Partnerzy portalu

Kolejny etap budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

4.07.2023 r. ogłoszono przetarg na monitoring ssaków morskich w ramach realizacji projektu budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Jest to wypełnienie jednego z postanowień decyzji środowiskowej. Oferty można składać do 28 lipca 2023.

Głównym celem zamówienia jest określenie stopnia wykorzystania i potencjalnego znaczenia obszaru przyszłej inwestycji oraz otaczających jej wód, dla gatunków foka szara i morświn. Przeprowadzone badania mają na celu określić liczebność tych zwierząt i charakter ich pojawów m.in. zróżnicowanie przestrzenne i sezonowe, rodzaje aktywności – odpoczynek, żerowanie, rozród. Badania i uzyskane wyniki będą podstawą do określenia skuteczności podjętych działań minimalizujących oddziaływanie inwestycji w odniesieniu do ww. ssaków.

Port Zewnętrzny, który jest największym projektem w historii polskiego rynku PPP, z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 miliarda złotych, jest obecnie w fazie składania ofert w postępowaniu na wybór partnera prywatnego. Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się najwięksi międzynarodowi gracze na rynku portowym i budowlanym: Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc., Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. Czas na złożenie ostatecznych ofert firmy mają do 4 października. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.

Czytaj też: Cztery podmioty zaproszono do złożenia oferty na Port Zewnętrzny w Gdyni

Inwestycja „Port Zewnętrzny” zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność gdyńskiego portu w basenie Morza Bałtyckiego. Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni została uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) jako strategiczny projekt rządowy. Ponadto projekt został także uznany jako jeden z kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia.

Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia jest inwestycją wychodzącą naprzeciw tendencjom gospodarczym jak i logistycznym, jednocześnie zapewniając Portowi perspektywę rozwoju na kolejne 100 lat. Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra.

Projekt „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy PPP części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. Pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2028 i 2029 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close