Partnerzy portalu

Włochy przeznaczą 300 mln euro na montaż systemu ERTMS/ETCS w pociągach

Komisja Europejska zatwierdziła włoski program wsparcia finansowego przewoźników towarowych i pasażerskich, którzy chcą instalować system ERTMS/ETCS w pojazdach. Przedstawiciele branży transportu towarowego wskazują, że obecnie tempo instalacji tego systemu w Europie jest zbyt wolne, a przewoźnicy nie widzą korzyści z inwestycji w te urządzenia. 

ETCS fot. Madeliefje13 Wikimedia Commons

Włochy chcą przyspieszyć montaż najnowszej wersji systemu ERTMS w pociągach na całej włoskiej sieci kolejowej. Plany tego kraju są ambitne. Do 2036 nowoczesny system zarządzania ruchem i bezpieczeństwem ma być zainstalowany na wszystkich liniach kolejowych w tym kraju (w Polsce ERTMS montowany będzie tylko na głównych magistralach sieci TNE-T). Na wsparcie finansowe dla przewoźników rząd Włoch planuje wydać 300 mln euro. 

Komisja Europejska uznała, że schemat wsparcia publicznego zaproponowany przez Włochy wspiera zmianę modalną w transporcie pasażerskim i towarowym z dróg na kolej, a tym samym przyczynia się do realizacji celów dekarbonizacji założonych w polityce Zielonego Ładu. Wsparcie publiczne jest niezbędne dla zapewnienia interoperacyjności sieci kolejowej i będzie zachętą dla przewoźników, którzy nie byliby w stanie ponieść wydatków na montaż systemu ERTMS bez wsparcia finansowego. Tym samym włoski plan jest zgodny z zasadami pomocy publicznej dla przedsiębiorstw kolejowych przyjętych w 2008. 

Hamulec zmiany modalnej

Wolne tempo instalacji systemu ERTMS/ETCS jest uważane za jedną z barier hamujących zmianę modalną w europejskim transporcie. Dotyczy to zwłaszcza transportu intermodalnego, w którym większość przewozów realizowanych jest na trasach międzynarodowych. Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA) w stanowisku przekazanym podczas negocjacji KE, Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich zwróciło uwagę, że obecnie przewoźnicy nie widzą korzyści z montowania systemu ERTM w taborze, a ponad połowa pojazdów szynowych wprowadzonych do ruchu w Europie w latach 2015 — 2019 nie miała zainstalowanego tego systemu. Częściowo wynika to z wolnego tempa montażu urządzeń ETCS na liniach kolejowych, co powoduje że obecnie przewoźnicy zmuszeni są do korzystania ze starych systemów sterowania.

— Jest prawdopodobne, że bez zmiany strategii wdrażania ERTMS wdrożenie na pokładzie będzie nadal opóźnione. Stanowisko Parlamentu Europejskiego, a mianowicie skupienie się na „zsynchronizowanym i zharmonizowanym” wdrożeniu ERTMS jednostek przytorowych i pokładowych oraz odpowiednie finansowanie dla przedsiębiorstw kolejowych, jest konieczne, aby zapewnić wykonalność rozmieszczenia jednostek pokładowych dla branży kolejowych przewozów towarowych — napisano w stanowisku ERFA.

 Na problem niekorzystania z systemu ETCS zwrócił też uwagę Urząd Transportu Kolejowego. Dotyczy to nawet pojazdów poruszających się, po nielicznych w Polsce liniach gdzie już działa system ERTMS.

Czytaj tez: UTK: przewoźnicy nie wykorzystują urządzeń ETCS

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close