Partnerzy portalu

PKP Cargo współpracuje DG MOVE oraz UIC w cyfryzacji transportu kolejowego w UE

PKP Cargo, największy operator kolejowych przewozów towarowych w Polsce oraz Unii Europejskiej, rozwija relacje z Dyrekcją Generalną ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej (KE), która odpowiada za politykę UE w dziedzinie mobilności i transportu. Współuczestniczy także w realizacji kolejnych etapów w ramach wielostronnego projektu „Digital Platform for Rail Freight” (DP-RAIL), koordynowanego przez Międzynarodowy Związek Kolei (UIC). 

Podczas spotkania z Kristianem Schmidtem, dyrektorem ds. transportu lądowego w DG MOVE, poruszono m.in. kwestię tzw. korytarzy solidarnościowych (solidarity lanes) między UE a Ukrainą, ustanowionych przez państwa członkowskie UE 12 maja 2022 r., przeznaczonych do przewozu produktów rolnych oraz innych towarów. PKP CARGO jest aktywnym uczestnikiem tej inicjatywy, bierze udział w cyklicznych spotkaniach organizowanych przez KE.

– Dostrzegamy możliwość optymalizacji działań w całym łańcuchu logistycznym. Proponujemy rozwiązania wspierające, które wynikają z naszego dotychczasowego doświadczenia w kontaktach z kolejami ukraińskimi – podkreśla Dariusz Seliga, prezes zarządu PKP Cargo.

– Rozproszenie klientów zlecających przewozy oraz przewoźników, szczególnie w destynacji Gdańsk Port Północny, powoduje tworzenie się kolejek pociągów oczekujących na wjazd do rozładunku. Uważamy, że konieczne jest wprowadzenia koordynacji przewozów po stronie kolei ukraińskich, w tym rezygnacja z nadawania przesyłek ponad miarę w relacji do możliwości punktów rozładunkowych w portach. Dysponując dużym potencjałem taborowym, zaproponowaliśmy możliwość konteneryzacji ziarna celem zwiększenia liczby przewozów przez polsko-ukraińskie kolejowe przejścia graniczne, z wykorzystaniem polskiej infrastruktury 1435 mm i obsługą przewozów przez PKP CARGO. Zwróciliśmy jednocześnie uwagę na brak możliwości dofinasowania unijnego określonej liczby kontenerów, które byłyby przeznaczone do przewozu zbóż – dodaje Seliga.

Realizacja kolejnych etapów w ramach projektu DP-RAIL

Projekt DP-RAIL ukierunkowany jest na utworzeniu platformy cyfrowej, zgodnej z przepisami TAF TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności – Aplikacje Telematyczne dla Przewozów Towarowych), która ułatwi płynną wymianę danych pomiędzy przewoźnikami a operatorami biorącymi udział w przewozach towarowych w całej Europie. Koordynatorem i liderem projektu jest Międzynarodowy Związek Kolei (UIC), a członkami konsorcjum: PKP Cargo, DB Cargo, CFL Cargo, Rail Cargo Group, Lineas oraz RAILDATA (grupa specjalna w ramach UIC, zajmująca się tworzeniem usług IT dla europejskich przewoźników towarowych).

Budżet projektu wynosi 7,12 mln euro, z czego dofinansowanie z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) – pod warunkiem pozytywnej oceny przez KE realizacji celów określonych we wniosku – wyniesie 50 proc., tj. 3,56 mln euro. Koszt przypadający na PKP Cargo to 0,4 mln euro, z czego dofinansowanie z CEF ma wartość 0,2 mln euro. – Zadeklarowaliśmy pełną dyspozycyjność do realizacji kolejnych punktów harmonogramu projektowego. Cieszymy się z pozytywnej oceny wniosku o dofinansowanie. Zaawansowana cyfryzacja usług transportu kolejowego będzie istotnym impulsem rozwojowym dla całej branży – mówi Dariusz Seliga.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close