Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

CPK złożył wnioski o przyłączenie podstacji zasilania 25kV

Branża energetyczna od lat dyskutowała o wdrożeniu zasilania 2×25 kV prądu przemiennego dla linii kolejowych. Dopiero inwestycje CPK sprawiły jednak, że ten proces faktycznie ruszył. Po pozytywnych wynikach symulacji, spółka złożyła już wnioski o przyłączenie podstacji trakcyjnych do systemu energetycznego. Choć na polskim rynku jest to zupełna nowość, mówimy o rozwiązaniach znanych i docenianych w wielu krajach na świecie.

Spółka CPK poczyniła kolejne kroki w sprawie zasilania 2×25 kV prądu przemiennego dla projektowanych linii kolejowych. W wyniku podpisanej w połowie listopada ubiegłego roku umowy z wykonawcą prac projektowych, opracowane zostały koncepcje techniczne dla wszystkich podstacji, które zapewnią energię dla kolejowego „igreka” na odcinkach Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław.

To w sumie pięć obiektów, zasilanych z sieci 400 kV i 220 kV. Uszczegółowiono także tzw. symulacje trakcyjne, pokazujące jakie dokładnie zapotrzebowanie na moc wygenerują kursujące pociągi i ile energii zużyją. Pozwoliło to w następnym kroku sprawdzić, czy podstacje nie będą w negatywny sposób oddziaływać na krajowy system elektroenergetyczny.

Wnioski złożone, ruszyła weryfikacja. Co potem?

Po upewnieniu się, że wszystkie parametry (w tym kluczowa tzw. asymetria napięć) są w normie, CPK złożył w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych (PSE) wnioski o przyłączenie dla tych pięciu obiektów. Obecnie podobne prace trwają dla obiektów na poznańskiej odnodze „igreka”, czyli linii Sieradz – Poznań, i na pozostałych liniach Kolei Dużych Prędkości CPK. Teraz operator systemu przesyłowego ma pięć miesięcy na weryfikację wniosków, w tym sporządzenie własnej ekspertyzy. Po tym czasie powinno nastąpić wydanie warunków przyłączenia, a następnie zawarcie umowy przyłączeniowej.

– Otworzy to kolejny rozdział współpracy między CPK a PSE, czyli fazę budowlaną. Budowa samych podstacji realizowana będzie przez CPK, natomiast budowa lub rozbudowa stacji elektroenergetycznych, stanowiących punkt przyłączenia, to zadanie operatora przesyłowego – wyjaśnia Mateusz Malinowski, kierownik kolejowych projektów zasilania w CPK.

Zadanie jest o tyle ambitne, że równocześnie PSE realizują własny, bardzo szeroki Plan Rozbudowy Sieci Przesyłowej (PRSP) 2023-2032. Dostosowuje on tę sieć do zmian zachodzących w sektorze wytwórstwa, tak aby poradziła sobie z przesyłem energii np. z farm wiatrowych na morzu i z elektrowni jądrowej, a także zwiększeniem udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) kosztem tych konwencjonalnych.

Dokument PRSP bez przesady nazwać można „planem drugiej elektryfikacji Polski”. W listopadzie 2022 r. w PRSP zostały ujęte także prace związane z przyłączeniem podstacji trakcyjnych CPK, a w kwietniu 2023 r. wydane zostało nowe Rozporządzenie w sprawie warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, w którym dzięki wspólnej pracy PSE, CPK oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska – znalazły się zapisy niezbędne dla funkcjonowania podstacji systemu 2×25 kV.

– Nie sposób nie zauważyć, że działania CPK pozwoliły przejść z etapu wieloletnich teoretycznych dyskusji branży nad systemem 2×25 kV do praktycznego wdrażania tego systemu – komentuje Mateusz Malinowski z CPK.

Jak zaznacza, symbolicznym potwierdzeniem tego stała się tegoroczna reaktywacja konferencji naukowo-technicznej „Modern Electric Traction” pod egidą Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP i Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Spora cześć wygłaszanych tam wystąpień omawiała te aspekty techniczne systemu 2×25 kV, które odnoszą się do rzeczywistych zamierzeń CPK i są efektem analiz oraz rozwiązań zrealizowanych w ramach prac projektowych na zlecenie tej spółki.

Co więcej, pozytywne wyniki prac projektowych, legislacyjnych i innych uzgodnień prowadzonych przez CPK w zakresie zasilania 2×25 kV na nowych liniach kolejowych, ożywiły debatę o konwersji na nowy system również istniejących linii kolejowych, zelektryfikowanych dotychczas prądem stałym o napięciu 3 kV.

Zasilanie znane w Hiszpanii, Francji i USA

Planowany system trakcyjny 2x25kV, choć niestosowany dotąd w Polsce, od wielu lat jest używany dość powszechnie na świecie. System ten jest stosowany na kolei we Włoszech (w Kolejach Dużych Prędkości), w Wielkiej Brytanii (na większości głównych linii West Coast Main Line i Crossrail), we Francji (np. TGV), w Hiszpanii (większość tamtejszych linii KDP), w USA (Amtrak), a także w Finlandii i na Węgrzech. Obecnie również Rail Baltica łącząca Polskę z krajami nadbałtyckimi, na północ od granicy polsko-litewskiej jest projektowana w tym systemie.

Źródło: CPK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close