Francja udzieli Ukrainie pożyczki na odbudowę linii kolejowych
Francja pożyczy Ukrainie 37,6 mln euro na sfinansowanie zakupu szyn na odbudowę linii kolejowych. Umowę w tej sprawie podpisały rządy obu państw. To kolejna pożyczka dla Kolei Ukraińskich.

Kredyt zostanie udzielony Ukrainie na korzystnych warunkach. Przez pierwsze 14 lat jego użytkowania będzie praktycznie darmowy, a w skali 35 lat oprocentowanie będzie wynosiło 0,016%, czyli koszt kredytu wyniesie ok. 930 euro. Dzięki tym środkom Koleje Ukraińskie będą mogły zakupić szyny europejskiego producenta. Zgodę na zaciągnięcie pożyczki wydał rząd Ukrainy w uchwale z 25 lipca br. Pieniądze dla Kolei Ukraińskich (UZ) bedą wypłacane ze specjalnego funduszu w ramach programu budżetowego. W 2023 roku UZ otrzymają ok. 20 tys. ton szyn od europejskiego producenta — Saarstahl Rail SAS.
— Dzięki wsparciu rządu francuskiego znaczna część krytycznego zapotrzebowania Kolei Ukraińskich na materiały do odbudowy infrastruktury zostanie zaspokojona w latach 2023-2024. To pierwsze udane doświadczenie w pozyskiwaniu długoterminowego kredytu preferencyjnego, który z jednej strony pozwoli nam zaplanować rytmiczny i wygodny harmonogram spłat Kolei Ukraińskich, z drugiej radykalnie obniży notowaną cenę netto kolei – znacznie poniżej poziomu rynkowego. Podobne programy pożyczkowe mogą stać się jednym z fundamentów ożywienia i rozwoju ukraińskiego przemysłu kolejowego – powiedział prezes zarządu UZ Jewgienij Laszczenko.
Nowy plan Marshalla
W celu odbudowy zniszczonej infrastruktury Koleje Ukraińskie będą musiały korzystać z różnych modeli finansowania. Nie wszystkie projekty będą mogły być realizowane dzięki dotacjom, a koszty kredytów komercyjnych mogą okazać się dla UZ zbyt wysokie. Pożyczka udzielona przez Francję to kolejna tego typu forma wsparcia dla Ukrainy. W czerwcu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzielił UZ pożyczki w wysokości 200 mln euro.
Czytaj też: EBOR pożyczy 200 mln euro Kolejom Ukraińskim
Koleje Ukraińskie będą jednym z największych beneficjentów przygotowywanego przez kraje zachodnie tzw. „nowego planu Marshalla” czyli różnych form pomocy finansowej dla odbudowy zrujnowanego przez wojnę kraju. Bank Światowy szacuje, że zniszczenia wojenne w Ukrainie spowodowały straty rzędu 350 mld dol. W ramach odbudowy infrastruktury Ukraińcy planują zmianę rozstawu głównych magistral kolejowych prowadzących do krajów Unii Europejskiej z 1520 na 1435 mm.