Partnerzy portalu

Francja udzieli Ukrainie pożyczki na odbudowę linii kolejowych

Francja pożyczy Ukrainie 37,6 mln euro na sfinansowanie zakupu szyn na odbudowę linii kolejowych. Umowę w tej sprawie podpisały rządy obu państw. To kolejna pożyczka dla Kolei Ukraińskich.

Kredyt zostanie udzielony Ukrainie na korzystnych warunkach. Przez pierwsze 14 lat jego użytkowania będzie praktycznie darmowy, a w skali 35 lat oprocentowanie będzie wynosiło 0,016%, czyli koszt kredytu wyniesie ok. 930 euro. Dzięki tym środkom Koleje Ukraińskie będą mogły zakupić szyny europejskiego producenta. Zgodę na zaciągnięcie pożyczki wydał rząd Ukrainy w uchwale z 25 lipca br. Pieniądze dla Kolei Ukraińskich (UZ) bedą wypłacane ze specjalnego funduszu w ramach programu budżetowego. W 2023 roku UZ otrzymają ok. 20 tys. ton szyn od europejskiego producenta — Saarstahl Rail SAS.

— Dzięki wsparciu rządu francuskiego znaczna część krytycznego zapotrzebowania Kolei Ukraińskich na materiały do ​​odbudowy infrastruktury zostanie zaspokojona w latach 2023-2024. To pierwsze udane doświadczenie w pozyskiwaniu długoterminowego kredytu preferencyjnego, który z jednej strony pozwoli nam zaplanować rytmiczny i wygodny harmonogram spłat Kolei Ukraińskich, z drugiej radykalnie obniży notowaną cenę netto kolei – znacznie poniżej poziomu rynkowego. Podobne programy pożyczkowe mogą stać się jednym z fundamentów ożywienia i rozwoju ukraińskiego przemysłu kolejowego – powiedział prezes zarządu UZ Jewgienij Laszczenko.

Nowy plan Marshalla

W celu odbudowy zniszczonej infrastruktury Koleje Ukraińskie będą musiały korzystać z różnych modeli finansowania. Nie wszystkie projekty będą mogły być realizowane dzięki dotacjom, a koszty kredytów komercyjnych mogą okazać się dla UZ zbyt wysokie. Pożyczka udzielona przez Francję to kolejna tego typu forma wsparcia dla Ukrainy. W czerwcu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzielił UZ pożyczki w wysokości 200 mln euro.

Czytaj też: EBOR pożyczy 200 mln euro Kolejom Ukraińskim

Koleje Ukraińskie będą jednym z największych beneficjentów przygotowywanego przez kraje zachodnie tzw. „nowego planu Marshalla” czyli różnych form pomocy finansowej dla odbudowy zrujnowanego przez wojnę kraju. Bank Światowy szacuje, że zniszczenia wojenne w Ukrainie spowodowały straty rzędu 350 mld dol. W ramach odbudowy infrastruktury Ukraińcy planują zmianę rozstawu głównych magistral kolejowych prowadzących do krajów Unii Europejskiej z 1520 na 1435 mm. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close