Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polskie porty i terminale stały się istotną częścią korytarza północ – południe

Dzięki modernizacji infrastruktury oraz rozwojowi portów bałtyckich Polska zaczyna odgrywać istotną rolę na transportowym korytarzu północ — południe, którego znaczenie wzrosło zwłaszcza po wybuchu wojny na Ukrainie. Stymulatorem rozwoju transportu intermodalnego na tym korytarzu jest rosnąca wymiana handlowa między Europą a Turcją, Bliskim Wschodem i Indiami — wynika z debaty „Kierunek północ – południe: nowe możliwości transportu intermodalnego”, która odbyła się w ramach kongresu INTERMODAL IN POLAND 2023 w Janowie Podlaskim. 

Na korytarz północ — południe składa się kilka szlaków, które obsługują różne rynki. Sprawnie funkcjonuje i szybko rozwija się korytarz Bałtyk — Adriatyk. Od lutego 2022 r. wzrosło zainteresowanie Korytarzem Transkaspijskim i jego przedłużeniem z Morza Czarnego w kierunku zachodnim i północnym. Operatorzy intermodalni natrafiają tu jednak na ograniczenia infrastrukturalne. 

— Korytarz północ — południe funkcjonuje inaczej niż wschód — zachód. Jednym z utrudnień jest stan infrastruktury kolejowej w Rumunii. Przejazd pociągów przez ten kraj trwa 3-4 dni, co wydłuża transit time dla transportu jadącego z Azji Korytarzem Transkaspijskim. Obecnie transit time dla tego korytarza jest o 10-11 dni dłuższy niż dla szlaku północnego. Na szczęście obecnie w Rumunii i na Węgrzech prowadzonych jest wiele remontów infrastruktury. Konkurencyjność południowego korytarza obniżają też wysokie ceny energii trakcyjnej w Rumunii i Bułgarii oraz dumpingowe stawki przewoźników drogowych w tych krajach — powiedział Arthur Kaldynski, prezes zarządu LTE Polska.

W ostatnich latach rozwinęły się połączenia intermodalne między Litwą a Polską i Niemcami. Dalszy rozwój tego korytarza umożliwią realizowane obecnie inwestycje kolejowe. — Jako przewoźnik będący częścią grupy Kolei Litewskich chcemy włączyć kraje bałtyckie w korytarz północ — południe. Umożliwi to realizacja projektu Rail Baltica. LTG Cargo uruchomiło połączenie Kowno — Euroterminal Sławków z postojem w Pruszkowie. Wkrótce ruszy też pociąg Amber Train łączący Kowno z Estonię. LTG Cargo będzie operatorem połączenia i liczymy, że będzie to stała usługa — powiedział Maciej Cetnerowski, dyrektor rozwoju intermodalu LTG Cargo Poland.

Sławków na korytarzu północ — południe

Euroterminal Sławków położony na końcu szerokotorowej linii kolejowej prowadzącej do Ukrainy dotychczas kojarzony był jak hub dla połączeń na kierunku wschód — zachód. Coraz większą rolę dla tego terminalu odgrywać zaczyna korytarz północ — południe i połączenie z Baltic Hub. 

— Powstawanie nowych korytarzy transportowych jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Wraz z nimi uruchamiane są nowe połączenia a ich trwałość zależy od tego w jakim stopniu zaspokajają potrzeby użytkowników. Pomimo przerwania korytarza wschód — zachód wiodącego przez Ukrainę, towary z Chin cały czas trafiają do Euroterminalu Sławków, bowiem rozwija się połączenie z Baltic Hubem i z Włochami. Sławków stał się zatem istotnym ogniwem korytarza północ — południe. Dopóki korytarz ten będzie oferował wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności dostaw będzie atrakcyjny dla klientów, na co wpływ ma także dobry transit time — powiedział Jakub Styczeń, prezes zarządu Euroterminalu Sławków. 

Porty północnego Adriatyku stały się oknem na świat dla całego regionu Europy Środkowej i realizują duże inwestycje, które zwiększą ich możliwości przeładunkowe oraz przygotują na obsługę rozwijającej się wymiany handlowej z krajami południowej Azji, Afryki i Bliskiego Wschodu. 

— Stowarzyszenie Portów Północnego Adriatyku zrzesza porty Koper, Rijeka, Triest, Wenecja i Rawenna. Łącznie przeładowują one 3 mln TEU rocznie, a do 2025 ich zsumowana przepustowość wzrośnie do 6 mln TEU. Porty te stały się bramą dla korytarza południowego prowadzącego w kierunku Turcji, Indii i Iranu a także dla bardzo rozbudowanej sieci połączeń na Morzu Śródziemnym. Porty są kluczowym ogniwem korytarza Baltyk — Adriatyk, który prężnie funkcjonuje. Warto podkreślić że ponad 80% ładunków, które trafia do Kopru drogą morską jest wysyłane poza Słowenię do krajów Europy Środkowej. Południowy korytarz będzie się rozwijał dzięki nearshoringowi i szybkiemu rozwojowi krajów takich jak Indie, czy Turcja — skomentował Dariusz Mierkiewicz, Business Development Manager for Poland & North Europ, Port Koper.

Port Gdańsk na międzynarodowych korytarzach

Największy polski port aktywnie uczestniczy w kształtowaniu korytarza północ południe dla którego jest jednym z najważniejszych hubów. Perspektywicznym kierunkiem dla Gdańska jest korytarz Skandynawia — Turcja.

— Z perspektywy Portu Gdańsk korytarz Bałtyk — Adriatyk funkcjonuje dobrze. Natomiast wyzwaniem jest uruchomienie szlaku w kierunku południowo — wschodnim. Lobbujemy za uruchomieniem korytarza Gdańsk — Konstanca. Tu jednak sporej poprawy wymaga infrastruktura kolejowa i wjazd do rumuńskiego portu. Już dziś w związku z rozwojem Korytarza Południowego uruchamiane są takie połączenia intermodalne jak Turcja — Skandynawia. Jeśli powstanie wahadłowe połączenie kolejowe Gdańsk — Konstanca będzie to alternatywa dla bardzo intensywnego ruchu samochodów ciężarowych w tym kierunku. Dla Portu Gdańsk istotnym hubem stał się także Euroterminal Sławków, który stanie się kluczowym terminalem dla obsługi odbudowy Ukrainy po wojnie — powiedział Michał Stupak, menedżer klienta Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

— Wąskimi gardłami na wszystkich korytarzach są przejścia graniczne. Wszędzie występują problemy z blokowaniem przejazdu z powodu konieczności wymiany lokomotywy, zmiany drużyny trakcyjnej itp. Dlatego inwestujemy w lokomotywy wielosystemowe, które częściowo rozwiązują te problemy — stwierdził Arthur Kaldynski. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close