Włochy przeznaczą 300 mln euro na montaż systemu ERTMS/ETCS w pociągach
Komisja Europejska zatwierdziła włoski program wsparcia finansowego przewoźników towarowych i pasażerskich, którzy chcą instalować system ERTMS/ETCS w pojazdach. Przedstawiciele branży transportu towarowego wskazują, że obecnie tempo instalacji tego systemu w Europie jest zbyt wolne, a przewoźnicy nie widzą korzyści z inwestycji w te urządzenia.

Włochy chcą przyspieszyć montaż najnowszej wersji systemu ERTMS w pociągach na całej włoskiej sieci kolejowej. Plany tego kraju są ambitne. Do 2036 nowoczesny system zarządzania ruchem i bezpieczeństwem ma być zainstalowany na wszystkich liniach kolejowych w tym kraju (w Polsce ERTMS montowany będzie tylko na głównych magistralach sieci TNE-T). Na wsparcie finansowe dla przewoźników rząd Włoch planuje wydać 300 mln euro.
Komisja Europejska uznała, że schemat wsparcia publicznego zaproponowany przez Włochy wspiera zmianę modalną w transporcie pasażerskim i towarowym z dróg na kolej, a tym samym przyczynia się do realizacji celów dekarbonizacji założonych w polityce Zielonego Ładu. Wsparcie publiczne jest niezbędne dla zapewnienia interoperacyjności sieci kolejowej i będzie zachętą dla przewoźników, którzy nie byliby w stanie ponieść wydatków na montaż systemu ERTMS bez wsparcia finansowego. Tym samym włoski plan jest zgodny z zasadami pomocy publicznej dla przedsiębiorstw kolejowych przyjętych w 2008.
Hamulec zmiany modalnej
Wolne tempo instalacji systemu ERTMS/ETCS jest uważane za jedną z barier hamujących zmianę modalną w europejskim transporcie. Dotyczy to zwłaszcza transportu intermodalnego, w którym większość przewozów realizowanych jest na trasach międzynarodowych. Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA) w stanowisku przekazanym podczas negocjacji KE, Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich zwróciło uwagę, że obecnie przewoźnicy nie widzą korzyści z montowania systemu ERTM w taborze, a ponad połowa pojazdów szynowych wprowadzonych do ruchu w Europie w latach 2015 — 2019 nie miała zainstalowanego tego systemu. Częściowo wynika to z wolnego tempa montażu urządzeń ETCS na liniach kolejowych, co powoduje że obecnie przewoźnicy zmuszeni są do korzystania ze starych systemów sterowania.
— Jest prawdopodobne, że bez zmiany strategii wdrażania ERTMS wdrożenie na pokładzie będzie nadal opóźnione. Stanowisko Parlamentu Europejskiego, a mianowicie skupienie się na „zsynchronizowanym i zharmonizowanym” wdrożeniu ERTMS jednostek przytorowych i pokładowych oraz odpowiednie finansowanie dla przedsiębiorstw kolejowych, jest konieczne, aby zapewnić wykonalność rozmieszczenia jednostek pokładowych dla branży kolejowych przewozów towarowych — napisano w stanowisku ERFA.
Na problem niekorzystania z systemu ETCS zwrócił też uwagę Urząd Transportu Kolejowego. Dotyczy to nawet pojazdów poruszających się, po nielicznych w Polsce liniach gdzie już działa system ERTMS.
Czytaj tez: UTK: przewoźnicy nie wykorzystują urządzeń ETCS