Cargotec z pozytywnym wynikiem w II kw. planuje wyodrębnienie spółek Kalmar i Hiab
Cargotec odnotował wzrost sprzedaży i rekord marży operacyjnej w I poł. 2023 r. Grupa przygotowuje się do wyodrębnienia spółki Kalmar, która ma zadebiutować na giełdzie w Helsinkach.

W pierwszej połowie roku zamówienia grupy Cargotec wyniosły blisko miliard euro osiągając poziom sprzed pandemii covid. Sprzedaż grupy w tym czasie wzrosła o 25%. Zysk operacyjny wyniósł 254 mln euro, a marża operacyjna osiągnęła rekordowy poziom 13,2%.
W drugim kwartale sprzedaż działu Kalmar, który dostarcza urządzenia przeładunkowe dla terminali logistycznych wzrosła o 29 proc. osiągając poziom 552 mln euro. Wzrost sprzedaży w tym segmencie możliwy był dzięki poprawie efektywności łańcuchów dostaw pomimo ciągle widocznych problemów z dostępnością komponentów. Kalmar osiągnął również rekordową marżę operacyjną 14,2% na co wpłynęły wysoka sprzedaż produktów półgotowych, dobre zarządzanie presją inflacyjną i mniejsze straty w biznesie dostaw ciężkich suwnic. Hiab, który dostarcza m.in. drogowe urządzenia do obsługi ładunków odnotował wzrost sprzedaży o 20% do poziomu 485 mln euro, a zysk operacyjny wzrósł o 31% do 81 mln euro. Z kolei MacGregor, który dostarcza urządzenia dla statków i platform wydobywczych osiągnął sprzedaż na poziomi 164 mln euro i zysk operacyjny w wysokości 10 mln euro.
W komunikacie prasowym potwierdzono plan wyodrębnienia Kalmara i Hiaba jako odrębne spółki. Przygotowania do tej operacji będą prowadzone w drugiej połowie br. Jeśli nastąpi wyodrębnienie spółki Kalmar, to Cargotec planuje jej debiut na giełdzie w Helsinkach w 2024 r.
— Nasz portfel zamówień utrzymuje się powyżej historycznej średniej i w dużej mierze pokrywa sprzedaż sprzętu w drugiej połowie roku. Dzięki silnemu portfelowi zamówień, w połączeniu z zestawem narzędzi scenariuszy gotowych do wdrożenia w przypadku szybkich zmian w otoczeniu rynkowym, dążymy do utrzymania porównywalnego zysku operacyjnego naszych podstawowych obszarów działalności powyżej 10 procent, nawet jeśli sytuacja rynkowa okazałaby się trudna . W drugiej połowie roku nasze intensywne planowanie potencjalnego rozdzielenia Kalmara i Hiaba będzie kontynuowane, przy jednoczesnym silnym skupieniu się na realizacji działalności biznesowe — podsumował Casimir Lindholm, prezes grupy Cargotec.