Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża kolejowa apeluje o odpowiednie przetestowanie i finansowanie cyfrowego sprzęgu automatycznego

Dziewięć organizacji branżowych skupiających firmy kolejowe i operatorów intermodalnych wystosowało wspólne stanowisko ws. opracowania i wdrożenia jednolitego i konkurencyjnego standardu cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC) w europejskiej kolei, który zastąpi używane obecnie muzealne technologie, które obniżają konkurencyjność transportu szynowego.

fot. Rail Cargo Group

Koleje towarowe w Ameryce, Azji i RPA od wielu lat używają technologii automatycznego sprzęgania. Tymczasem w Europie nadal używa się technik opracowanych w XIX wieku, co wymaga zatrudniania dużej liczby osób, spowalnia proces formowania składów i przyczynia się zmniejszenia przepustowości lini kolejowych i obniża konkurencyjność transportu kolejowego. Szczególnie odczuwa to branża intermodalna, która bezpośrednio konkuruje z elastycznym i stosunkowo tanim transportem drogowym. Brak automatycznego sprzęgu jest jednym z hamulców zwiększania udziału kolei w przewozach towarów w Europie. 

Rozwiązaniem tych problemów będzie wprowadzenie w Europie standardu DAC, który umożliwi nie tylko automatyzację procesu formowania pociągów, ale także przesyłanie informacji między wagonami co pozwoli na wprowadzenie w transporcie kolejowym na  szeroką skalę telematyki i innych narzędzi cyfrowych. Obecnie trwają zaawansowane testy wybranej technologii DAC.

Czytaj także: W Austrii testowano pociąg z cyfrowym sprzęgiem automatycznym

Część przewoźników kolejowych wyrażało niedawno obawy, że nowy standard zostanie wprowadzony po niewystarczająco dokładnym testowaniu, a jego wprowadzenie będzie wiązało się z dużymi kosztami i nie poprawi konkurencyjności transportu kolejowego, a wręcz może ją pogorszyć, zwłaszcza w przypadku małych firm. 

Obawy te powtórzono w stanowisku, pod którym podpisały się organizacje branśowe: CER, AERL, UIRR, EAL, Fed EC Rail, UIP, UITP i UNIFE. W liście otwartym zaznaczono, że branża kolejowa i intermodalna popiera wprowadzenie w Europie jednolitego standardu DAC. Podkreślono jednak, że musi być to poprzedzone odpowiednim przetestowaniem technologii na szeroką skalę w różnych warunkach klimatycznych. Wskazano również, że ze względu na wysoki koszt implementacji DAC, szacowany na 13 mld euro, powinno się przygotować mechanizm finansowania tej inwestycji, który powinien być wprowadozny na zasadach  niedyskryminujących. Zaapelowano także o uchwalenie prawa regulującego implementację technologii DAC.

— Kolejowe przewozy intermodalne wymagają i chcą modernizacji i rozwoju w celu poprawy przepustowości, punktualności i niezawodności infrastruktury. W związku z tym rozwój DAC jest również bardzo oczekiwany, a oświadczenie sektorowe jest wspierane. Należy jednak upewnić się, że każda zaawansowana oferta zwróci się proporcjonalnie do jej kosztów – ostrzegł prezes UIRR Ralf-Charley Schultze.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close