Partnerzy portalu

W tym roku skurczy się globalna pula kontenerów transportowych

Rynek produkcji kontenerów transportowych ostro hamuje. Powodem jest ich nadwyżka nad popytem. Co prawda istniała już wcześniej, ale w pełni pojawiła się wraz z normalizacją transportu morskiego w kontenerach i likwidacją zatorów w portach, co skutkuje bardziej rytmicznym i efektywnym obrotem kontenerami. 

Według prognoz, ich produkcja spadnie w tym roku do najniższego poziomu od 14 lat. Utrzymuje się natomiast wysoki poziomu sprzedaży na rynku wtórnym, a ceny używanych kontenerów suchych są relatywnie wysokie prawdopodobnie pozostaną stabilne przez cały rok.

Szacunki po I kwartale

Firma analityczna Drewry (w analizie: Drewry’s Container Equipment Forecaster) ocenia, że w I kwartale tego roku wyprodukowano tylko ok. 306 tys. TEU (w przeliczeniu różnych ich rodzajów na kontener 20-sto stopowy). Skurczyła się zatem aż o 71 proc. w porównaniach rdr, a poziom produkcji jest najniższy 2010 r.

Według wcześniejszych analiz Drewry, ponad 90 proc. kontenerów jest produkowanych w Chinach. Tymczasem obecnie kilka tamtejszych fabryk jest zamkniętych lub działa w znacznie skróconych godzinach pracy. Produkcja na pełną skalę ma rozpocząć się w czerwcu. Można to uznać za próbę zmniejszania nadmiernej podaży kontenerów i spadku ich cen.

Tymczasem produkcja komercyjna w dwóch nowych zakładach w Wietnamie (Hoa Phat Group w Cai Mep i w joint venture między Ace Engineering i Seojin Systems) nie rozpocznie  się wcześniej niż w trzecim kwartale br. Prawdopodobnie z mniejszymi mocami, niż planowano. Dopiero w 2026 r. mają wytwarzać do 600 tys. TEU rocznie. Z tych powodów globalna, całoroczna produkcja kontenerów transportowych w br. nie przekroczy 1,8 miliona TEU (jesienią ub.r. Drewry prognozował ją na 2,4 mln TEU). Będzie to zatem najniższy poziomu od pogrążone w recesji gospodarczej roku 2009.

Zmiana struktury właścicieli

Jeszcze w 2020 r. do firm leasingowych trafiło 68 proc. wszystkich zakupionych nowych kontenerów transportowych, a do przewoźników kontenerowych ok. 1/3. Tymczasem w tym roku notuje się rekordowe zwroty kontenerów do firm leasingowych, a przewoźnicy pracowicie pozbywają się starzejących się i nadwyżek w swoich flotach, choć kupują też nowe. W efekcie zmienia się struktura właścicielska kontenerów.

Ogólnie, obecnie priorytetem dla większości właścicieli kontenerów jest ich taka zmiana, aby lepiej odpowiadały parametrom handlowym i dostawom nowych statków, co następuje przez  usunięcie starzejących się lub uszkodzonych kontenerów, które nagromadziły się w okresie pandemii w wyniku zatorów w łańcuchu dostaw. Drewry spodziewa się, że na taką „emeryturę” zostanie odesłanych w tym roku mniej więcej tyle samo kontenerów, jak w ub.r. – tj. ok. 2,8 miliona TEU.

Prognozy

W konsekwencji Drewry przewiduje, że globalna flota kontenerów skurczy się w tym roku o 2 proc. – do 49,9 mln TEU, co będzie pierwszym takim spadkiem od 14 lat. Oczekuje się, że globalny handel kontenerami pozostanie słaby, rosnąc zaledwie o 1 proc. w tym roku. W kolejnych latach powinno nastąpić ożywienie popytu na ładunki w kontenerach.

Globalna gospodarka nabiera tempa, rośnie flota nowych kontenerowców wchodzących do eksploatacji, a w ślad za tymi zdarzeniami – będzie rósł popyt i na nowe kontenery. Przywróci to globalną flotę kontenerową do umiarkowanego wzrostu, który według prognoz Drewry będzie rósł w średnim rocznym tempie po 2,9 proc. w okresie do 2027 r. Pomimo wysokiego poziomu sprzedaży na rynku wtórnym, ceny używanych kontenerów suchych utrzymały się na dobrym poziomie i oczekuje się, że pozostaną stabilne przez cały rok.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close