Recesja konsumencka i konkurencja transportu drogowego wpłynęły na wyniki intermodalu
Przewozy intermodalne w Europie zmniejszyły się w I kw. 2023 r. o 13,96% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku — poinformowała Unia Kombinowanego Transportu Drogowo — Kolejowego (UIRR). To drugi najgorszy kwartalny wynik branży odnotowany w statystykach tej organizacji.
Recesja konsumencka i spadek wolumenu wymiany handlowej w Europie odbija się na wynikach transportu intermodalnego. Spadek przewozów kombinowanych na początku 2023 był tylko nieznacznie mniejszy niż w I kw. 2020 kiedy przewozy te spadły o 14,67% a był to czas najostrzejszego lockdownu wprowadzonego z powodu pandemii covid. W ostatnim kwartale 2022 r. transport intermodalny w Europie odnotował spadek o 6,46%.
Równocześnie wskaźnik Sentymentu UIRR dla branży na następne 12 miesięcy pozostaje negatywny. Słaby wynik przewozów kombinowanych na początku roku wynika z nałożenia się kilku czynników: mniejszych wydatków konsumenckich, strajków na kolei w Niemczech i Francji, problemów z przepustowością linii kolejowych spowodowanych pracami modernizacyjnymi, wysokich cen energii elektrycznej dla kolei i większej presji konkurencyjnej ze strony długodystansowych przewozów samochodowych, które mają dużo wolnych mocy przerobowych i nie poniosły takich dużych wzrostów kosztów operacyjnych jak przewoźnicy kolejowi.
Przedstawiciele branży intermodalnej po raz kolejny zaapelowali o podjęcie działań interwencyjnych na rynku energii elektrycznej i o poprawę zarządzania przepustowością sieci kolejowej, aby zapobiec dalszemu przenoszeniu ładunków z kolei na drogi, co jest sprzeczne ze strategicznymi celami polityki klimatycznej dla transportu. Jak do tej pory taką interwencję podjął rząd Niemiec.
Czytaj też: Niemcy: 1,1 mld euro na obniżenie opłat za energię dla przewoźników kolejowych
— Nawet w trudnych czasach branża intermodalna nie przestaje inwestować i rozwijać swojej konkurencyjności – skupiając się na tych czynnikach, które znajdują się pod jej kontrolą. Inwestycje sektorowe w zaawansowane rozwiązania cyfrowe, nowe możliwości terminali i tabor nadal następują w szybkim tempie. Regularnie otwierane są nowe połączenia, co odzwierciedla zaufanie sektora do rozwiązania, które oferuje w zakresie wysoce wydajnych energetycznie, bardzo niskoemisyjnych usług transportu lądowego towarów na dłuższych dystansach — skomentował Ralf-Charley Schultze, przewodniczący UIRR.