Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

PISIL: rozporządzenie CBER ogranicza konkurencyjność branży TSL

Polska Izba Spedycji i Logistyki zaapelowała o ograniczenie roli armatorów, którzy korzystając z obowiązującego od 2009 r. rozporządzenia, wyłączającego armatorów z ogólnych reguł konkurencji obowiązujących w Unii Europejskiej (Consortia Block Exemption Regulation, tzw. rozporządzenie CBER) mogą dokonywać przejęć i fuzji bez ograniczeń wynikających z ochrony konkurencji. Z ankiety przeprowadzonej przez PISIL wynika, że 81% firm spedycyjnych traci klientów na rzecz armatorów.

— Jako Polska Izba Spedycji i Logistyki od lat podnosimy kwestię nierównowagi na rynku transportu kontenerowego, która powstała w efekcie wdrożenia rozporządzenie CBER. Trzy allianse, w których działa 10 największych przewoźników, mają ponad 80% całego rynku przewozów kontenerowych. Ta sytuacja, co widać po wynikach ankiety, po prostu szkodzi polskim przedsiębiorstwom — skomentował Juliusz Skurewicz sekretarz rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki cytowany w komunikacie.

W przyszłym roku Komisja Europejska zadecyduje o ewentualnym przedłużeniu rozporządzenia CBER na kolejne 5 lat. Przeciwnym temu przedłużeniu jest 92% firm TSL biorących udział w badaniu PISIL. Izba zaapelowała do polskich władz i instytucji ochrony  konkurencji by wywarły nacisk na KE aby nie przedłużała rozporządzenia. Poprzednim razem obowiązywanie CBER zostało przedłużone w 2020 przy dużym sprzeciwie branży TSL.

— Jeśli Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji Komisji Europejskiej zadecyduje o wydłużeniu CBER na następne pięć lat, według 67% respondentów ta decyzja będzie miała niekorzystny wpływ na aktywność ich firm. Już teraz reperkusje rozporządzenia CBER odczuwa w codziennej działalności biznesowej 87% badanych, a 84% ocenia je negatywnie. Ponad połowa (51%) badanych uważa, że przedsiębiorstwo, w którym pracują, poniosło straty finansowe w wyniku obowiązywania rozporządzenia. Estymowana średnia wartość strat finansowych, określona  na podstawie wskazań respondentów, kształtowała się na poziomie niemal 20% zysków firmy wypracowanych w ciągu ostatnich trzech lat. Inne konsekwencje rozporządzenia CBER, które są odczuwane przez respondentów to: utrata klientów 43% wskazań, problemy w kontaktach z klientami (40%), pogorszenie biznesowych relacji z przewoźnikami 61% wskazań oraz kary od klientów związane z opóźnieniami – 18% odpowiedzi —  komentuje Juliusz Skurewicz.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close