Przyjazne dla środowiska suwnice optymalizują pracę terminalu CTB w Hamburgu
Trwająca elektryfikacja obszaru magazynowego w Terminalu Kontenerowym Burchardkai, którego operatorem jest Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft (HHLA) jest kontynuowana wraz z uruchomieniem czterech nowych bloków magazynowych. Zmiana przyspieszy dekarbonizację działalności, a także redukcję emisji w porcie w Hamburgu. Przejście na nową technologię zostało dofinansowane przez niemiecki urząd ochrony środowiska specjalnymi środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach inicjatywy REACT-EU na łączną kwotę dziesięciu milionów euro.
— Wykorzystując nowe technologie, chcemy w pełni zelektryfikować proces obsługi kontenerów w CTB, naszym największym terminalu w Hamburgu, jednocześnie znacznie poprawiając naszą efektywność energetyczną. Wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych pozwoli nam kontynuować dekarbonizację naszych przepływów pracy w porcie. Wcześniej pokazaliśmy, jak to może działać na sąsiednim Terminalu Kontenerowym Altenwerder. Przejście na przyjazne dla środowiska systemy suwnic magazynowych przybliży nas o krok do tego celu — komentuje Jens Hansen, członek zarządu HHLA.
Cztery nowe bloki magazynowe, które zostały stopniowo oddane do użytku w pierwszej połowie 2023 r., uzupełnią systemy składowania kontenerów w CTB o dodatkowe 8500 standardowych kontenerów (TEU). W sumie zautomatyzowany plac kontenerowy w CTB ma pojemność prawie 39 000 TEU rozłożonych na łącznie 19 bloków magazynowych. Stopniowe przechodzenie z energochłonnego procesu przemieszczania towarów do i z magazynu za pomocą napędzanych olejem napędowym wózków bramowych na rzecz elektrycznych systemów suwnicowych doprowadzi do dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla i szkodliwych substancji w terminalu.
Zautomatyzowane systemy suwnic placowych, które przechowują i przygotowują kontenery do dalszego transportu, działają na zielonej energii elektrycznej. Zmiana stwarza również warunki do konwersji transportu poziomego na w pełni zautomatyzowany transport kontenerowy (Automated Guided Vehicles), który jest zasilany bateryjnie, a tym samym neutralny dla klimatu.
CTB jest stale rozwijany w trakcie eksploatacji od 2006 roku. Bloki magazynowe z najnowocześniejszymi systemami suwnic są w terminalu w pełni zautomatyzowane od 2010 roku. Wraz z uruchomieniem czterech dodatkowych bloków terminal efektywne wykorzystanie przestrzeni wzrosło o ponad 30 procent. Ze względu na to, że port znajduje się tak blisko miasta, bardzo ważne jest efektywne wykorzystanie przestrzeni i utrzymanie jak najniższej emisji generowanych w Porcie w Hamburgu. Obejmuje to emisje hałasu i światła. Obecnie w CTB budowane są trzy dodatkowe bloki magazynowe, które zwiększą pojemność magazynową do łącznie 22 bloków począwszy od 2024 r. W ten sposób HHLA konsekwentnie rozwija swoją strategię zrównoważonego rozwoju „zrównoważonej logistyki” i jest o krok bliżej do osiągnięcia cel, jakim jest osiągnięcie produkcji neutralnej dla klimatu