Partnerzy portalu

Recesja konsumencka i konkurencja transportu drogowego wpłynęły na wyniki intermodalu

Przewozy intermodalne w Europie zmniejszyły się w I kw. 2023 r. o 13,96% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku — poinformowała Unia Kombinowanego Transportu Drogowo — Kolejowego (UIRR). To drugi najgorszy kwartalny wynik branży odnotowany w statystykach tej organizacji.

fot. Pixabay

Recesja konsumencka i spadek wolumenu wymiany handlowej w Europie odbija się na wynikach transportu intermodalnego. Spadek przewozów kombinowanych na początku 2023 był tylko nieznacznie mniejszy niż w I kw. 2020 kiedy przewozy te spadły o 14,67% a był to czas najostrzejszego lockdownu wprowadzonego z powodu pandemii covid. W ostatnim kwartale 2022 r. transport intermodalny w Europie odnotował spadek o 6,46%.

Równocześnie wskaźnik Sentymentu UIRR dla branży na następne 12 miesięcy pozostaje negatywny. Słaby wynik przewozów kombinowanych na początku roku wynika z nałożenia się kilku czynników: mniejszych wydatków konsumenckich, strajków na kolei w Niemczech i Francji, problemów z przepustowością linii kolejowych spowodowanych pracami modernizacyjnymi, wysokich cen energii elektrycznej dla kolei i większej presji konkurencyjnej ze strony długodystansowych przewozów samochodowych, które mają dużo wolnych mocy przerobowych i nie poniosły takich dużych wzrostów kosztów operacyjnych jak przewoźnicy kolejowi. 

Przedstawiciele branży intermodalnej po raz kolejny zaapelowali o podjęcie działań interwencyjnych na rynku energii elektrycznej i o poprawę zarządzania przepustowością sieci kolejowej, aby zapobiec dalszemu przenoszeniu ładunków z kolei na drogi, co jest sprzeczne ze strategicznymi celami polityki klimatycznej dla transportu. Jak do tej pory taką interwencję podjął rząd Niemiec.

Czytaj też: Niemcy: 1,1 mld euro na obniżenie opłat za energię dla przewoźników kolejowych

 — Nawet w trudnych czasach branża intermodalna nie przestaje inwestować i rozwijać swojej konkurencyjności – skupiając się na tych czynnikach, które znajdują się pod jej kontrolą. Inwestycje sektorowe w zaawansowane rozwiązania cyfrowe, nowe możliwości terminali i tabor nadal następują w szybkim tempie. Regularnie otwierane są nowe połączenia, co odzwierciedla zaufanie sektora do rozwiązania, które oferuje w zakresie wysoce wydajnych energetycznie, bardzo niskoemisyjnych usług transportu lądowego towarów na dłuższych dystansach — skomentował Ralf-Charley Schultze, przewodniczący UIRR.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close