Port Szczecin-Świnoujście chce być hubem połączeń intermodalnych
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, chce wspólnie z Portem Wenecja promować intermodalne połączenia kolejowe między Bałtykiem a Adriatykiem. O plany spółki zapytaliśmy prezesa Krzysztofa Urbasia.

Kiedy wbita zostanie pierwsza łopata na budowie nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu?
Terminal ma być oddany do użytku w 2027 r. a to oznacza, że budowa powinna rozpocząć się w 2024 lub na początku 2025r. To wszystko zależy od projektu i tego jak szybko zostaną zakończone wymagane procedury.
Jaka będzie rola Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w projekcie budowy nowego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu?
Naszym zadaniem będzie przygotowanie głównie dostępu do tej inwestycji. Od strony morzą będzie to budowa obrotnicy, basenu portowego, toru podejściowego, przy czym nie mówię tu o zadaniu, które realizować będzie Urząd Morski w Szczecinie. Oprócz tego naszym zadaniem będzie przygotowanie infrastruktury, dzięki której terminal będzie mógł funkcjonować. Sam terminal zostanie zbudowany na nowym pirsie przez partnera wyłonionego w procedurze przetargowej. ZMPSiŚ musimy doprowadzić wszystkie media i połączyć obiekt z siecią krajowych dróg kołowych i kolejowych.
Na jakim etapie jest obecnie realizacja modernizacji basenów portowych i nabrzeży w Porcie Szczecin?
W Szczecinie realizujemy dwa projekty. Pierwszy z nich dotyczy Kanału Dębickiego, gdzie jeszcze w tym roku oddane zostaną dwa, a być może trzy zmodernizowane nabrzeża. Natomiast w Basenie Kaszubskim w tym roku oddane zostaną dwa nabrzeża, a kolejne na początku 2024 r. Prace trwają. Po okresie zawirowań związanych przede wszystkim z wojną na Ukrainie, udało nam się ustabilizować sytuację. ) obecnie prace przebiegają zgodnie z planem i dobrze nam się współpracuje z wykonawcami.
Niedawno Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał list intencyjny z Portem Wenecja ws. rozwoju połączeń intermodalnych między Bałtykiem a Adriatykiem. Na czym polegać będzie ta współpraca?
Planujemy wspólne działania w celu promowania połączenia kolejowego, intermodalnego między Wenecją i portami północnego Adriatyku a terminalem promowym w Świnoujściu. Dążymy do tego żeby była to najbardziej klasyczna wersja systemu intermodalnego polegająca na przewozach wagonami naczep z ładunkami, które następnie trafiają na promy cumujące przy terminalu w Świnoujściu. Nie wykluczone, że część tych działań będzie związanych z transportem kontenerów, które mogły być przywożone na terminal w Świnoujściu – skąd będą dystrybuowane na cały region bałtycki.
Czy są już firmy deklarujące chęć uruchomienia takich usług?
Wiemy, że toczą się rozmowy między operatorami promowymi a przewoźnikami kolejowymi. Mam nadzieję, że po zakończeniu tych rozmów, będziemy mogli wkrótce poinformować o nowych usługach.
Port Szczecin-Świnoujście jest Partnerem Strategicznym konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH, która odbędzie się 6-8 września. W ramach tego wydarzenia odbędzie się również wizyta studyjna w Porcie Świnoujście. Program konferencji oraz informacje organizacyjne znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/