Duisport i Lhyfe będą produkować zielony wodór
Pierwsze dostawy ekologicznego wodoru wyprodukowanego na miejscu mogą być używane w Duisburgu za dwa lata: duisport i Lhyfe GmbH, pionier w produkcji odnawialnego zielonego wodoru z Kolonii, badają wykonalność budowy pierwszej większej instalacji elektrolizy w porcie w Duisburgu. Zielony wodór będzie wykorzystywany w porcie Duisburg, komunikacji miejskiej i przedsiębiorstwie komunalnym.
Aby wesprzeć lokalną gospodarkę w przejściu na neutralne dla klimatu źródła energii i dekarbonizację rozwiązań w zakresie mobilności, partnerzy projektu ściśle ze sobą współpracują i jednocześnie występują jako przyszli nabywcy 100 proc. zielonego wodoru. Przedsiębiorstwa komunalne DVV i WBD będą wykorzystywać wodór do napędów autobusów i śmieciarek, a duisport do wewnętrznej logistyki portu i obsługi DGT.
W celu realizacji projektu Lhyfe założył Duisburg Hydrogen GmbH i początkowo przeprowadzi studium wykonalności. Zakład produkcji wodoru o mocy do 20 megawatów, który powstaje w porcie zewnętrznym w Duisburgu-Hochfeld na terenie należącym do Duisburger Hafen AG, mógłby zostać uruchomiony do połowy 2025 roku.
— Budowa pierwszego dużego elektrolizera w porcie w Duisburgu byłaby kamieniem milowym na drodze do dekarbonizacji lokalnej gospodarki i przemysłu. Jednocześnie dotrzymujemy obietnicy, że nie tylko zbudujemy największy terminal kontenerowy w głębi lądu w Europie z Duisburg Gateway Terminal, ale także będziemy go obsługiwać w sposób całkowicie neutralny dla klimatu. Nasze planowanie projektów zawsze odbywa się w ścisłej wymianie z zaangażowanymi stronami. Ten rodzaj rozwoju wodoru tworzy indywidualne i szyte na miarę — mówi dyrektor generalny duisport, Markus Bangen.
W celu zapewnienia produkcji zielonego wodoru instalacja elektrolizy ma być zasilana wyłącznie energią odnawialną. W przypadku realizacji projektu można by codziennie wytwarzać osiem ton zielonego wodoru i udostępniać go partnerom w sposób dostosowany do potrzeb.
Aby móc optymalnie zasilać pojazdy wodorowe zielonym wodorem, zaangażowani wykorzystują istniejącą infrastrukturę i systemy tankowania. Lhyfe służy DVV i WBD jako niezawodny ekspert przy konwersji ich floty, który był w stanie wspierać różne firmy i firmy transportowe w przejściu na ekologiczny wodór poprzez szeroką gamę projektów wodorowych w sektorze mobilności, które są już aktywne.
— Lokalna produkcja do lokalnego zakupu: Tworzymy idealne rozwiązanie dla lokalizacji w Duisburgu i firm z Duisburga. Wspólnie dołożymy wszelkich starań, aby elektrownia mogła zostać uruchomiona tak szybko, jak to możliwe, a wszyscy zaangażowani partnerzy byli zaopatrywani w lokalnie produkowany zielony wodór — komentuje Alexander Garbar, dyrektor ds. rozwoju korporacyjnego i strategii w duisport.