Sytuacja geopolityczna i ekonomiczna wpłynęła na przewozy towarowe w Polsce
W pierwszym półroczu 2023 widoczny był spadek przewozów towarowych. W czerwcu 2023 r. koleją przewieziono prawie 18,1 mln ton ładunków, co w zestawieniu z 2022 r. oznacza spadek o 2,3 mln ton (-11,2%).

Praca przewozowa osiągnęła w czerwcu wartość 4,9 mld tonokilometrów i była niższa o 0,4 mld tonokilometrów (-8,1%) wobec czerwca 2022 r. Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 6,9 mln pociągokilometrów – o ponad 0,5 mln (-6,8%) mniej niż rok wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła 271 km – o 9 km więcej niż w czerwcu 2022 r.
W zestawieniu miesiąc do miesiąca zauważalny jest spadek w masie przetransportowanych towarów o ponad 0,5 mln ton (-2,7%), mniejsza wartość pracy przewozowej o prawie 0,05 mld tonokilometrów (-1%) i zmniejszenie wykonanej pracy eksploatacyjnej o prawie 0,1 mln pociągokilometrów (-1%). Wzrosła natomiast średnia odległość przewozu 1 tony ładunku – o 5 km wobec maja 2023 r.
„Od lutego 2023 r. obserwowaliśmy spadki w przewiezionej koleją masie ładunków w zestawieniu poszczególnych miesięcy rok do roku. Wyniki pierwszego półrocza uwidaczniają wyzwania jakie stoją przed branżą transportową. Wojna w Ukrainie nadal determinuje ograniczenia na kierunkach blisko- i dalekowschodnich, co rzutuje na transport intermodalny. W kraju natomiast została ustabilizowana sytuacja z zapotrzebowaniem na transport węgla. Biorąc pod uwagę, że struktura przewozów w Polsce nadal znacząco różni się od wielu krajów europejskich, przewoźnicy kolejowi powinni poszukiwać nowych kierunków na rozwój. W ostatnim czasie rośnie potencjał przewozowy m.in. dla grup towarowych związanych z rolnictwem” – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
W pierwszym półroczu 2022 r. koleją przewieziono ponad 115,2 mln ton towarów, praca przewozowa wyniosła 30,8 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 42,4 mln pociągokilometrów. W zestawieniu rok do roku to spadek o prawie 9,9 mln ton (-7,9%) w masie towarów, wzrost o prawie 0,2 mld tonokilometrów (+0,6%) w wykonanej pracy przewozowej i spadek o 0,7 mln pociągokilometrów (‑1,7%) w pracy eksploatacyjnej.