Partnerzy portalu

EBOR udzieli Kolejom Mołdawskim pożyczki na remont linii do Ukrainy

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) pożyczy 23 mln euro Kolejom Mołdawskim na wsparcie rewitalizacji dwóch kluczowych odcinków linii kolejowych w krajowym korytarzu kolejowym Północ-Południe, w ramach unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarności mającej na celu poprawę transportu do i z Ukrainy.

Projekt przyspieszy rozwój gospodarczy Mołdawii, a jednocześnie ułatwi szybszy i sprawniejszy transport towarów z Ukrainy do Unii Europejskiej przez kandydującą do UE Mołdawię. Trasy żeglugowe do i z Ukrainy, która jest głównym producentem żywności, zostały naruszone od czasu inwazji Rosji na pełną skalę w zeszłym roku, nadając strategiczne znaczenie modernizacji innych tras w celu utrzymania światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

Ponieważ przewiduje się, że ruch drogowy i kolejowy między Ukrainą a Unią Europejską jeszcze bardziej wzrośnie po rozpoczęciu odbudowy Ukrainy, projekt przyciągnął również dotację inwestycyjną w wysokości do 20 mln euro z Unii Europejskiej za pośrednictwem instrumentu „Potrzeby polityki zagranicznej”.

Prezes EBOR Odile Renaud-Basso i wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis podpisali umowę o wsparciu projektu na dorocznym spotkaniu EBOR w zeszłym miesiącu. Dyrektor Biura EBOR w Mołdawii Angela Sax podpisała dziś umowy pożyczki i dotacji z Ministrem Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego Lilianą Dabija.

Ostateczne dofinansowanie w wysokości 28 mln euro dla projektu o wartości 71 mln euro będzie pochodzić od Kolei Mołdawskich (Calea Ferata din Moldova, CFM), które będą odpowiedzialne za realizację projektu. Projekt ma na celu zwiększenie potencjału logistycznego i tranzytowego Mołdawii oraz zwiększenie wydajności operacyjnej dzięki ulepszonej infrastrukturze regionalnej poprzez odbudowę infrastruktury kolejowej najpierw na odcinku kolejowym Valcinet – Balti – Ungheni w Mołdawii, a następnie, w drugiej fazie prac, na odcinku Kiszyniów – Cainari korytarza.

Ze środków EBOR oraz dotacji unijnej zostanie sfinansowane pozyskanie materiałów potrzebnych do rekultywacji odcinków linii. Projekt zwiększy bezpieczeństwo żywnościowe, ułatwiając ukraińskim towarom dotarcie do największego czynnego portu na Morzu Czarnym, Konstancy, a także do portów w Rumunii, Mołdawii i na Ukrainie, w Galati, Reni, Ismail i Giurgiulesti. Mają one łączną zdolność operacyjną, która może wchłonąć znaczną część potrzeb eksportowych Ukrainy — napisano w komunikacie. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close