Branża kolejowa apeluje o odpowiednie przetestowanie i finansowanie cyfrowego sprzęgu automatycznego
Dziewięć organizacji branżowych skupiających firmy kolejowe i operatorów intermodalnych wystosowało wspólne stanowisko ws. opracowania i wdrożenia jednolitego i konkurencyjnego standardu cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC) w europejskiej kolei, który zastąpi używane obecnie muzealne technologie, które obniżają konkurencyjność transportu szynowego.

Koleje towarowe w Ameryce, Azji i RPA od wielu lat używają technologii automatycznego sprzęgania. Tymczasem w Europie nadal używa się technik opracowanych w XIX wieku, co wymaga zatrudniania dużej liczby osób, spowalnia proces formowania składów i przyczynia się zmniejszenia przepustowości lini kolejowych i obniża konkurencyjność transportu kolejowego. Szczególnie odczuwa to branża intermodalna, która bezpośrednio konkuruje z elastycznym i stosunkowo tanim transportem drogowym. Brak automatycznego sprzęgu jest jednym z hamulców zwiększania udziału kolei w przewozach towarów w Europie.
Rozwiązaniem tych problemów będzie wprowadzenie w Europie standardu DAC, który umożliwi nie tylko automatyzację procesu formowania pociągów, ale także przesyłanie informacji między wagonami co pozwoli na wprowadzenie w transporcie kolejowym na szeroką skalę telematyki i innych narzędzi cyfrowych. Obecnie trwają zaawansowane testy wybranej technologii DAC.
Czytaj także: W Austrii testowano pociąg z cyfrowym sprzęgiem automatycznym
Część przewoźników kolejowych wyrażało niedawno obawy, że nowy standard zostanie wprowadzony po niewystarczająco dokładnym testowaniu, a jego wprowadzenie będzie wiązało się z dużymi kosztami i nie poprawi konkurencyjności transportu kolejowego, a wręcz może ją pogorszyć, zwłaszcza w przypadku małych firm.
Obawy te powtórzono w stanowisku, pod którym podpisały się organizacje branśowe: CER, AERL, UIRR, EAL, Fed EC Rail, UIP, UITP i UNIFE. W liście otwartym zaznaczono, że branża kolejowa i intermodalna popiera wprowadzenie w Europie jednolitego standardu DAC. Podkreślono jednak, że musi być to poprzedzone odpowiednim przetestowaniem technologii na szeroką skalę w różnych warunkach klimatycznych. Wskazano również, że ze względu na wysoki koszt implementacji DAC, szacowany na 13 mld euro, powinno się przygotować mechanizm finansowania tej inwestycji, który powinien być wprowadozny na zasadach niedyskryminujących. Zaapelowano także o uchwalenie prawa regulującego implementację technologii DAC.
— Kolejowe przewozy intermodalne wymagają i chcą modernizacji i rozwoju w celu poprawy przepustowości, punktualności i niezawodności infrastruktury. W związku z tym rozwój DAC jest również bardzo oczekiwany, a oświadczenie sektorowe jest wspierane. Należy jednak upewnić się, że każda zaawansowana oferta zwróci się proporcjonalnie do jej kosztów – ostrzegł prezes UIRR Ralf-Charley Schultze.