Maersk pionierem w konwersji kontenerowca na silnik dwupaliwowy z metanolem
Grupa A.P. Moller – Maersk zmodernizuje, jako pierwszy armator w branży transportu morskiego, eksploatowany kontenerowiec i przystosuje go do napędu dwupaliwowego – metanolem. W dodatku będzie to „zielony” metanol, czyli paliwa ekologiczne o niskiej lub bardzo niskiej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia, w porównaniu z paliwami kopalnymi. Modernizacja silników ma zostać przeprowadzona w 2024 r. i powtórzona na siostrzanych statkach grupy podczas specjalnego przeglądu w 2027 r. Maersk eksploatuje obecnie ponad 700 kontenerowcówów, z czego około 300 należy do niego (pozostałe są czarterowane).

Silniki zmodernizuje MAN Energy Solutions. „Modernizacja silników do pracy na metanolu jest ważnym etapem w naszej strategii dekarbonizacji. Dzięki tej inicjatywie chcemy utorować drogę przyszłym, skalowalnym programom transformacji energetycznej branży, a tym samym przyspieszyć przejście z paliw kopalnych na paliwa ekologiczne. Ostatecznie chcemy pokazać, że modernizacja metanolu może być realną alternatywą dla nowych statków z napędem dualnym” – powiedział Leonardo Sonzio, szef działu zarządzania flotą i technologii w Maersk.
Maersk realizuje ambitny cel zerowej osiągnięcia do 2040 r. emisji netto w całej firmie, stając się przykładem zmniejszania śladu węglowego w logistyce. Oprócz tego grupa wyznaczyła również cele krótkoterminowe – do 2030 r. Zakłada, że do 2030 r. 25 proc. ładunków w kontenerach będzie transportowane przy użyciu ekologicznych paliw, co przełoży się na 50-procentową redukcję emisji kontenerowców oceanicznych w jego flocie, w porównaniu z rokiem 2020.
Kolejne doświadczenia
Informacja o modernizacji silników nastąpiło w tydzień po tym, jak największy na świecie producent zielonego metanolu OCI Global ogłosił, że zatankuje pierwszy w historii „zielony” kontenerowiec napędzany metanolem – właśnie grupy A.P. Moller – Maersk.
Kontenerowiec opuści Koreę Południową w swoim dziewiczym rejsie tego lata, płynąc wzdłuż jednego z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie – do Europy Północnej przez Kanał Sueski, bunkrując się w kilku głównych portach podczas podróży. Podróż ma na celu zademonstrowanie zdolności OCI do dostarczania klientom morskim kompleksowych rozwiązań w zakresie zielonego metanolu w głównych globalnych lokalizacjach bunkrowania. OCI uzyskuje zgody i pozwolenia wymagane do komercyjnego bunkrowania metanolu w kilku portach na trasie statku, w tym w porcie w Rotterdamie. OCI przewiduje w oparciu o bieżące zamówienia z sektora morskiego, że w ciągu najbliższych pięciu lat wzrost globalnego popytu na metanol 4 milionów ton rocznie.
OCI Global kierował rozwojem zastosowania zielonego metanolu w paliwach samochodowych. Obecnie jest w stanie produkować rocznie do 200 tys. ton tego paliwa. Rozwija też swój pakiet niskoemisyjnych i zielonych produktów metanolowych.
Metanol na stałe w Maersku
Przed miesiącem Maersk ogłosił, że zamówił sześć dużych kontenerowców oceanicznych o nominalnej pojemności ok. 17 000 TEU, które będą zasilane zielonym metanolem. Statki zbuduje południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries. Ich dostawa rozpocznie się w 2017 r. Nowe statki będą wyposażone w silniki dwupaliwowe zdolne do pracy na zielonym metanolu. Oczekuje się, że pozwolą zaoszczędzić ok. 800 000 ton emisji CO2 rocznie. Firma ogłosiła, że wszystkie są częścią trwającego programu odnowy floty. Już wcześniej Maersk 13 podobnej klasy statków. Po wprowadzeniu wszystkich nowych 19 kontenerowców grupa będzie mogła wykazać roczne oszczędności emisji CO2 o wolumenie ok. 2,3 miliona ton.