Partnerzy portalu

Pracodawcy i związki zawodowe zaproponowały jak zmniejszyć niedobór kierowców

IRU — międzynarodowa organizacja zrzeszająca firmy transportowe oraz ITF — światowa federacja związków zawodowych pracowników transportu ogłosiły propozycje rozwiązania problemu braku kierowców. W 2022  r. na całym świecie nieobsadzonych było ok. 11% miejsc pracy dla kierowców zawodowych.

Organizacje zrzeszające pracodawców i pracowników sektora TSL opublikowały wspólne stanowisko skierowane do ONZ, rządów państw oraz branży transportowej, w którym zawarto 3 postulaty. Po pierwsze organizacje międzynarodowe powinny wypracować globalne standardy ochrony kierowców, którzy nie są rezydentami krajów, w których pracują, określić spójne zasady uznawania kwalifikacji zawodowych za granicą i wytyczne dla poprawy warunków pracy kierowców.

Po drugie władze krajowe powinny wprowadzić procedury ochrony kierowców z zagranicy, ograniczyć biurokrację i ułatwić legalną imigrację poprzez zawarcie bilateralnych umów o wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych. Po trzecie operatorzy transportu  drogowego powinni wprowadzić procedury integracji dla pracowników zagranicznych, ułatwienia certyfikacji i szkolenia aby kierowcy z zagranicy byli tak samo traktowani jak rezydenci. 

Więcej kobiet!

Te trzy kroki, jak stwierdzono w stanowisku są niezbędne aby powstrzymać obecną tendencję do „eksportowania problemu braku kierowców” z jednego kraju do drugiego. Zwrócono też uwagę na kwestie takie jak potrzeba budowy większej liczby dobrze wyposażonych parkingów i zachęcenie większej liczby kobiet i młodych osób do zawodu kierowcy. Obecnie stanowią oni zaledwie 4% i 8% kierowców ciężarówek.

— Problem braku kierowców szybko wymyka się spod kontroli. Zrównoważenie globalnej podaży i popytu na siłę roboczą za pomocą prostych środków mających na celu ułatwienie legalnej imigracji i powstrzymanie wyzysku kierowców niebędących rezydentami jest jednym ze sposobów rozwiązania problemu, wspierania godnej pracy i utrzymania kluczowych usług transportu drogowego — skomentował Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.

Problemy Europy

Średni wiek kierowcy w Europie wynosi 47 lat, a jedna trzecia tych pracowników ma więcej niż 55 lat. Z tego powodu również Komisja Europejska postanowiła podjąć działania zmniejszeni niedoboru kierowców w Europie. KE chce zreformować system szkolenia i wydawania pozwoleń na pracę oraz wprowadzić cyfrowe licencje dla kierowców, które ułatwią uznawanie kwalifikacji pracowników spoza UE. 

Zdaniem IRU propozycje przedstawione przez KE w marcu są niewystarczające by rozwiązać problemy z uznawaniem kompetencji kierowców z krajów trzecich. IRU proponuje m.in. wprowadzenie szkoleń kompetycyjnych, by kierowcy spoza UE zapoznali się z unijnymi przepisami i stosowanymi technologiami. W pierwszych miesiącach 2023 r. nieobsadzonych było 9% miejsc pracy dla kierowców w UE, co jest lepszym wynikiem niż w ubr. kiedy odsetek wakatów wynosił ponad 10%, ale gorszym niż w 2021 kiedy nieobsadzonych było 7% miejsc pracy.

Czytaj też: Polska branża transportowa cierpi przez brak kierowców

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close