Wśród przewoźników i spedytorów rośnie świadomość zalet i znaczenia transportu intermodalnego
Polska ma duży potencjał rozwoju transportu intermodalnego, do czego przyczyni się dywersyfikacja produkcji, trend ku obniżaniu śladu węglowego jak i coraz większa świadomość spedytorów i przewoźników drogowych — wynika z debaty „Transport intermodalny jako kluczowy element odporności i odbudowy gospodarki”, która odbyła się w ramach kongresu INTERMODAL IN POLAND 2023.

—Polska w porównaniu z sąsiednimi krajami ma niedorozwiniętą infrastrukturę terminalową. Wskazuje to, że warto inwestować w projekty terminalowe. Polska chce też być centrum produkcyjnym, a dla przemysłu coraz większe znaczenie ma dostęp do kolei. Na przykład Mercedes postawił warunek, że zainwestuje w rozbudowę fabryki silników pod warunkiem, że do zakładu dociągnięta zostanie bocznica, co zrealizujemy we współpracy z strefą ekonomiczną. PKP SA rozpoczęło budowę terminalu w Emilianowie koło Bydgoszczy, który będzie wspierał działalność portów trójmiejskich. Obecnie trwa dyskusja czy warto powołać narodowego operatora terminali intermodalnych — powiedział Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA.
Cyfryzacja kluczem do sukcesu
Unia Europejska w ramach polityki Zielonego Ładu postawiła cel podwojenia udziału kolei w przewozach towarów. Wymaga to zwiększenia przepustowości sieci kolejowej. Przyczynić się do tego mogą nie tylko kosztowne inwestycje w „twardą” infrastrukturę ale również cyfryzacja.
— W Niemczech jest sieć terminali państwowych i prywatnych. Najważniejszym krokiem inwestycji jest jednak analiza potrzeb. Na przykład region Nadrenia Północna Westfalia ma 18 mln mieszkańców i PKB większy niż Polska dlatego zapotrzebowanie na infrastrukturę terminalową jest tu bardzo duże. W Duisburgu działają terminale integrujące transport samochodowy, kolejowy i wodny śródlądowy. Obecnie skupiamy się na optymalizacji działalności do czego przyczyni się cyfryzacja i sztuczna inteligencja. Korzyści z modernizacji systemów cyfrowych są realne. Na przykład systemy bezpieczeństwa stosowane na kolei w Niemczech i Polsce można porównać do systemu Windows 98. Tymczasem sam ECTS pozwala zwiększyć przepustowość linii kolejowych o 30%. Trudno zrozumieć dlaczego pomimo wydawania miliardów euro na remonty torów nie inwestuje się w cyfryzację, która kosztuje znacznie mniej, a przynosi duże korzyści dla operatorów logistycznych — powiedział Peter Plewa właściciel i członek zarządu duisport agency Polska Sp. z o.o.
Przewoźnicy towarowi oraz dzierzżwcy taboru dostrzegają potencjał transportu intermodalnego. Widać to w inwestycjach w rozbudowę floty platform oraz jednostek transportowych. — Intermodal jest najbardziej rozwojową i uniwersalną gałęzią transportu, który pozwoli zredukować ślad węglowy. Do 2030 roku flota wagonów intermodalnych Ermewy wzrośnie do 10 tys. pojazdów. Jesteśmy istotnym elementem łańcuchu dostaw i staramy się być gotowi na zmieniające się potrzeby klientów. Dlatego oferujemy w ramach grupy nie tylko tabor ale też jednostki transportowe na przykład tank kontenery — powiedziała Sylwia Pocięgiel, menadżer sprzedaży Ermewa SA.
Grupa PKP Cargo w ubiegłym roku skupiała się na priorytetowych przewozów węgla i innych surowców energetycznych. Jednak w długofalowej strategii zakłada wzrost przewozów intermodalnych. — Problemy na Nowym Jedwabnym Szlaku po wybuchu wojny odbiły się na wynikach przewozów intermodalnych. Z drugiej strony pojawiło się wielu nowych klientów z Ukrainy. Do transportu towarów między polskimi portami a Ukrainą również wykorzystuje się platformy intermodalne. Inwestycje portów, rozbudowa i budowa nowych terminali przeładunkowych zachęcają przewoźników do inwestycji w tabor dla transportu intermodalnego. PKP Cargo kupuje nowe platformy i myśli o dalszej rozbudowie taboru — powiedział Jacek Rutkowski, członek zarządu PKP Cargo SA.
Nearshoring impulsem zmiany modalnej
Przewoźnicy intermodalni odgrywają dużą rolę w integracji gospodarek państw Europy i Azji. Transport intermodalny może być atutem, który przyciągnie do Europy Środkowej inwestycje produkcyjne. — Sieć Metrans łączy 4 morza. Koncentrujemy się na połączeniu portów z zapleczem. Najwięcej wozimy kontenerów, ale rozwijają się też przewozy naczep pociągami, głównie na trasach wewnątrz Europy. Ostatnie lata przyniosły sporo zawirowań w światowej logistyce i widoczny już jest trend do dywersyfikacji produkcji. Nasz region może na tym skorzystać. Polska również może zyskać na nearshoringu. Spowoduje to dalszą zmianę modalną z dróg na kolej, co już realizujemy na połączeniach między Turcją a Europą. Myślę, że z czasem sytuacja geopolityczna ulegnie normalizacji i Małaszewicze również będą się rozwijać — powiedział Tomasz Mioduszewski, dyrektor zarządzający Metrans Polonia.
— Po odcięciu przewozów samochodowych, Nowy Jedwabny Szlak stał się interesujący dla transportu między Europą a Azją Środkową. To jest bardzo dynamicznie rozwijający się rynek — zauważył Bartosz Miszkiewicz, prezes Symlog.
Transport intermodalny będzie też mieć duże znaczenie dla odbudowy Ukrainy po wojnie. — W ostatnich latach transport intermodalny na linii PKP LHS szybko się rozwijał. Rozszerzyliśmy ofertę usług i przewozimy więcej towarów. W ostatnim roku rozwinęły się zwłaszcza przewozy z i do Ukrainy. To co robimy obecnie pozwoli nam w przyszłości stworzyć ofertę dla klientów, którzy będą brali udział w odbudowie Ukrainy. Już nawiązaliśmy współpracę z spedytorami i Kolejami Ukraińskimi — powiedziała Aleksandra Adamska-Ziętek, pełnomocnik zsarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Potrzeba zwiększyć świadomość spedytorów i przewoźników drogowych na temat tego jak funkcjonuje transport intermodalny. — Pracownicy CLIP prowadzą swego rodzaju „ewangelizację” przewoźników na przykład w zakresie możliwości przewozu naczep pociągami. Coraz więcej przewoźników drogowych jest zainteresowanych transportem intermodalnym. Wymaga to jednak zmiany organizacji firmy i sposobu zarządzania zasobami. Jednak jak już przewoźnicy się tego nauczą to szybko wykorzystują możliwości intermodalu i mówią o tym innym przewoźnikom — powiedziała Iwona Skurzewska, dyrektor działu handlowego CLIP Intermodal.