HHLA i Port Mukran uczestnikami projektu badań nad transportem wodoru
W ramach projektu TransHyDE Mukran sześć organizacji partnerskich z przemysłu i środowiska akademickiego opracowuje nowe sferyczne systemy magazynowania wodoru. Projekt jest częścią flagowych projektów wodorowych finansowanych przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF).

W jaki sposób lotne cząsteczki wodoru mogą być przechowywane i transportowane na statkach, torach kolejowych i drogach? Tą kwestią zajmuje się sześć firm partnerskich pod kierownictwem Gas- und Wärme-Institut Essen (GWI) w ramach projektu TransHyDE Mukran. Konsorcjum bada i opracowuje nowe typy zbiorników w dziedzinie magazynowania wodoru pod wysokim ciśnieniem i zdecentralizowanej, trójmodalnej dystrybucji wodoru – innymi słowy, pojemnik na wodór powinien nadawać się do transportu ciężarówką, statkiem i pociągiem. Umożliwia to zdecentralizowane dostawy do odbiorców z dala od sieci rurociągów – podkreśla Janina Senner, koordynator sieci projektu TransHyDE Mukran z GWI. „Dla zabezpieczenia przyszłej sytuacji dostaw ważne jest przetestowanie dalszych tras transportu gazowego wodoru poza siecią rurociągów. Najlepszym sposobem na zrobienie tego w sposób zdecentralizowany jest trójmodalna koncepcja transportu wodnego, kolejowego i drogowego”.
Celem projektu jest wdrożenie i zademonstrowanie całego łańcucha procesowego od opracowania kontenera i wyprodukowania prototypu do mobilnej jednostki magazynowej odpowiedniej dla transportu drogowego, kolejowego i morskiego.
W tym celu partnerzy projektu: Jednostka Badań nad Polimerami Instytutu Frauenhofera oraz Wydział Lekkich Konstrukcji Polimerowych Brandenburskiego Uniwersytetu Technologicznego Cottbus Senfterberg opracowują dwa warianty akumulatorów sferycznych o różnych kompozycje materiałowe pod kierunkiem prof. dr inż. Holgera Seidlitza. W pierwszym kulistym zbiorniku magazynowym opracowano połączenie stalowej wykładziny z zewnętrzną powłoką wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). W drugim kulistym zbiorniku magazynowym zastosowano dwie różne stale. W tym przypadku stopy o wysokiej wytrzymałości, nowe rodzaje procesów produkcyjnych dostosowanych do materiałów, a także strategie optymalizacji oparte na regułach są siłą napędową innowacji i gwarantują bezpieczeństwo przy wysokich ciśnieniach roboczych pomimo zminimalizowania grubości ścianek. Partnerzy oczekują decydujących korzyści z wyboru materiałów: z jednej strony oszczędności kosztów, które czynią kuliste zbiorniki magazynowe konkurencyjnymi, az drugiej strony dłuższej żywotności i lepszej możliwości recyklingu.
Aby nowe rodzaje magazynowania wodoru były mobilne, planowane jest ich instalowanie w znormalizowanych formatach kontenerów. W tym celu należy jednak najpierw opracować ramę, która stabilnie utrzymuje kuliste jednostki magazynowe w pojemniku podczas transportu. Jest to również zadanie obu organizacji badawczych. We współpracy z portem promowym Sassnitz „Mukran Port” na wyspie Rugia i europejską firmą logistyczną Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) omawiają wymagania dotyczące transportu oraz napełniania i usuwania wodoru. Kroki te zostaną następnie przetestowane w praktyce w obiektach HHLA w Hamburgu i w Porcie Mukran. Aby uwzględnić również wyniki trójmodalnego transportu gazowego wodoru w całych Niemczech, w GWI zbadano bardziej szczegółowo różne opcje transportu w modelu. Strategiczne doradztwo projektowe cruh21 jest odpowiedzialne za rozpowszechnianie wyników i znajdowanie odpowiednich inwestorów.
Cały projekt jest finansowany kwotą około 19 milionów euro przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych i jest częścią wiodącego projektu TransHyDE. Partnerami projektu są Gas- und Wärme-Institut Essen e.V. (GWI), Brandenburski Uniwersytet Techniczny Cottbus – Senftenberg (BTU), Jednostka Badań nad Polimerami Instytutu Frauenhofera (IAP), operator portu Mukran Port (Fährhafen Sassnitz GmbH), Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) oraz niezależna firma konsultingowa cruh21 GmbH .
Flagowe projekty wodorowe są jak dotąd największą inicjatywą badawczą niemieckiego Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań na temat transformacji energetycznej. W trzech flagowych projektach przemysł i środowisko akademickie wspólnie opracowują rozwiązania dla niemieckiej gospodarki wodorowej: seryjną produkcję wielkoskalowych elektrolizerów (H2Giga), produkcję wodoru na morzu (H2Mare) oraz technologie transportu wodoru (TransHyDE).
Projekt TransHyDE polega na opracowaniu, ocenie i testowaniu rozwiązań do transportu wodoru. Gospodarka wodorowa nie może funkcjonować bez odpowiedniej infrastruktury transportowej, dlatego w projektach demonstracyjnych mają być rozwijane cztery technologie transportowe: (1) transport wodoru w zbiornikach wysokociśnieniowych, (2) transport wodoru-cieczy, (3) transport wodoru w istniejących i nowe gazociągi oraz (4) transport wodoru związanego w amoniaku lub nośniku LOHC.