HHLA odnotowała spadek sprzedaży i zysków w I półroczu 2023. Ale nie rezygnuje z inwestycji
Grupa Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) odnotowała spadek przychodów i zysków w pierwszej połowie 2023 roku. Jak zaznacza firma, panująca sytuacja geopolityczna oraz zawirowania na rynku odbiły się na funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Przychody Grupy HHLA w I półroczu 2023 r. wyniosły 727,1 mln euro, co oznacza spadek o 6,7% r/r względem analogicznego okresu 2022 roku, kiedy to firma wygenerowała przychody opiewające na kwotę 779,5 mln euro. Wynik operacyjny Grupy (EBIT) spadł o 50,3% do 50,4 mln euro (w 2022 roku wyniósł 101,3 mln euro). Marża zysku operacyjnego wyniosła 6,9% (w poprzednim roku 13%). Natomiast zysk już po opodatkowaniu wyniósł 8,2 mln euro (względem 43,9 mln euro w 2022 roku).
– Globalne spowolnienie gospodarcze wpływa również na działalność HHLA jako europejskiej firmy logistycznej. Zgodnie z oczekiwaniami, rok 2023 pozostanie trudny. Aby wzmocnić przyszłą rentowność i konkurencyjność firmy, HHLA po raz kolejny zwiększa dyscyplinę kosztową i jeszcze bardziej koncentruje się na opracowywaniu zrównoważonych, innowacyjnych i rentownych rozwiązań logistycznych. Na przykład w pierwszej połowie roku kontynuowaliśmy inwestycje w najnowocześniejsze technologie, rozszerzyliśmy naszą europejską sieć kolejową i kontynuowaliśmy pilotażowy projekt autonomicznej jazdy w Tallinie – powiedziała Angela Titzrath, Dyrektor Generalna HHLA.
Jak informuje HHLA, podgrupa działalności firmy, Port Logistics odnotowała spadek przychodów o 7,1 procent do 707,7 mln euro w I półroczu br. Wynik operacyjny EBIT spadł o 55,8% do 40,5 mln euro (w 2022 roku było to 91,7 mln euro). W segmencie kontenerów, przepustowość w terminalach HHLA spadła r/r o 14,6% do 2 876 tys. TEU (w analogicznym okresie 2022 roku było to 3 368 tys. TEU). Przepustowość hamburskich terminali kontenerowych wyniosła 2 763 tys. TEU, co oznacza spadek o 12,7% (w 2022 r. 3 167 tys. TEU).
– Głównym powodem były gwałtowne spadki obrotów na dalekowschodnim szlaku handlowym. Pozytywne impulsy z wolumenu ładunków w Ameryce Północnej nie były w stanie tego zrekompensować. Rozwój wolumenu w ruchu dowozowym był również znacznie niższy niż w roku poprzednim. Oprócz znacznego ograniczenia ruchu w Szwecji i Polsce, rosyjskie wolumeny również spadły z powodu sankcji – czytamy w komunikacie HHLA.
Spadły także przewozy intermodalne Grupy z 851 tys. w 2022 roku do 819 tys. w 2023 roku (-3,7% r/r). Przewozy kolejowe spadły o 2,5 procent (z 709 tys. TEU do 691 tys. TEU). Jak podaje HHLA, spadek dotknął wszystkie główne szlaki, ale szczególnie mocno dotknęły porty morskie w północnych Niemczech i transport z Polski. Transport drogowy odnotował spadek o 9,9% do 128 tys. TEU. Wartość sprzedaży w tym segmencie wyniosła 310 mln euro i była o 11,1% wyższa niż w roku poprzednim. Wartość ta wzrosła w przeciwieństwie do wolumenu przewozów, co wiązało się m.in. ze wzrostem kosztów operacyjnych związanych chociażby z nagłym wzrostem cen energii.
Wskaźniki ekonomiczne za I półrocze 2023 r. w podgrupach działalności Port Logistics i Real Estate oraz rzeczywiste wyniki HHLA były w dużej mierze zgodne z prognozą wyników zawartą w sprawozdaniu działalności Grupy za 2022 r. W momencie przygotowywania raportu rocznego za 2022 rok pojawiały się liczne niepewności związane z sytuacją geopolityczną naznaczone wysoką inflacją. W 2023 roku znacznie wyhamowało ożywienie gospodarek po pandemii, niż zakładały to prognozy instytutów ekonomicznych. Finalnie pod koniec lipca HHLA wydała komunikat ad hoc, w którym firma ogłosiła obniżenie swoich prognoz na rok obrotowy 2023 w porównaniu z oczekiwaniami przedstawionymi w kwartalnym raporcie za okres styczeń-marzec 2023 roku.
Na ten moment firma prognozuje spadek przepustowości kontenerów r/r w podgrupie Port Logistics oraz utrzymanie wolumenu transportu intermodalnego. Grupa spodziewa się, że 2023 rok zamknie znacznym spadkiem przychodów. Uwzględniając tę sytuację, Grupa spodziewa się, że wynik operacyjny EBIT wyniesie od 115 do 135 mln euro. Grupa nie rezygnuje natomiast z dalszych inwestycji. Mają one wynieść między 220 a 270 mln euro, przede wszystkim w segmencie działalności portów. Wydatki będą koncentrować się na zwiększeniu wydajności portu w Hamburgu i rozbudowie terminali zagranicznych, a w segmencie przewozów intermodalnych, Grupa ma zwiększyć własne zdolności transportowe i przeładunkowe .