Partnerzy portalu

Sytuacja w światowym handlu wpływa na przeładunki Portu Hamburg

Trendy w światowej gospodarce wpływają wyniki przeładunków portu w Hamburgu. Podobnie jak w innych portach Europy Północnej przewozy ładunków drogą morską spadają, jednak tendencja w niektórych branżach jest pozytywna. Jako port uniwersalny, Hamburg czerpie korzyści ze wzrostu przeładunków ładunków masowych – poinformował zarząd największego niemieckiego portu morskiego.

Utrzymujące się napięcia geopolityczne, unijne sankcje gospodarcze wobec Rosji, wysoka inflacja, globalny spadek wydatków konsumpcyjnych oraz duże zapełnienie magazynów utrudniają obsługę ładunków w europejskich portach. W tych pogorszonych warunkach, przeładunki w Porcie Hamburg wyniosły 28,1 mln ton w pierwszym kwartale 2023 r., co oznacza spadek o 10,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Przeładunki kontenerów, które wyniosły 18,6 mln ton, były o 15,9 proc. niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, przy łącznej liczbie 1,9 mln TEU, co oznacza spadek o 16,9 proc.

„Trudna ogólna sytuacja gospodarcza znajduje odzwierciedlenie w aktualnych danych dotyczących przepustowości we wszystkich portach Morza Północnego. Wśród tych konkurentów Hamburg plasuje się w środku stawki. Porównując kwartalne wyniki za bieżący i ubiegły rok, należy pamiętać, że jeszcze na początku ubiegłego roku Rosja była czwartym co do wielkości partnerem handlowym Portu w Hamburgu. Sankcje weszły w życie po inwazji na Ukrainę, co widać w tym porównaniu – wolumeny towarowe do i z Rosji są obecnie pomijane w powszechnym spojrzeniu. Ponadto okresowo niestabilna sytuacja gospodarcza w Chinach spowodowana pandemią utrzymała się w bieżącym roku. Żaden z tych czynników nie pozostał bez wpływu na port w Hamburgu” — skomentował Axel Mattern, dyrektor generalny HHM – Port of Hamburg Marketing

Pozytywne zmiany w handlu z Ameryką Północną

W porównaniu z ubiegłym rokiem Port Hamburg odnotował wzrost o 9,5% przeładunków towarów w handlu z USA, którego wolumen wyniósł 152 000 TEU. O 5,4% wzrosły przeładunki towarów masowych, które wyniosły 9,3 mln ton. Najlepiej radził sobie sektor ładunków płynnych, ze wzrostem o 12,3 proc. Import produktów naftowych wzrósł o 27,4 proc. Ponieważ istniejące możliwości przeładunkowe ułatwiały import i dalszy transport potrzebnych w krótkim czasie źródeł energii, port przyczynił się do niezawodności dostaw energii. Rozwijał się także sektor rolno-spożywczy. Wyższy eksport zboża i pasz, wraz z wyższym importem owoców oleistych, spowodował wzrost przeładunków w tym segmencie o 11,8 procent do 1,8 miliona ton. Przeładunki towaróc drobnicowych pozostały na niemal niezmienionym poziomie w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku.

Ciągłość usług kolejowych

W pierwszym kwartale koleją przewieziono do i z głębi lądu 11,6 mln ton, czyli o 3,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Spadek przeładunku kontenerów drogą morską spowodował zmniejszenie o 10,1 procent liczby kontenerów (635,00 TEU) transportowanych koleją. Infrastruktura w głębi lądu i intermodalność portu okazały się czynnikami kluczowymi dla jego odporności i zdolności adaptacyjnych. „Przede wszystkim dla transportu kontenerowego pierwszy kwartał przyniósł trudne warunki operacyjne. Na przykład niektóre przedsiębiorstwa żeglugowe odwołały zawinięcia statków, a strajki w marcu wpłynęły krótkoterminowo na funkcjonowanie portów. Czynniki te utrudniały operatorom kolejowym zapełnienie pociągów” – skomentował Axel Mattern.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close