Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

HHLA i Port Mukran uczestnikami projektu badań nad transportem wodoru

W ramach projektu TransHyDE Mukran sześć organizacji partnerskich z przemysłu i środowiska akademickiego opracowuje nowe sferyczne systemy magazynowania wodoru. Projekt jest częścią flagowych projektów wodorowych finansowanych przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF).

W jaki sposób lotne cząsteczki wodoru mogą być przechowywane i transportowane na statkach, torach kolejowych i drogach? Tą kwestią zajmuje się sześć firm partnerskich pod kierownictwem Gas- und Wärme-Institut Essen (GWI) w ramach projektu TransHyDE Mukran. Konsorcjum bada i opracowuje nowe typy zbiorników w dziedzinie magazynowania wodoru pod wysokim ciśnieniem i zdecentralizowanej, trójmodalnej dystrybucji wodoru – innymi słowy, pojemnik na wodór powinien nadawać się do transportu ciężarówką, statkiem i pociągiem. Umożliwia to zdecentralizowane dostawy do odbiorców z dala od sieci rurociągów – podkreśla Janina Senner, koordynator sieci projektu TransHyDE Mukran z GWI. „Dla zabezpieczenia przyszłej sytuacji dostaw ważne jest przetestowanie dalszych tras transportu gazowego wodoru poza siecią rurociągów. Najlepszym sposobem na zrobienie tego w sposób zdecentralizowany jest trójmodalna koncepcja transportu wodnego, kolejowego i drogowego”.

Celem projektu jest wdrożenie i zademonstrowanie całego łańcucha procesowego od opracowania kontenera i wyprodukowania prototypu do mobilnej jednostki magazynowej odpowiedniej dla transportu drogowego, kolejowego i morskiego.

W tym celu partnerzy projektu: Jednostka Badań nad Polimerami Instytutu Frauenhofera oraz Wydział Lekkich Konstrukcji Polimerowych Brandenburskiego Uniwersytetu Technologicznego Cottbus Senfterberg opracowują dwa warianty akumulatorów sferycznych o różnych kompozycje materiałowe pod kierunkiem prof. dr inż. Holgera Seidlitza. W pierwszym kulistym zbiorniku magazynowym opracowano połączenie stalowej wykładziny z zewnętrzną powłoką wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). W drugim kulistym zbiorniku magazynowym zastosowano dwie różne stale. W tym przypadku stopy o wysokiej wytrzymałości, nowe rodzaje procesów produkcyjnych dostosowanych do materiałów, a także strategie optymalizacji oparte na regułach są siłą napędową innowacji i gwarantują bezpieczeństwo przy wysokich ciśnieniach roboczych pomimo zminimalizowania grubości ścianek. Partnerzy oczekują decydujących korzyści z wyboru materiałów: z jednej strony oszczędności kosztów, które czynią kuliste zbiorniki magazynowe konkurencyjnymi, az drugiej strony dłuższej żywotności i lepszej możliwości recyklingu.

Aby nowe rodzaje magazynowania wodoru były mobilne, planowane jest ich instalowanie w znormalizowanych formatach kontenerów. W tym celu należy jednak najpierw opracować ramę, która stabilnie utrzymuje kuliste jednostki magazynowe w pojemniku podczas transportu. Jest to również zadanie obu organizacji badawczych. We współpracy z portem promowym Sassnitz „Mukran Port” na wyspie Rugia i europejską firmą logistyczną Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) omawiają wymagania dotyczące transportu oraz napełniania i usuwania wodoru. Kroki te zostaną następnie przetestowane w praktyce w obiektach HHLA w Hamburgu i w Porcie Mukran. Aby uwzględnić również wyniki trójmodalnego transportu gazowego wodoru w całych Niemczech, w GWI zbadano bardziej szczegółowo różne opcje transportu w modelu. Strategiczne doradztwo projektowe cruh21 jest odpowiedzialne za rozpowszechnianie wyników i znajdowanie odpowiednich inwestorów.

Cały projekt jest finansowany kwotą około 19 milionów euro przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych i jest częścią wiodącego projektu TransHyDE. Partnerami projektu są Gas- und Wärme-Institut Essen e.V. (GWI), Brandenburski Uniwersytet Techniczny Cottbus – Senftenberg (BTU), Jednostka Badań nad Polimerami Instytutu Frauenhofera (IAP), operator portu Mukran Port (Fährhafen Sassnitz GmbH), Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) oraz niezależna firma konsultingowa cruh21 GmbH .

Flagowe projekty wodorowe są jak dotąd największą inicjatywą badawczą niemieckiego Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań na temat transformacji energetycznej. W trzech flagowych projektach przemysł i środowisko akademickie wspólnie opracowują rozwiązania dla niemieckiej gospodarki wodorowej: seryjną produkcję wielkoskalowych elektrolizerów (H2Giga), produkcję wodoru na morzu (H2Mare) oraz technologie transportu wodoru (TransHyDE).

Projekt TransHyDE polega na opracowaniu, ocenie i testowaniu rozwiązań do transportu wodoru. Gospodarka wodorowa nie może funkcjonować bez odpowiedniej infrastruktury transportowej, dlatego w projektach demonstracyjnych mają być rozwijane cztery technologie transportowe: (1) transport wodoru w zbiornikach wysokociśnieniowych, (2) transport wodoru-cieczy, (3) transport wodoru w istniejących i nowe gazociągi oraz (4) transport wodoru związanego w amoniaku lub nośniku LOHC.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close