to w ideę green port. Rozwiązanie to wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju. Ma to znaczenie dla gdyńskiego portu, który usytuowany jest w sąsiedztwie centrum miasta. OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie. Zasilanie statków energią elektryczną podczas postoju w porcie wpływa bardzo korzystnie na środowisko poprzez całkowitą redukcję emisji dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek, redukcję poziomu hałasu w porcie, niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku, wydłużenie żywotności silników pomocniczych na statku, poprzez ich nieużywanie. Sprzyjająca lokalizacja, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.

Kolejnym krokiem jest zakończony z sukcesem kolejny etap projektu pn. ”Budowa punktów ładowania dla samochodów elektrycznych” w ramach programu Transformacji paliwowo-energetycznej. Port Gdynia systematycznie rozwija się w sferze elektromobilności, co podzielono na kilka etapów i faz. W pierwszym etapie projektu wykonano pilotażowy publiczny punkt ładowania pojazdów elektrycznych w oparciu o energię pobieraną ze słupa oświetleniowego. W kolejnym etapie rozbudowano infrastrukturę elektroenergetyczną w celu montażu czterech stacji ładowania na terenach Portu Gdynia. Dążąc do zwiększenia udziału w niskoemisyjnych środkach transportu, gdyński port wymienia  samochody spalinowe na pojazdy elektryczne.

Dodatkowo wdrożono pilotażowy projekt, w ramach którego pracownicy portu mogą korzystać z rowerów elektrycznych podczas wykonywania zadań operacyjnych. Wymienione wyżej projekty zostały zrealizowane w celu zmniejszenia emisji szkodliwych gazów do powietrza, zanieczyszczeń gleby, wody i redukcji hałasu.

W trakcie realizacji inwestycji wdrożono system zarządzania stacjami ładowania, który umożliwia monitorowanie zużycia energii przez samochody. Dzięki pozyskanym danym, będzie możliwe wykonanie analizy na temat redukcji emisji do środowiska. Korzyści możliwe do uzyskania dzięki działaniom realizowanym i planowanym do realizacji przez ZMPG-a SA w ramach programu Transformacji paliwowo-energetycznej na terenie Portu Gdynia to m.in. zmniejszenie śladu węglowego w środowisku, realizacja celów klimatycznych państwa i UE, a także budowanie wizerunku zielonego portu. Również przedstawione w pakiecie „Fit for 55” wnioski zobowiązują państwa członkowskie do przyjęcia zmienionych w obszarze paliwowo-energetycznym krajowych ram polityki (National Policy Framework – NPF), aby rozwinąć rynek paliw alternatywnych dla transportu i przygotować odpowiednią infrastrukturę zgodnie z proponowanymi przepisami. W portach morskich niezbędne będzie w związku z tym zapewnienie odpowiednio przygotowanego zaplecza w postaci infrastruktury ładowania środków transportu, urządzeń, sprzętu i maszyn charakteryzujących się niższą niż obecnie emisją.

Fot. Tadeusz Urbaniak

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close