Partnerzy portalu

Automatyzacja portów dopiero się zaczyna

Duże i średnie porty na całym świecie są „na drodze do automatyzacji”, ale problemy z zaufaniem i brak standaryzacji utrudniają szersze jej wdrożenia. Dlatego właściwa jest teza, że automatyzacja portów – szczególnie w terminalami kontenerowymi – dopiero się zaczyna. Taki jest ogólny wniosek z opracowania Seatrade Maritime „Global Ports Report 2023”.

fot. Pixabay

Automatyzacja terminali w portach jest inspirowania efektami, jakie uzyskały fabryki i firmy logistyki magazynowej dzięki wykorzystaniu linii przemysłowych, robotyzacji, informatyzacji czy sztucznej inteligencji, Big Data, blockchain. Poprawia efektywność przez lepsze wykorzystanie czasu pracy urządzeń, zmniejsza liczbę przestojów z powodów błędów ludzkich, jest obojętny na absencję pracowników (ważny czynnik w czasie pandemii), itp. Choć jest już pewna liczba wdrożeń takich rozwiązań technicznych w portach, większość z nich nadal wybiera sprzęt w pełni obsługiwany ręcznie i z dużym nakładem siły ludzkiej.

Z analizy wynika, że są dwa główne powody zniechęcające porty do automatyzacji: realne ograniczenia (wymiary i kształt terminalu, typ sprzętu, model operacyjny, brak specyficznych systemów informatycznych, itp.) oraz brak standaryzacji instalacji i urządzeń. 

„Te powody mogą przestraszyć wielu operatorów terminali przed wprowadzeniem automatyzacji, ponieważ zakładają, że będzie to proces skomplikowany i wymagający wysokiego zestawu umiejętności od personelu” – skomentował Tomi Tuulkari, dyrektor ds. zarządzania produktem w fińskiej firmie Kalmar, oferującej gamę rozwiązań i usług w zakresie obsługi ładunków w portach, terminalach, centrach dystrybucyjnych i w przemyśle ciężkim. Ale są też inne powody. Np. w krajach o relatywnie taniej sile roboczej lub dużym bezrobociu, przed automatyzacją powstrzymują te czynniki społeczne.

Wdrożenia w portach

Powołując się na dane OECD autorzy informują, że obecnie za pośrednictwem w pełni zautomatyzowanych lub półautomatycznych systemów wdrożonych w 53 terminalach obsługuje się około 4 proc. całej globalnej przepustowości terminali kontenerowych. Spośród nich 17  takich terminali (32 proc.) znajduje się w Azji, 15 (28 proc.) w Europie, 7 w Oceanii, 6 w USA, osiem w innych rejonach.

 „Pełna automatyzacja istnieje jednak w mniej niż 1 proc. terminali kontenerowych. Większość wykorzystuje automatyzację na placach składowania, gdzie największe korzyści uzyskuje się dzięki lepszemu wykorzystaniu powierzchni w wyniku zwiększonej dokładności ruchów i rozmieszczenia kontenerów” – komentuje kapitan Zakirul Bhuiyan, profesor nadzwyczajny Warsash Maritime School, Solent University.

Lepiej zautomatyzowanie są terminale obsługujące przeładunki ropy i gazu oraz ładunki masowe. Umożliwia to obsługę i kontrolę wszystkich ładowarek, przenośników i innych urządzeń w ciągu przeładunkowym przez jedną osobę. Np. Chiny mają kilka w pełni zautomatyzowanych terminali masowych, w tym terminal masowy Luojing, terminal węglowy portu Huangye i terminal ładunków masowych w porcie Nanjiang w Tiencinie.

Rokowania

W opinii Zakirula Bhuiyan’a, porty kontenerowe będą powoli przyjmować zmiany. „Podczas gdy niektóre terminale w portach z powodzeniem zaangażowały się i już wdrożyły wysoki poziom automatyzacji, większość nie wprowadziła lub wprowadziła tylko niski poziom automatyzacji”. Ogólnie więc wykorzystanie automatyzacji w portach – z nielicznymi wyjątkami terminali z ropą i gazem – jest słabe, także w porównaniu z innymi sektorami o krytycznym znaczeniu wysokiego ryzyka, takimi jak przemysł i magazynowanie. Ale to zarazem otwiera pole do bardziej powszechnej poprawy efektywności portów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close