Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Grupy ładunków w przewozach towarowych w 2022 r.

W ubiegłym roku w Polsce przewieziono koleją łącznie 248,5 mln ton towarów, co jest wynikiem lepszym niż w 2021 r. i zbliżonym do rekordowego 2018 r. W przewozach dominował węgiel kamienny, którego przetransportowano 86,3 mln ton, nieznacznie mniej niż rok wcześniej. Charakterystyczne w przewozach kolejowych ładunków w 2022 r., było zwiększenie przewozów zbóż.

fot. Pixabay

W 2022 r. koleją przewieziono o 2% (4,9 mln ton) więcej towarów względem 2021 r. Zrealizowana praca przewozowa wyniosła 62,5 mld tono-km, czyli o 11,6% więcej względem 2021 r. Wielu przewoźników w 2022 r. uruchomiło nowe połączenia m.in. do granicy polsko-ukraińskiej, ograniczając zarazem przewozy do i z Rosji oraz Białorusi.

Podobnie jak w latach ubiegłych, surowce energetyczne oraz rudy metali i kruszywa stanowią większość, bo 1/3 towarów przewożonych w Polsce koleją. Grupą towarową z największym udziałem wg masy był w 2022 r. Węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa oraz gaz ziemny. Jej udział w masie i pracy przewozowej wyniósł odpowiednio 35,2% oraz 26,4%, co oznacza spadek o 1,6 punktu procentowego w masie i wzrost o 2,6 punktu procentowego w pracy przewozowej w stosunku do 2021 r. Drugą pod względem wielkości grupą ładunków była, podobnie jak w 2021 r., grupa Rudy metali oraz produkty górnictwa. Jej udział w masie wyniósł 26% i w pracy przewozowej 25,6%, co oznacza wzrost odpowiednio o 1 punkt procentowy oraz spadek o 0,6 punktu procentowego w stosunku do 2021 r. Surowce energetyczne oraz rudy metali i kruszywa stanowią większość przewożonych towarów, odpowiadając za blisko 62% masy przewiezionych towarów i 52% wykonanej pracy przewozowej. W ubiegłym roku zwiększył się z 17,1 do 17,8% udział grupy towarów klasyfikowanej „pozostałe” do której wliczają się ładunki intermodalne.

„Pandemia i wojna w Ukrainie pokazały, że polska kolej jest w stanie szybko dostosować się do zmian. W 2022 r. nastąpiły bardzo duże zmiany w kierunkach transportu ładunków. Polscy przewoźnicy zapewniali transport węgla i innych surowców energetycznych, ale podjęli się również przewozu wytworów rolnictwa i produktów spożywczych. Ostatni rok ukazał ogromny potencjał kolei w tym obszarze, choć dalszy rozwój tych przewozów będzie wymagał pokonania części barier i wprowadzenia zmian strukturalnych w łańcuchach dostaw. Trzeba mieć też na uwadze, że struktura przewozów w Polsce znacząco się różni od wielu krajów Europy Zachodniej. Rola węgla kamiennego w polskiej energetyce nadal jest znacząca” – dodaje  dr inż. Ignacy Góra.

Rekordowe na przestrzeni ostatnich lat wyniki przewozowe odnotowano w grupie towarów Produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa, w której przewieziono 6,7 mln ton ładunkówW przypadku tej grupy odnotowano wzrost o 135,9% wg masy przewiezionych towarów i 116,7% wg wykonanej pracy przewozowej. Największy wzrost rok do roku nastąpił w jej podgrupie, czyli Zbożach. Przewieziono ich łącznie 4,1 mln ton przy pracy przewozowej na poziomie 1,3 mln tono-km. Przełożyło się to na rekordowe wyniki, w których wzrost masy przewozowej względem 2021 r. wyniósł 386,5%, a pracy przewozowej 335%.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close