Partnerzy portalu

Wśród przewoźników i spedytorów rośnie świadomość zalet i znaczenia transportu intermodalnego

Polska ma duży potencjał rozwoju transportu intermodalnego, do czego przyczyni się dywersyfikacja produkcji, trend ku obniżaniu śladu węglowego jak i coraz większa świadomość spedytorów i przewoźników drogowych — wynika z debaty „Transport intermodalny jako kluczowy element odporności i odbudowy gospodarki”, która odbyła się w ramach kongresu INTERMODAL IN POLAND 2023. 

—Polska w porównaniu z sąsiednimi krajami ma niedorozwiniętą infrastrukturę terminalową. Wskazuje to, że warto inwestować w projekty terminalowe. Polska chce też być centrum produkcyjnym, a dla przemysłu coraz większe znaczenie ma dostęp do kolei. Na przykład Mercedes postawił warunek, że zainwestuje w rozbudowę fabryki silników pod warunkiem, że do zakładu dociągnięta zostanie bocznica, co zrealizujemy we współpracy z strefą ekonomiczną. PKP SA rozpoczęło budowę terminalu w Emilianowie koło Bydgoszczy, który będzie wspierał działalność portów trójmiejskich. Obecnie trwa dyskusja czy warto powołać narodowego operatora terminali intermodalnych — powiedział Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA.

Cyfryzacja kluczem do sukcesu

Unia Europejska w ramach polityki Zielonego Ładu postawiła cel podwojenia udziału kolei w przewozach towarów. Wymaga to zwiększenia przepustowości sieci kolejowej. Przyczynić się do tego mogą nie tylko kosztowne inwestycje w „twardą” infrastrukturę ale również cyfryzacja.

— W Niemczech jest sieć terminali państwowych i prywatnych. Najważniejszym krokiem inwestycji jest jednak analiza potrzeb. Na przykład region Nadrenia Północna Westfalia ma 18 mln mieszkańców i PKB większy niż Polska dlatego zapotrzebowanie na infrastrukturę terminalową jest tu bardzo duże. W Duisburgu działają terminale integrujące transport samochodowy, kolejowy i wodny śródlądowy. Obecnie skupiamy się na optymalizacji działalności do czego przyczyni się cyfryzacja i sztuczna inteligencja. Korzyści z modernizacji systemów cyfrowych są realne. Na przykład systemy bezpieczeństwa stosowane na kolei w Niemczech i Polsce można porównać do systemu Windows 98. Tymczasem sam ECTS pozwala zwiększyć przepustowość linii kolejowych o 30%. Trudno zrozumieć dlaczego pomimo wydawania miliardów euro na remonty torów nie inwestuje się w cyfryzację, która kosztuje znacznie mniej, a przynosi duże korzyści dla operatorów logistycznych — powiedział Peter Plewa właściciel i członek zarządu duisport agency Polska Sp. z o.o.

Przewoźnicy towarowi oraz dzierzżwcy taboru dostrzegają potencjał transportu intermodalnego. Widać to w inwestycjach w rozbudowę floty platform oraz jednostek transportowych. — Intermodal jest najbardziej rozwojową i uniwersalną gałęzią transportu, który pozwoli zredukować ślad węglowy. Do 2030 roku flota wagonów intermodalnych Ermewy wzrośnie do 10 tys. pojazdów. Jesteśmy istotnym elementem łańcuchu dostaw i staramy się być gotowi na zmieniające się potrzeby klientów. Dlatego oferujemy w ramach grupy nie tylko tabor ale też jednostki transportowe na przykład tank kontenery — powiedziała Sylwia Pocięgiel, menadżer sprzedaży Ermewa SA.

Grupa PKP Cargo w ubiegłym roku skupiała się na priorytetowych przewozów węgla i innych surowców energetycznych. Jednak w długofalowej strategii zakłada wzrost przewozów intermodalnych. — Problemy na Nowym Jedwabnym Szlaku po wybuchu wojny odbiły się na wynikach przewozów intermodalnych. Z drugiej strony pojawiło się wielu nowych klientów z Ukrainy. Do transportu towarów między polskimi portami a Ukrainą również wykorzystuje się platformy intermodalne. Inwestycje portów, rozbudowa i budowa nowych terminali przeładunkowych zachęcają przewoźników do inwestycji w tabor dla transportu intermodalnego. PKP Cargo kupuje nowe platformy i myśli o dalszej rozbudowie taboru — powiedział Jacek Rutkowski, członek zarządu PKP Cargo SA. 

Nearshoring impulsem zmiany modalnej

Przewoźnicy intermodalni odgrywają dużą rolę w integracji gospodarek państw Europy i Azji. Transport intermodalny może być atutem, który przyciągnie do Europy Środkowej inwestycje produkcyjne. — Sieć Metrans łączy 4 morza. Koncentrujemy się na połączeniu portów z zapleczem. Najwięcej wozimy kontenerów, ale rozwijają się też przewozy naczep pociągami, głównie na trasach wewnątrz Europy. Ostatnie lata przyniosły sporo zawirowań w światowej logistyce i widoczny już jest trend do dywersyfikacji produkcji. Nasz region może na tym skorzystać. Polska również może zyskać na nearshoringu. Spowoduje to dalszą zmianę modalną z dróg na kolej, co już realizujemy na połączeniach między Turcją a Europą. Myślę, że z czasem sytuacja geopolityczna ulegnie normalizacji i Małaszewicze również będą się rozwijać — powiedział Tomasz Mioduszewski, dyrektor zarządzający Metrans Polonia.

— Po odcięciu przewozów samochodowych, Nowy Jedwabny Szlak stał się interesujący dla transportu między Europą a Azją Środkową. To jest bardzo dynamicznie rozwijający się rynek — zauważył Bartosz Miszkiewicz, prezes Symlog.

Transport intermodalny będzie też mieć duże znaczenie dla odbudowy Ukrainy po wojnie. — W ostatnich latach transport intermodalny na linii PKP LHS szybko się rozwijał. Rozszerzyliśmy ofertę usług i przewozimy więcej towarów. W ostatnim roku rozwinęły się zwłaszcza przewozy z i do Ukrainy. To co robimy obecnie pozwoli nam w przyszłości stworzyć ofertę dla klientów, którzy będą brali udział w odbudowie Ukrainy. Już nawiązaliśmy współpracę z spedytorami i Kolejami Ukraińskimi — powiedziała Aleksandra Adamska-Ziętek, pełnomocnik zsarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Potrzeba zwiększyć świadomość spedytorów i przewoźników drogowych na temat tego jak funkcjonuje transport intermodalny. — Pracownicy CLIP prowadzą swego rodzaju „ewangelizację” przewoźników na przykład w zakresie możliwości przewozu naczep pociągami. Coraz więcej przewoźników drogowych jest zainteresowanych transportem intermodalnym. Wymaga to jednak zmiany organizacji firmy i sposobu zarządzania zasobami. Jednak jak już przewoźnicy się tego nauczą to szybko wykorzystują możliwości intermodalu i mówią o tym innym przewoźnikom — powiedziała Iwona Skurzewska, dyrektor działu handlowego CLIP Intermodal.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close