W marcu przeładowano niewiele mniej towarów w kontenerach niż rok temu
Według najnowszego notowania, światowy indeks przeładunków w portach kontenerowych – Drewry Container Port Throughput Index – wzrósł w marcu o 5,4 proc. miesiąc do miesiąca i był tylko o 0,3 proc. mniejszy w porównaniach rok do roku. Tak dobre jego notowania mają związek z „odbiciem” produkcji po świętach chińskiego Nowego Roku, informuje Drewry.

W portach Chin przeładowano w marcu o 5,6 proc. więcej towarów w kontenerach w porównaniach rdr, a w portach azjatyckich (bez chińskich) – o 5,7 proc. więcej. Jeszcze większa była dynamika w portach Bliskiego Wschodu – 6,5 proc. Niewątpliwie wartość globalnego indeksu DCPT byłaby większa, lecz ujemnie wpłynął na niego słaby popyt na rynkach zachodnich. W marcu przeładunki towarów w kontenerach w portach Ameryki Północnej zmalały o 5 proc. miesiąc/miesiąc i aż o 23,9 proc. rdr, a w Europie odpowiednio: o 3,4 i o 8,8 proc.
W Ameryce Północnej na wartość indeksu lokalnego (North American Container Port Throughput Index) oprócz słabego popytu wpłynęły też pośrednio wciąż nierozwiązane negocjacje kontraktowe pracowników portowych w USA. Jego dwa największe węzły, port Los Angeles i port Long Beach, odnotowały w marcu duże spadki rdr odpowiednio o: 35 i 30 proc. W Europie mniejsze przeładunki miały związek m.in. z toczącą się wojną w Ukrainie i serią embarg gospodarczych, jakie kraje zachodnie objęły Rosję.
Według wstępnych danych Drewry, w kwietniu globalny DCPT zmalał w porównaniu z marcem o 1,2 proc. Drewry Container Port Throughput Index to seria skorygowanych kalendarzowo wskaźników wzrostu/spadku wolumenu przeładunków, opartych na miesięcznych danych z ponad 340 portów na całym świecie. Mają one ponad 80 proc. udział w globalnych wolumenów. Za rok bazowy dla indeksów przyjęto styczeń 2019 (wskaźnik 100). W ostatnich trzech latach największą wartość miesięczną DCPT przyjął w styczniu 2022 r. (112), a najniższą w maju 2020 r. (93). W marcu DCPT miał wartość 105.