Partnerzy portalu

PKP Cargo osiągnęło wzrost przychodów w I kwartale i zapowiada inwestycje w intermodal

Grupa PKP Cargo odnotowała wzrost przychodów w I kw. 2023 r. do czego przyczyniły się większe przewozy towarów masowych. Na wyniki transportu intermodalnego wpływ miały czynniki makroekonomiczne i skutki wojny w Ukrainie, jednak w perspektywie długoterminowej Grupa PKP Cargo prognozuje wzrost przewozów kombinowanych i planuje kolejne inwestycje w terminale i tabor. 

W I kw. 2023 przychody Grupy PKP Cargo z tytułu umów z klientami wyniosły 1,564 mld zł i były o 34% większe w porównaniu z I kw. ubr. Zysk grupy wyniósł 104 mld zł, a EBITDA 359 mln zł. W tym czasie Grupa PKP Cargo przewiozła 23 mln to ładunków, co oznacza spadek o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Praca przewozowa wyniosła 6,417 mld tkm, – o 2% mniej niż w I kw. ubr.

Duże zmiany nastąpiły jeśli chodzi o udział poszczególnych kategorii ładunków w wynikach operacyjnych Grupy. Wojna w Ukrainie i sankcje gospodarcze wprowadzone przez UE na Rosje i Białoruś spowodowały zmniejszenie przewozów intermodalnych na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz konieczność przeniesienia importu surowców energetycznych, w tym przede wszystkim węgla na szlaki przez porty morskie. W efekcie Grupa PKP Cargo zwiększyła przewozy paliw stałych — praca przewozowa w tej kategorii wzrosła z 2,82 mld tkm do 3,42 mld tkm. 

— W pierwszym kwartale wzrosły przewozy węgla podczas, gdy transport intermodalny kontynuuje tendencję spadkową, co wynika z sytuacji makroekonomicznej jak i wprowadzonego priorytetu dla przewozu węgla. Większe przewozy towarów masowych korzystnie wpłynęły na wyniki finansowe Grupy — skomentował Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo. 

Transport intermodalny

Praca przewozowa Grupy w segmencie transportu intermodalnego spadła w I kw. o 54,6% i wyniosła 0,46 mld tkm, a masa przewiezionych ładunków zmniejszyła się o 48,3% i wyniosła 1,23 ml ton. Zmniejszenie przewozów intermodalnych wynikało z czynników makroekonomicznych takich jak inflacja i spadek wydatków konsumenckich, wprowadzonego priorytetu dla przewozów węgla, co ograniczyło przepustowość w portach morskich i skutków wojny w Ukrainie, a także wzrostu kosztów transportu kolejowego w porównaniu do przewozów samochodowych. W dłuższej perspektywie czasowej Grupa PKP Cargo przewiduje jednak wzrost przewozów intermodalnych i znaczenia tego segmentu dla przewoźników kolejowych. Największy polski przewoźnik towarowy inwestuje w tabor dostosowany do międzynarodowych przewozów kombinowanych. W I kw. br. PKP Cargo odebrało 16 lokomotyw wielosystemowych. 

— Szeroko rozumiany transport intermodalny to jest przyszłość kolei towarowych. Mimo że, obecnie na Nowym Jedwabnym Szlaku widzimy zmniejszenie przewozów, to w kolejnych latach prognozujemy wzrost i przygotowujemy się na to. Grupa PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. W tym roku oddamy również do użytku nowy terminal w Zduńskiej Woli Karsznicach, który będzie największym suchym portem w regionie. Planujemy budowę terminalu obok Pragi w Czechach. Będziemy rozwijać przewozy intermodalne w regionie Trójmorza — zapowiedział prezes PKP Cargo. 

Jednym z skutków wojny na wschodzi był także wzrost przewozów w kategorii drewno i płody rolne. Praca przewozowa Grupy w tym segmencie wzrosła o 37,3% i wyniosła w I kw. 280 mln tkm. — Dynamiczny wzrost tranzytu zboża z Ukrainy do portów morskich spowodował poprawę wyników w tej kategorii przewozów. Trzeba podkreślić, że całe zboże które trafiło do polskich portów zostało wyeksportowane. Ponadto większość transportu zbóż z Ukrainy realizowana była w tym czasie samochodami, a ta kategoria ładunków ma niewielki udział w przewozach Grupy PKP Cargo — zauważył Dariusz Seliga. 

W kolejnych kwartałach spółka prognozuje stabilizację wyników pracy przewozowej. Zarząd PKP Cargo zarekomendował by cały zysk z I kw. przeznaczyć na kapitał zapasowy. W 2022 r. grupa PKP Cargo zainwestowała 776 mln zł. W tym roku spodziewany jest lekki wzrost CAPEX-u ze względu na konieczne modernizacje, które zostały odłożone w czasie – poinformowała spółka.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close