Pracodawcy i związki zawodowe zaproponowały jak zmniejszyć niedobór kierowców
IRU — międzynarodowa organizacja zrzeszająca firmy transportowe oraz ITF — światowa federacja związków zawodowych pracowników transportu ogłosiły propozycje rozwiązania problemu braku kierowców. W 2022 r. na całym świecie nieobsadzonych było ok. 11% miejsc pracy dla kierowców zawodowych.

Organizacje zrzeszające pracodawców i pracowników sektora TSL opublikowały wspólne stanowisko skierowane do ONZ, rządów państw oraz branży transportowej, w którym zawarto 3 postulaty. Po pierwsze organizacje międzynarodowe powinny wypracować globalne standardy ochrony kierowców, którzy nie są rezydentami krajów, w których pracują, określić spójne zasady uznawania kwalifikacji zawodowych za granicą i wytyczne dla poprawy warunków pracy kierowców.
Po drugie władze krajowe powinny wprowadzić procedury ochrony kierowców z zagranicy, ograniczyć biurokrację i ułatwić legalną imigrację poprzez zawarcie bilateralnych umów o wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych. Po trzecie operatorzy transportu drogowego powinni wprowadzić procedury integracji dla pracowników zagranicznych, ułatwienia certyfikacji i szkolenia aby kierowcy z zagranicy byli tak samo traktowani jak rezydenci.
Więcej kobiet!
Te trzy kroki, jak stwierdzono w stanowisku są niezbędne aby powstrzymać obecną tendencję do „eksportowania problemu braku kierowców” z jednego kraju do drugiego. Zwrócono też uwagę na kwestie takie jak potrzeba budowy większej liczby dobrze wyposażonych parkingów i zachęcenie większej liczby kobiet i młodych osób do zawodu kierowcy. Obecnie stanowią oni zaledwie 4% i 8% kierowców ciężarówek.
— Problem braku kierowców szybko wymyka się spod kontroli. Zrównoważenie globalnej podaży i popytu na siłę roboczą za pomocą prostych środków mających na celu ułatwienie legalnej imigracji i powstrzymanie wyzysku kierowców niebędących rezydentami jest jednym ze sposobów rozwiązania problemu, wspierania godnej pracy i utrzymania kluczowych usług transportu drogowego — skomentował Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.
Problemy Europy
Średni wiek kierowcy w Europie wynosi 47 lat, a jedna trzecia tych pracowników ma więcej niż 55 lat. Z tego powodu również Komisja Europejska postanowiła podjąć działania zmniejszeni niedoboru kierowców w Europie. KE chce zreformować system szkolenia i wydawania pozwoleń na pracę oraz wprowadzić cyfrowe licencje dla kierowców, które ułatwią uznawanie kwalifikacji pracowników spoza UE.
Zdaniem IRU propozycje przedstawione przez KE w marcu są niewystarczające by rozwiązać problemy z uznawaniem kompetencji kierowców z krajów trzecich. IRU proponuje m.in. wprowadzenie szkoleń kompetycyjnych, by kierowcy spoza UE zapoznali się z unijnymi przepisami i stosowanymi technologiami. W pierwszych miesiącach 2023 r. nieobsadzonych było 9% miejsc pracy dla kierowców w UE, co jest lepszym wynikiem niż w ubr. kiedy odsetek wakatów wynosił ponad 10%, ale gorszym niż w 2021 kiedy nieobsadzonych było 7% miejsc pracy.
Czytaj też: Polska branża transportowa cierpi przez brak kierowców