Partnerzy portalu

Typowe i nietypowe zmiany na rynku oceanicznych przewozów kontenerowych

Pomimo wzrostów w minionym tygodniu na niektórych trasach stawek frachtu przewozów towarów w kontenerach morzem w umowach spot – nawet drugi lub trzeci tydzień z rzędu – analitycy prognozują ich dalszy, powszechny spadek także w sierpniu, tj. także w początkowym okresie szczytu. Dzieje się tak pomimo tego, że stawki te są już niższe niż średnie notowania z ostatnich 10 lat.

fot. Pixabay

Prognozy oparte są na przesłance, że utrzymuje się słaby wzrost gospodarczy na świecie oraz wysoka inflacja. Np. według przewidywań 1405 ekspertów ze 133 krajów, pytanych przez Instytut Ifo z Monachium, globalne ceny towarów konsumpcyjnych mogą wzrosnąć w br. średnio o 7 procent, a w przyszłym roku ich o 6 proc.

Notowania Drewry

Najnowszy indeks kompozytowy Drewry WCI miał 20 bm. wartość 1 536,86 USD za kontener 40-sto stopowy. Był o 85 proc. niższy od poziomu z okresu szczytowego we wrześniu 2021 r. (10 377 USD/FEU) i o 43 proc. niższy niż 10-letnia średnia (wynosząca 2 685 USD/FEU). W opinii Drewry „wskazuje to na powrót do bardziej normalnych cen”. Zarazem jego analitycy dodają, że ostatni poziom DWCI był o 8 proc. wyższy niż średnie stawki z 2019 r. (przed pandemią), kiedy wynosiły 1 420 USD.Jeszcze na początku br. średni indeks złożony DWCI miał wartość 1 777 USD/FEU.

W ubiegłym tygodniu o 10 proc. wzrosły stawki frachtu na trasie Szanghaj – Los Angeles (do 1 965 USD/FEU), drugi tydzień z rzędu. A na trasie Szanghaj – Nowy Jork w minionym tygodniu stawki wzrosły o 7 proc. (2 906 USD/FEU), ale już trzeci tydzień z rzędu.

Minął już okres, gdy nie malały gwałtownie stawki frachtu z portów Europy Zachodniej do portów wschodniego wybrzeża USA. Jednym z powodów kontynuowanej tendencji ich spadku jest to, że była to jedna z nielicznych tras „dająca zarobić” przewoźnikom i skierowano tam dodatkowe statki. Stawki z Rotterdamu do Nowego Jorku spadły w ub. tygodniu o 7 proc. (do 1 640 USD/FEU). W drugą stronę koszty frachtu są natomiast w stabilne, trzeci tydzień z rzędu (736 USD/FEU).

Również stawki w połączeniach Rotterdam – Szanghaj i Szanghaj – Genua spadły w ciągu tygodnia o 2 proc., osiągając poziom odpowiednio: 1 292 1 902 USD/FEU. Drewry spodziewa się, że stawki spotowe Wschód-Zachód nieznacznie spadną na większości tras w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Inne notowania

W notowaniach Shanghai Containerized Freight Index ogólny indeks (dla 13 tras) 21 bm. miał wartość  966,45 USD/TEU i zmalał o 1,2 proc. tydzień/tydzień, ale w ciągu miesiąca wzrósł o 4,6 proc. Subindeks dla trasy Szanghaj – porty Morzą Północnego wykazywał tendencję spadkową, o  2,3 proc. tydzień/tydzień i o 8,2 proc. miesiąc/miesiąc. Spowodowały one, że przewoźnicy zmienili trasy, korzystając w „objazdów” przez USA.

Według Freightos Baltic Index, rozsądne zarządzanie przez przewoźników podażą usług z Azji do Europy Północnej stabilizuje stawki. FBX North Europe wykazuje w miarę stały poziom 1 285 USD/FEU. Trasę tę obsługują głównie: MSC, Maersk, Evergreen, ONE. Komponent „XSI Asia” firmy Xeneta, pokazujące stawki frachtu z Azji na portów  zachodniego wybrzeża USA, wzrósł w minionym tygodniu aż o 23 proc. – do 1 790 USD/FEU.  Jego średnia stawka na trasie wzrosła w lipcu aż o 40 proc. Według innych analityków tak dość nietypowa tendencja wzrostu miała prawdopodobnie związek ze strajkami w portach kontenerowych na zachodnim wybrzeżu Kanady.

Prognozy

Analiza firmy amerykańskiej John McCown wskazuje, że w czerwcu w 10 największych w USA przeładowano 1, 78 mln TEU towarów w kontenerach, były one o 18,6 proc. mniejsze rok do roku. Firma ta zaznacza, że z miesiąca na miesiąc notuje się poprawę – w maju był to spadek o 20,1 proc. rdr, w kwietniu o 21,6 proc. Dlatego McCown stwierdza, że „sierpień powinien przynieść ostatni z kolejnych dwucyfrowych spadków, ponieważ tendencja odzwierciedla początek normalizacji handlu po fali po pandemii”.

Niektórzy przewoźnicy transpacyficzni są bardziej optymistyczni. Ogłaszając wstępne wyniki za drugi kwartał amerykański przewoźnik Matson poinformował, że spodziewa się „doświadczyć stonowanego szczytu sezonu”, przy czym na ten okres ma on już „prawie pełen” portfel zamówień. „Nadal oczekujemy, że przez pozostałą część roku dynamika handlu będzie się stopniowo poprawiać, ponieważ rynek przechodzi na bardziej znormalizowany poziom popytu konsumpcyjnego i poziomów zapasów detalicznych” – powiedział prezes i dyrektor generalny Matson, Matt Cox.

Nowe sojusze?

Aby utrzymać się na bardziej lukratywnych szlaków handlowych, kilku największych przewoźników oceanicznych szuka partnerów do wspólnego korzystania ze statków, poza głównymi partnerami w aliansach, stwierdza The Loadstar. W ten sposób starają się ograniczyć swoje zaangażowanie w obsługę handlu wschód-zachód, który jest „silnie narażony na niestabilny rynek umów spot”. Być może to także syndrom czekających zmian na rynku, gdy rozpadnie się sojusz 2M. „Coraz bardziej wygląda na to, że nastąpi to wcześniej niż oficjalna data wygaśnięcia umowy w końcu 2024 r.” – stwierdza brytyjski portal.

Przykładem nowych związków jest planowane uruchomienie w sierpniu przez Cosco Shipping (członek Ocean Alliance) i jej spółkę zależną OOCL z członkiem sojuszu japońskich przewoźników ONE cotygodniowej usługi Europa – wschodnie wybrzeże Ameryki Południowej. Pełna pętla (o nazwie: Latin East-Coast Europe Express LUX) obejmie trasę: Rotterdam – London Gateway – Hamburg – Antwerpia – Lizbona – Algeciras –Santos – Paranagua – Montevideo – Buenos Aires – Itapoa – Paranagua – Santos- Rio De Janeiro – Algeciras – Rotterdam.

Według Alphaliner, na tej trasie będzie pływać osiem kontenerowców (informacji tej nie potwierdził ONE). Istotne jest też to, że nowa usługa przewozowa koncentruje się na przemieszczaniu ładunków chłodniczych do/z Ameryki Południowej. Choć dotychczas ich wolumeny nie były duże (ok. 300 tys. TEU w roku) i notowały w pierwszych pięciu miesiącach br. spadek o 4 proc. rdr, to „mają potencjał wzrostu”. Latin Express LUX zaoferuje szerszy zakres usług, niż obecnie jest dostępny, rozszerzy liczbę dostępnych portów w Ameryce Południowej oraz pozwoli na szybszy czas transferu towarów na Bliski Wschód i do Indii, wykorzystując Algeciras jako port węzłowy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close