Partnerzy portalu

Więcej projektów technologii bezemisyjnych w morskiej logistyce

Nowy raport Global Maritime Forum zidentyfikował na całym świecie 373 projektów pilotażowych, które mogą pomóc w przejściu żeglugi do bezemisyjnej przyszłości. Koncentrują się one na: technologii statków, produkcji paliwa, bunkrowaniu i rozwiązaniach infrastrukturalnych. Tę czwarta edycja „Mapowania bezemisyjnych projektów pilotażowych i demonstracyjnych”

fot. Pixabay

(„Mapping of Zero-Emission Pilots and Demonstration Projects’’) przedstawiono w Paryżu podczas warsztatów koalicji Getting to Zero. To branżowa platforma  współpracy, która   łączy interesariuszy z całego łańcucha wartości morskich i paliwowych z  sektorem finansowym i innymi podmiotami, którzy   zobowiązali się   do  uczynienia komercyjnie opłacalnymi bezemisyjne technologie morskie i logistyczne. 

Więcej pomysłów

W porównaniu z wcześniejszą edycją, bieżące „Mapowanie…” wykazało zwiększoną aktywność innowacyjną przemysłu i większą liczbę projektów szukających znalezienia wspólnych rozwiązań w celu dekarbonizacji żeglugi do 2050 r. W tegorocznym raporcie zidentyfikowano 373 zeroemisyjne projekty pilotażowe i demonstracyjne, co stanowi wzrost o 84 proc. w stosunku do tego z ubiegłego roku (203 projekty, dwa lata temu – 106). Np. nowe projekty pojawiły się w: Tajlandii, Egipcie, Malezji i RPA. 

Zgodnie ze sprawozdaniem, zidentyfikowane projekty pilotażowe opierają się na ścisłej współpracy – aż 70 proc. z nich realizują partnerzy z co najmniej dwóch krajów. „Partnerstwa rozwijają się również między krajami rozwijającymi się i rozwiniętymi, zasięg ten jest więc globalny”, stwierdzają autorzy.

Jednak gros projektów przemysłowych opracowuje się w: Europie (56 proc. wszystkich zidentyfikowanych), Azji (33 proc.) i Ameryce Północnej (9 proc.). Wśród krajów prym wiodą pod względem największej liczby projektów: Norwegia, Niemcy, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Japonia i Dania. W załączniku wymienia się 40 krajów realizujących różne projekty, w tym np. Litwę i Ukrainę, nie ma jednak Polski.

Kierunki poszukiwań

Ogólnie projekty dotyczące zeroemisyjnych technologii morskich dzielą się na: technologie morskie (57 proc. wszystkich), produkcja paliw alternatywnych (24 proc.) oraz składowanie i bunkrowanie (19 proc.). Wyniki raportu wskazują na systematyczny wzrost liczby projektów koncentrujących się na paliwach alternatywnych, na czele z wodorem i wodorem otrzymywanych na bazie amoniaku oraz bunkrowaniem (40 proc. projektów). Technologia produkcji i użycia amoniaku jest dominującym paliwem dla większych typów statków (33 proc. projektów), wyprzedzając znacznie projekty dotyczące użycia metanolu (13 proc.).

W przypadku mniejszych statków wiodącymi technologiami pozostają: napęd akumulatorowy (6  proc.), wodorowe ogniwa paliwowe, wodorowe silniki spalinowe i metanol. Jak stwierdza się w raporcie, bardziej dojrzałe technologie metanolu zaczęły wychodzić poza prace pilotażowe – do fazy komercjalizacji. A np. technologie bunkrowania i infrastruktury koncentrują się w większym stopniu na bunkrowaniu statków.

Projekty obejmujące co najmniej dwa segmenty łańcucha wartości stanowią obecnie
 87 proc. wszystkich   bezemisyjnych projektów pilotażowych i demonstracyjnych.  Wśród nich „najbardziej aktywne segmenty łańcucha wartości” obejmują: przemysł stoczniowy,
sprzęt i technologię (23 proc.),  produkcję energii (16 proc.), armatorów i operatorów statków (16 proc.), towarzystwo  klasyfikacyjne  (9 proc.) oraz port i terminal (7 proc.).

Kto sfinansuje?

„Widzimy konkretne działania ze strony przemysłu, które pokazują chęć dekarbonizacji do 2050 r. Obiecujące jest to, że liczba bezemisyjnych projektów pilotażowych i demonstracyjnych rośnie z każdym rokiem. Teraz działania przemysłu muszą być poparte ambitną zmienioną strategią emisji gazów cieplarnianych Międzynarodowej Organizacji Morskiej – powiedziała Johannah Christensen, dyrektor generalny Global Maritime Forum.

Obecnie ok. 40 proc. wszystkich projektów jest finansowanych ze środków publicznych, większość z nich pochodzi od europejskich sponsorów. Według autorów raportu, aby osiągnąć zerową emisję do 2050 r., branża będzie potrzebować trzech głównych aktywów.  Po pierwsze, technologii, w tym dla całego ekosystemu innowacji, by zintegrować cały łańcuch wartości. 

Po drugie, potrzeba trajektorii – wspólnej ścieżki, która musi zostać ustalona na szczeblu globalnym. Pod tym względem bardzo ważna jest zbliżająca się plenarne posiedzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej [MEPC80]. Po trzecie, branża żeglugi potrzebuje finansowania na poziomie krajowym i międzynarodowym. Ta druga może wzmocnić współpracę techniczną i pomóc krajom wschodzącym dołączyć do realizacji zadań służących dekarbonizacji.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close