Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Żagle wracają na morskie szlaki transportu towarów

Francuska firma Zephyr & Borée zamówiła w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo pięć „zero emisyjnych” kontenerowców, każdy o pojemności 1 300 TEU. Ich dostawa ma się rozpocząć w  końcu 2025 r. i zakończyć do połowy 2026 r. Statki te zasługują na nazwę superkologicznych. Są wyposażone w silniki główne napędzane metanolem oraz wspomagane napędem żagli (wiatrem). 

Jak podkreśla przyszły armator, jednostki te będą w pełni odpowiadać na wyzwania, określone m.in. przez Międzynarodową Organizację Morską, by żegluga zredukowała do 2050 roku emisje CO2 o 50 proc. Co istotne, nowe kontenerowce wychodzą naprzeciw wyzwaniom różnych firm logistycznych i nadawców ładunków, w związku z planowanym przez Unię Europejską objęciem transportu morskiego systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS). Będą mogli wykazywać w swoich sprawozdaniach niski zerowy poziom emisji w łańcuchu wartości (poziom lub scope 3).

Uwarunkowania biznesowe

Zamówione kontenerowce mają kosztować po 62,2 mln USD każdy. Według  firmy analitycznej Alphalinera, będą zatem co najmniej dwa razy droższe niż koszt standardowego statku tej wielkości. Czy to ma zatem sens biznesowy? Zephyr & Borée wykazuje, że tak. Koszty eksploatacji statków nie będą większe, niż z tradycyjnym napędem (prawdopodobnie niższe), a zatem i stawki frachtu będą konkurencyjne. Natomiast spedytor i nadawca ładunku będą mogli wykazać się oszczędnością w emisji CO2.

Uniwersalne rozszerzenie

Zéphyr & Borée  jest pionierem nowoczesnego transportu morskiego z napędem żaglowym. Zarazem ich propagatorem. Podkreśla, że tego typu napęd alternatywny (uzupełniający) będzie „zasadniczym elementem zapewnienia udanej transformacji energetycznej w sektorze żeglugi”. Przypomina, iż na świecie jest eksploatowanych około 50 tysięcy statków towarowych, a ich żywotność wynosi ok. 30 lat. Będą zatem objęte wszystkimi wymogami zmniejszenia dekarbonizacji.

W opinii Zéphyr & Borée, żagle można montować na większości typów statków. Wyjątkiem są: statki eksploatowane z prędkością powyżej węzłów 17 (RoRo, pasażerskie, duże kontenerowce) oraz jednostki używane do prac morskich. „Nie ma natomiast problemu, by żagle instalować na dużych statkach. Jednak nie jest możliwe zwiększenie rozmiaru żagli w tych samych proporcjach, co ich tonaż (ładowność, pojemność skokowa)”. 

Korzyści dla logistyki

Zéphyr & Borée informuje, że prędkość statków z żaglami nie będzie mniejsza niż z napędem tradycyjnym, ponieważ mają napęd hybrydowy, silnikowy – np. na metanol. Dodatkową korzyścią jest natomiast zmniejszenie zużycia paliw kopalnych. Dzięki układowi hybrydowemu, statki żaglowe nowego typu nie będą się spóźniać mimo niekorzystnych warunków pogodowych (brak wiatru, burze), a tym samym harmonogramy żeglugi będą przestrzegane, stwierdza Z & B.

Koszty frachtu na żaglowcach też nie będą wyższe niż rynkowe. Pomimo tego, że ich budowa kosztuje więcej niż konwencjonalnych statków, zostanie to zrekompensowane oszczędnościami w zużyciu tradycyjnego paliwa. Firma uściśla natomiast korzyści z braku opłat za emisję CO2. W zależności od regionu operacyjnego i typu statku, spedytor i nadawcy ładunków będą mogli wykazać się oszczędnością w emisji CO2 od 20 do 50 proc.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close