Obowiązki informacyjne i promocyjne beneficjentów w perspektywie 2021-2027
W związku z rozpoczynającymi się naborami na dofinansowanie projektów z Funduszy Europejskich Centrum Unijnych Projektów Transportowych przypomina o istotności działań informacyjnych i promocyjnych w procesie realizacji projektów. Te działania stanowią ważny element całego procesu i podlegają kontroli Komisji Europejskiej.

W perspektywie finansowej 2021-2027, Komisja Europejska przywiązuje ogromną wagę do należytej komunikacji o Funduszach Europejskich. CUPT przypomina, że zgodnie z art. 50, ust. 3 rozporządzenia ogólnego, beneficjenci mogą zostać obciążeni pomniejszeniem do 3% otrzymanego wsparcia, jeżeli nie wypełnią swoich obowiązków informacyjnych i promocyjnych.
Obowiązki informacyjne i promocyjne beneficjentów, a także zakres pomniejszeń dofinansowania, są szczegółowo opisane w paragrafie „Komunikacja i widoczność” wzoru umowy o dofinansowanie oraz w jego załącznikach:
- „Wykaz pomniejszeń wartości dofinansowania projektu w zakresie obowiązków komunikacyjnych beneficjentów Funduszy Europejskich”,
- „Wyciąg z Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji”.
Dodatkowo, na podstawie podpisanych porozumień w sprawie systemu realizacji programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, Instytucje Pośredniczące mają obowiązek zapewnienia właściwej realizacji działań informacyjnych i promocyjnych przez beneficjentów FEnIKS. Należy w szczególności zadbać o widoczność wsparcia we wszystkich działaniach związanych z operacjami wspieranymi z Funduszy Europejskich, zwłaszcza tych o znaczeniu strategicznym, oraz o odpowiednią widoczność wsparcia we wszelkich działaniach informacyjnych i promocyjnych, w tym edukacyjnych, skierowanych do opinii publicznej.
Instytucje Pośredniczące pełnią również rolę monitorowania i kontroli wypełniania obowiązków informacyjnych i promocyjnych przez beneficjentów, o czym informują Instytucję Zarządzającą. Dodatkowo, udzielają wsparcia beneficjentom w zakresie realizacji tych obowiązków poprzez organizację tematycznych szkoleń i spotkań poświęconych wymianie doświadczeń.
Wszystkim instytucjom systemu realizacji FEnIKS zalecane jest dokładne zapoznanie się z wymienionymi dokumentami oraz rzetelne stosowanie zawartych w nich zapisów w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych. Odpowiednie wypełnienie tych obowiązków jest kluczowe dla osiągnięcia pełnego sukcesu w realizacji projektów i budowania pozytywnego wizerunku Funduszy Europejskich.
Zachęcamy do zapoznania się z dokumentami:
- Art. 46-47 oraz art. 50 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060, ze szczególnym uwzględnieniem załącznika IX – „Komunikacja i Widoczność”.
- Projekt „Strategii komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027”, wraz z projektem załącznika „Strategia komunikacji programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”.
- „Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji”.
- „Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027”.
- „Wytyczne dotyczące informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027”.
Zarówno Wydział do Spraw Komunikacji CUPT, jak i Wydział Strategii i Koordynacji Działań Komunikacyjnych w Departamencie Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich w Ministerstwie Finansów i Polityki Regionalnej oraz Wydział Projektów Własnych w Departamencie Programów Infrastrukturalnych Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 są do Państwa dyspozycji w zakresie wsparcia i udzielania niezbędnych informacji.
Działania informacyjne i promocyjne odgrywają kluczową rolę w sukcesie projektów, dlatego wspólnie podejmijmy wysiłki w celu skutecznej komunikacji o Funduszach Europejskich oraz efektywnej realizacji naszych inwestycji.
Źródło: CUPT