Hamburg Süd musi zapłacić za „odwet” na spedytorze
Amerykańska Federalna Komisja Morska (FMC) nakazała niemieckiemu przewoźnikowi kontenerowemu Hamburg Süd, należącemu do grupy A.P. Moller – Maersk, zapłacenie odszkodowania w wysokości 9,8 mln dolarów amerykańskiemu spedytorowi mebli OJ Commerce (OJC). Powodem była odmowa przydzielenia OJC zakontraktowanej przestrzeni ładunkowej (slotów) na kontenerowcu Hamburg Süd.

Jak informuje portal The Loadstar, FMC powołała się na naruszenie przepisu [41104(a)(10)] ustawy o amerykańskim transporcie morskim. Zgodnie z nim, zakazuje się przewoźnikom „odwetu na załadowcy” za złożenie przeciwko niemu skargi, za skorzystanie z usług innego przewoźnika lub „uciekanie się do innych nieuczciwych lub niesprawiedliwie dyskryminujących metod”.
FMC stwierdziła, że przewoźnik istotnie odstąpił od umowy ze skarżącą firmą z Florydy. Wskazuje na to wymiana e-maili pomiędzy przedstawicielami obu spółek. Z ich treści wynika, że Hamburg Süd „celowo odmówił miejsca” na swoim statku dla 15 kontenerów OJC o długości 40 stóp, niezależnie od tego, czy przestrzeń była dostępna. A powodem był „odwet za informację o wytoczeniu potencjalnego sporu sądowego”.
Ostatecznie FMC przyznał nadawcy tylko około 10 proc. ze 100 milionów dolarów odszkodowania, którego się domagał. „Całkowitą, rzeczywistą szkodę” OJC komisja oszacowała na 4,9 miliona dolarów. Ponieważ jednak przewoźnik naruszył amerykańską ustawę o żegludze, musi zapłacić dwa razy tyle. Portal przypomina, że od czasu uchwalenia (w lipcu ub.r.) amerykańskiej ustawy o reformie żeglugi oceanicznej (OSRA 22), FMC już wielokrotnie nałożył kary na przewoźników z powodu wprowadzanych przez nich opłat za zatrzymanie i przestój (D&D) kontenerów.