Nadal maleje popyt na kontenery morskie, ich ceny też
Największy na świecie producent kontenerów, China International Marine Containers poinformował, że spodziewa się w I połowie br. spadku zysku netto aż o 87 proc. rdr. Podobna jest informacja nr 2 tego rynku, Singamas Container Holdings który ogłosił, że jego zysk netto prawdopodobnie spadnie o 74 proc.

Taki jest skutek słabego popytu na kontenery morskie z powodu osłabionego wzrostu gospodarczego i wymiany handlowej, a także niskich i malejących ich cen – stwierdziły zgodnie obie firmy w oddzielnych komunikatach skierowanych do inwestorów giełdy w Hongkongu. Sytuacja ta odzwierciedla aktualny słaby popyt na przewozy towarów w kontenerach. Z kolei słaby popyt na kontenery sugeruje, że tradycyjny szczyt przewozów w trzecim kwartale w tym roku może się nie zmaterializować na głównych szlakach, tj. z Azji do Europy i USA.
Szacunki popytu na kontenery
Firma analityczna Drewry oszacowała, że tylko w pierwszym kwartale br. globalna produkcja kontenerów spadła do najniższego poziomu od 13 lat – do 306 000 TEU. To oznaczało spadek o 71 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Wśród powodów tej tendencji Drewry wskazuje też utrzymujące się w wielu dużych portach zakłócenia w obrocie kontenerami. Zarazem Drewry spodziewa się odbicia zamówień kontenerów, wzrostu ich produkcji i sprzedaży, ale ma to nastąpić dopiero z początkiem 2024 r.
Stosy pustych kontenerów w Chinach
„Chińskie porty są świadkami stałego napływu kontenerów co oznacza, że działalność eksportowa nie znajduje odzwierciedlenia w postaci (adekwatnego) wypływania kontenerów” – stwierdza hamburska firma analityczna Container xChange. Jak w soczewce widać w tym aktualne problemy światowej wymiany towarów i ich transportu.
Dla kontenerów 40-sto stopowych wskaźnik CAx (Container Availability Index) dla głównych portów w Chinach wykazuje od 40-tego tygodnia 2022 r. aż do 30-tego tygodnia tego roku (tj. do 24 lipca, ostatni pomiar) wyższą wartość niż 0,5 pkt. Oznacza to właśnie, że „w sposób ciągły” występuje nadwyżka kontenerów przypływających nad wypływającymi.
Container xChange przypomina badanie przeprowadzone przez Armada Corporate Intelligence z którego wynika, że tylko w USA proces usuwania zapasów towarów „nie zachodzi wystarczająco szybko”. Według szacunków ACI 61,5 proc. amerykańskich firm nadal ma nadmierne zapasy, przy czym tylko 23,7 proc. utrzymuje dobrze zrównoważone zapasy, a 11,3 proc. stoi w obliczu sytuacji niedostatecznego zaopatrzenia. To dlatego w I połowie roku eksport towarów w kontenerach z Azji do Stanów Zjednoczonych odnotował niebywały od lat spadek – o 21,8 proc. w porównaniu rdr, do 8 171 160 TEU.
Tanie kontenery
Z badania ACI nie wynika zarazem, czy importerzy amerykańscy zdywersyfikowali zakupy i czy zmniejszyli je tylko w Chinach. Sądząc po innym wskaźniku, raczej nie. Światowym zjawiskiem jest bowiem tendencja spadku cen kontenerów, wynika z analiz Container xChange. Jest ona dominująca, pomimo dużego, regionalnego zróżnicowania tych cen.
Najnowsza analiza hamburskiej spółki pokazuje, że ceny kontenerów na takich kluczowych rynkach, jak: Chiny, Europa i USA osiągnęły w czerwcu najniższą średnią w porównaniu z tym samym miesiącem w 2022 i 2021 r. Także większość innych regionów świata doświadczyła ciągłych spadków cen kontenerów, w tym Singapur, Wietnam i Malezja. W drugim kwartale nigdzie nie odnotowano „znaczącego wzrostu średnich cen kontenerów, zarówno nowych, jak i używanych”, z wyjątkiem „marginalnego wzrostu” w Europie Północnej i na Bliskim Wschodzie stwierdza Container xChange.
Według stanu z końca czerwca br. najdroższe były nowe kontenery (różnego rodzaju, ujmowane w koszyku cen) w Japonii i Korei Płd. – 2134 USD i w Ameryce Północnej – 1962 USD. W trzech regionach wykazywały podobny poziom, od 1672 dol. w Azji Południowo-Wschodniej, 1762 dol. w portach Morza Śródziemnego, po 1641 dol. w portach Morza Północnego. Najtańsze były w hubach logistycznych Azji Centralnej – 996 dol.
W porównaniach kilkuletnich, w czerwcu w Chinach ceny nowych kontenerów różnego typu najtańsze były w Xiamen (905 dol., w porównaniu z 5595 w czerwcu 2021 r.), a najdroższe w Tianjinn (2238 dol.). W największym porcie świata, w Szanghaju wynosiły one średnio 1464 dol. (w czerwcu 2021 r. 5310 dol.).