Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spedytorzy robią dobrą minę do gry, ale niewiele oznak poprawy koniunktury

Ankietowani spedytorzy z sektora morskiego transportu kontenerowego w większości (65 proc.) stwierdzili, że drugi kwartał stał pod znakiem „spowolnienia dla ich działalności” w porównaniu z pierwszym. Podobny jest odsetek oceniających, że branża żeglugowa weszła w trzeci kwartał z utrzymującą się korozją tempa wzrostu, ponieważ występują negatywne nastroje rynkowe.

Takie są kluczowe wnioski z ankiety przeprowadzonej wśród 900 spedytorów z całego świata przez internetową firmę z Hamburga zajmującą się logistyką kontenerową – Container xChange. W drugiej części badanie wykazało spadek w II kwartale cen kontenerów i popytu na nie, w tym na kontenery jako środki służące do przechowywania towarów. Sytuacja ta oraz tendencja spadkowa, notowana od wielu miesięcy pośrednio potwierdza opinie spedytorów o słabej sytuacji na rynku przewozów kontenerowych.

Większy optymizm

Autorzy niejednoznacznie oceniają nastroje w branży. Choć 64 proc. ankietowanych w lipcu spedytorów wyraziło nadzieję na poprawę swojej działalności w trzecim kwartale, a 21 proc. nawet na „znaczne ożywienie” (15 proc. nie miało zdania z powodu „braku jasności oceny sytuacji”), to oceny te odnoszą się do „słabego” biznesowo drugiego kwartału. Mniej niż połowa (47 proc.) stwierdziła, że w czerwcu nastąpił wzrost popytu ze strony klientów. 

Na tej podstawie autorzy stwierdzają, że popyt wzrośnie w III kwartale, ale „niepomiernie mniej w porównaniu z ostatnimi trzema latami”. Przyczyną wzrostu „przytłumionego” popytu będzie cykliczny charakter branży żeglugowej. Biorąc pod uwagę zmniejszoną siłę nabywczą konsumentów w USA i UE, popyt ten będzie znacznie niższy w porównaniu z latami ubiegłymi, ale zarazem lepszy w porównaniu z I oraz II kwartałem 2023 r. W badaniu podkreśla się też, że sprzedawcy detaliczni „nie skupiają się znacząco na odbudowie zapasów”, ponieważ ich niwelowanie zostało opóźnione z powodu recesyjnych zachowań konsumentów. Tak przyczyny i skutki się zapętlają.

Rynek kontenerów

Na kluczowych rynkach łańcucha dostaw, w tym w Chinach, Europie i USA, w czerwcu ceny kontenerów osiągnęły najniższą średnią w porównaniu z czerwcem 2022 r. i czerwcem 2021 r. Była to w istocie kontynuacja trendu. „Rok 2023 rozpoczął się od znacznej nadpodaży kontenerów i dużej niepewności na rynku, co doprowadziło do znacznej erozji tempa cen kontenerów. Średnie ich ceny swobodnie spadały i nie ma oznak ożywienia, choć zbliżamy się do najbardziej ruchliwego okresu w branży żeglugowej. Jest całkiem oczywiste, że szczyt sezonu jest prawie niewidoczny” – skomentował Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange.

Największe spadki notowano w portach w Chinach, a przy tym występowanie dużego  zróżnicowania bieżących notowań. Np. w Xiamen w czerwcu średnie ceny kontenerów 20-sto i 40-sto stopowych wynosiły 905 dol., podczas gdy w czerwcu 2021 r. 5595 dol., a w 2022  r. 3900. Najdroższe w Chinach w czerwcu były średnie ceny kontenerów były w Tianjin – 2238 dol. (dwa lata wstecz 5577, rok temu 4130 dol.). Na podobnym poziomie notowano w czerwcu średnie ceny kontenerów w głównych portach USA, choć dwuletnie przeceny są znacznie mniejsze niż w Chinach. 

Bieżące notowania

Ceny kontenerów nadal ewoluują i wykazują różną tendencję z zależności od regionu. Według najnowszych danych z 28 lipca, w „zachodnich” portach ceny rosły – np. w Amsterdamie za FEU trzeba było zapłacić 3500 dol. (wzrost o 2,9 proc.), w Long Beach 3570 dol. (+0,3 proc.), w Houston 3720 dol. (+1,6 proc.), a w Singapurze 3160 (+ 32,7 proc.). Z kolei spadki wykazano w Ningbo – 3280 dol. (-10,1 proc.), Szanghaju – 3420 dol. (- 5 proc.), Ho Chi Mingh City – 3670 (-8,3 proc.), czy Stambule – 2660 (-9,2 proc.).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close