Partnerzy portalu

Co wiadomo, a co nie jest jasne o przewozach towarów koleją z Chin

Od stycznia do końca kwietnia tego roku z Chin do Europy wysłano 5 611 pociągów towarowych, tj. o 17 proc. więcej rok do roku – poinformowała państwowa agencja prasowa Xinhua, powołując się na dane China State Railway Group Co. Przewieziono nimi towary w około 609 000 TEU, o 32 procent więcej niż rok temu. 

fot. RZD

Tylko w kwietniu liczba podróży pociągów towarowych uruchomionych z Chin do Europy wzrosła o 25 proc. rdr – do 1 459. Przetransportowały one ok. 160 000 TEU towarów, co stanowi wzrost o 45 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Według Xinhua, w końcu kwietnia łącznie 109 miast chińskich miało połączenia klejowego transportu towarowego z Europą, a pociągi te docierały do 211 miastami w 25 krajach europejskich.

Newsy ERAI

Niestety, agencja nie podaje danych o strukturze przewozów. Z innych informacji można wnioskować, że odnotowana dynamika wzrostu to głównie efekt zwiększonych przewozów z Chin do Rosji, objętej embargiem krajów zachodnich. Powołując się na dane chińskiej administracji celnej ERAI (Eurasian Rail Alliance Index), czyli portal poświęcony kontenerowym przewozom tranzytowym przez terytorium Kazachstanu, Rosji  i Białorusi informuje, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. wymiana handlowa między Chinami a Rosją wzrosła o 41,3 proc. – do 73,148 mld USD. „Widać to również na kolei (…), a rosnący wolumen handlu między oboma krajami wpłynął na zmieniające się kierunki podróży China-Europe Express”, stwierdza ERAI.  

Jako przykład tych zmian podaje, że 25 lutego miasto Langfang w północno-wschodnich Chinach wysłało swój pierwszy międzynarodowy pociąg towarowy do Moskwy, a 16 marca pierwszy pociąg towarowy odjechał między stolicą Chin Pekinem a Rosją – Moskwą.

Indeks ERAI wskazuje na spadek

Dane indeksu ERAI wskazują zarazem na utrzymujący się spadek przewozów tranzytowych z/do Chin. Według portalu ERAI, w kwietniu trzy koleje tego aliansu obsłużyły łącznie transport 78 454 TEU, tj. o 50,1 proc. mniej rdr. Łączna waga ładunków wyniosła 486,1 tys. ton (o 45,4 proc. mniej rdr). 

Według tego samego źródła, w kwietniu z Chin do Polski nadano towary w 40 438 TEU (-22,1 proc. rdr), do Niemiec w 5 996 TEU (- 38,2 proc.), do Belgii w 2 512 TEU (-50,7 proc.), na Węgry w 1 200 TEU (-33,8 proc.), natomiast z Niemiec do Chin 25 996 TEU (-38,2 proc.), a z Polski do Chin 1 204 (-89 proc.). ERAI odnotowuje również, że średni czas tranzytu pociągów kolejami sojuszu w kwietniu wynosił 10,1 dnia i był o 6,1 proc. krótszy niż rok temu.

Stawki frachtu kolejowego

Dodajmy, że wskaźnik ERAI Composite – pokazujący stawki frachtu koleją – w notowaniach w kwietniu miał średnią wartość 2931 USD za FEU (2864 dol. rok temu). Wartość wskaźnika wykazuje w tym roku niewielki, ale systematyczny spadek – w styczniu  br. ERAI Composite wynosił 2944 USD/FEU. Z zestawienia wynika też, że począwszy od listopada ub.r. poziom notowań indeksu WCI Drewry (dla transportu morskiego towarów kontenerach) jest niższy od poziomu notowań ERAI Composite.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close