W drugim kwartale br. spadły przewozy kombinowane w Europie
W drugim kwartale 2023 r. transport kombinowany w Europie osiągnął wyniki przewozowe mniejsze o 14,41% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. To największy kwartalny spadek przewozów intermodalnych w Europie od czasów pandemii covid — poinformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanych przewozów Drogowo — Kolejowych (UIRR).

Okres kwiecień — czerwiec 2023 był trzecim z rzędu kwartałem, kiedy transport kombinowany w Europie odnotował spadek wyników przewozowych. Wynika to z skutków wojny w Ukrainie, zmniejszenia przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku, mniejszych wydatków konsumenckich w Europie, wyższych cen energii elektrycznej i rosnących opłat za dostęp do infrastruktury, które zmniejszyły konkurencyjność transportu kolejowego w porównaniu do drogowego. Wszystkie te czynniki sprawiają, że nastroje w branży mierzone wskaźnikiem UIRR Sentiment Index na następne 12 miesięcy określono jako negatywne. Do poprawy wyników transportu kombinowanego mogą w przyczynić się w kolejnych latach działania Unii Europejskiej i państw członkowskich, które zapowiadają promowanie zrównoważonych przewozów kolejowych i objęcie przewozów drogowych opłatami za emisje.
Transformacja gospodarcza
— Przewiduje się, że transformacja gospodarcza potrwa co najmniej do końca 2024 r., dlatego konieczne będzie podjęcie działań w celu wsparcia sektora transportu kombinowanego o wysokich kosztach stałych w tym okresie. Rządy państw członkowskich mają już dostęp do szerokiego wachlarza możliwości wspierania elektrycznego kolejowego transportu towarowego poprzez działania takie jak obniżone opłaty za dostęp do torów lub pułapy cen energii elektrycznej dla trakcji. Pomocne może być również terminowe wdrożenie prawa europejskiego przyjętego w ostatnich latach, takiego jak Pakiet Mobilności czy nowelizacja Dyrektywy o eurowinietach — skomentował Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR.
Część państw już zapowiedziało wzrost opłat autostradowych ponoszonych przez przewoźników drogowych w celu wdrożenia nowego europejskiego prawa obejmującego przewozy samochodowe systemem opłat za emisje CO2. W Niemczech od 1 grudnia br. opłaty za przejazd autostradami 40-tonowymi ciężarówkami wzrosną o 86%. To może skłonić niektórych spedytorów do przeniesienia ładunków z dróg na kolej.
Czytaj także: Reforma EU ETS korzystna dla transportu kolejowego i intermodalu