PISIL: rozporządzenie CBER ogranicza konkurencyjność branży TSL
Polska Izba Spedycji i Logistyki zaapelowała o ograniczenie roli armatorów, którzy korzystając z obowiązującego od 2009 r. rozporządzenia, wyłączającego armatorów z ogólnych reguł konkurencji obowiązujących w Unii Europejskiej (Consortia Block Exemption Regulation, tzw. rozporządzenie CBER) mogą dokonywać przejęć i fuzji bez ograniczeń wynikających z ochrony konkurencji. Z ankiety przeprowadzonej przez PISIL wynika, że 81% firm spedycyjnych traci klientów na rzecz armatorów.
— Jako Polska Izba Spedycji i Logistyki od lat podnosimy kwestię nierównowagi na rynku transportu kontenerowego, która powstała w efekcie wdrożenia rozporządzenie CBER. Trzy allianse, w których działa 10 największych przewoźników, mają ponad 80% całego rynku przewozów kontenerowych. Ta sytuacja, co widać po wynikach ankiety, po prostu szkodzi polskim przedsiębiorstwom — skomentował Juliusz Skurewicz sekretarz rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki cytowany w komunikacie.
W przyszłym roku Komisja Europejska zadecyduje o ewentualnym przedłużeniu rozporządzenia CBER na kolejne 5 lat. Przeciwnym temu przedłużeniu jest 92% firm TSL biorących udział w badaniu PISIL. Izba zaapelowała do polskich władz i instytucji ochrony konkurencji by wywarły nacisk na KE aby nie przedłużała rozporządzenia. Poprzednim razem obowiązywanie CBER zostało przedłużone w 2020 przy dużym sprzeciwie branży TSL.
— Jeśli Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji Komisji Europejskiej zadecyduje o wydłużeniu CBER na następne pięć lat, według 67% respondentów ta decyzja będzie miała niekorzystny wpływ na aktywność ich firm. Już teraz reperkusje rozporządzenia CBER odczuwa w codziennej działalności biznesowej 87% badanych, a 84% ocenia je negatywnie. Ponad połowa (51%) badanych uważa, że przedsiębiorstwo, w którym pracują, poniosło straty finansowe w wyniku obowiązywania rozporządzenia. Estymowana średnia wartość strat finansowych, określona na podstawie wskazań respondentów, kształtowała się na poziomie niemal 20% zysków firmy wypracowanych w ciągu ostatnich trzech lat. Inne konsekwencje rozporządzenia CBER, które są odczuwane przez respondentów to: utrata klientów 43% wskazań, problemy w kontaktach z klientami (40%), pogorszenie biznesowych relacji z przewoźnikami 61% wskazań oraz kary od klientów związane z opóźnieniami – 18% odpowiedzi — komentuje Juliusz Skurewicz.