Co wiadomo, a co nie jest jasne o przewozach towarów koleją z Chin
Od stycznia do końca kwietnia tego roku z Chin do Europy wysłano 5 611 pociągów towarowych, tj. o 17 proc. więcej rok do roku – poinformowała państwowa agencja prasowa Xinhua, powołując się na dane China State Railway Group Co. Przewieziono nimi towary w około 609 000 TEU, o 32 procent więcej niż rok temu.

Tylko w kwietniu liczba podróży pociągów towarowych uruchomionych z Chin do Europy wzrosła o 25 proc. rdr – do 1 459. Przetransportowały one ok. 160 000 TEU towarów, co stanowi wzrost o 45 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Według Xinhua, w końcu kwietnia łącznie 109 miast chińskich miało połączenia klejowego transportu towarowego z Europą, a pociągi te docierały do 211 miastami w 25 krajach europejskich.
Newsy ERAI
Niestety, agencja nie podaje danych o strukturze przewozów. Z innych informacji można wnioskować, że odnotowana dynamika wzrostu to głównie efekt zwiększonych przewozów z Chin do Rosji, objętej embargiem krajów zachodnich. Powołując się na dane chińskiej administracji celnej ERAI (Eurasian Rail Alliance Index), czyli portal poświęcony kontenerowym przewozom tranzytowym przez terytorium Kazachstanu, Rosji i Białorusi informuje, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. wymiana handlowa między Chinami a Rosją wzrosła o 41,3 proc. – do 73,148 mld USD. „Widać to również na kolei (…), a rosnący wolumen handlu między oboma krajami wpłynął na zmieniające się kierunki podróży China-Europe Express”, stwierdza ERAI.
Jako przykład tych zmian podaje, że 25 lutego miasto Langfang w północno-wschodnich Chinach wysłało swój pierwszy międzynarodowy pociąg towarowy do Moskwy, a 16 marca pierwszy pociąg towarowy odjechał między stolicą Chin Pekinem a Rosją – Moskwą.
Indeks ERAI wskazuje na spadek
Dane indeksu ERAI wskazują zarazem na utrzymujący się spadek przewozów tranzytowych z/do Chin. Według portalu ERAI, w kwietniu trzy koleje tego aliansu obsłużyły łącznie transport 78 454 TEU, tj. o 50,1 proc. mniej rdr. Łączna waga ładunków wyniosła 486,1 tys. ton (o 45,4 proc. mniej rdr).
Według tego samego źródła, w kwietniu z Chin do Polski nadano towary w 40 438 TEU (-22,1 proc. rdr), do Niemiec w 5 996 TEU (- 38,2 proc.), do Belgii w 2 512 TEU (-50,7 proc.), na Węgry w 1 200 TEU (-33,8 proc.), natomiast z Niemiec do Chin 25 996 TEU (-38,2 proc.), a z Polski do Chin 1 204 (-89 proc.). ERAI odnotowuje również, że średni czas tranzytu pociągów kolejami sojuszu w kwietniu wynosił 10,1 dnia i był o 6,1 proc. krótszy niż rok temu.
Stawki frachtu kolejowego
Dodajmy, że wskaźnik ERAI Composite – pokazujący stawki frachtu koleją – w notowaniach w kwietniu miał średnią wartość 2931 USD za FEU (2864 dol. rok temu). Wartość wskaźnika wykazuje w tym roku niewielki, ale systematyczny spadek – w styczniu br. ERAI Composite wynosił 2944 USD/FEU. Z zestawienia wynika też, że począwszy od listopada ub.r. poziom notowań indeksu WCI Drewry (dla transportu morskiego towarów kontenerach) jest niższy od poziomu notowań ERAI Composite.