Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spadek wydatków konsumpcyjnych i skutki wojny w Europie wpłynęły na wyniki grupy HHLA

Początek 2023 roku był trudnym okresem dla Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) w obliczu trwających napięć geopolitycznych, sankcji gospodarczych UE i wolniejszego wzrostu gospodarczego. Przychody grupy HHLA spadły o 5,6 procent do 364,7 mln euro w pierwszych trzech miesiącach roku (rok poprzedni: 386,2 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł rok do roku o 57,3 procent do 22,9 mln euro (rok poprzedni: 53,7 mln euro). Marża EBIT wyniosła 6,3 proc., co oznacza spadek z 13,9 proc. w analogicznym kwartale poprzedniego roku. 

Głównymi przyczynami spadku przychodów i zysków był spadek zapotrzebowania na przewozy kontenerów, spadek opłat magazynowych na terminalach kontenerowych w Hamburgu oraz wstrzymanie przeładunków drogą morską na terminalu kontenerowym w Odessie. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych spadł o 87,7 procent do 2,8 mln euro (rok poprzedni: 22,8 mln euro).

— Znaczne osłabienie popytu na usługi logistyczne było już widoczne pod koniec 2022 roku. Odzwierciedleniem są napięcia geopolityczne, rosyjska wojna agresywna przeciwko Ukrainie, wysoka inflacja i związana z nią redukcja konsumpcji w Europie w ekonomicznie słabym początku roku na całym świecie. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami przeładunki kontenerów i transport w pierwszym kwartale roku również były słabe w HHLA. Spodziewamy się ożywienia na rynku w drugim kwartale. Po stronie wyników segment Intermodal wykazywał natomiast stabilny rozwój. Ogólnie rzecz biorąc, strategia HHLA polegająca na pozycjonowaniu się szeroko w logistycznym łańcuchu wartości i ciągłym rozszerzaniu swojej sieci sprawdziła się. Pomimo trudnych czasów HHLA nadal wdraża swoją strategię opartą na zrównoważonym rozwoju i rentownym wzroście. W pierwszym kwartale wiązało się to z rozbudową sieci naszej kolejowej spółki zależnej Metrans, rozwojem naszej działalności związanej z wodorem oraz inwestowaniem w innowacyjne rozwiązania za pośrednictwem HHLA Next — skomentowała Angela Titzrath, dyrektor generalny HHLA.

Podgrupa Port Logistics: wyniki od stycznia do marca 2023 r

Notowana na giełdzie podgrupa Port Logistics odnotowała znaczny spadek przychodów o 5,9 procent do 355,1 mln euro w ciągu pierwszych trzech miesięcy (rok poprzedni: 377,5 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł rok do roku o 62,5 procent do 18,5 mln euro (rok poprzedni: 49,2 mln euro). Marża EBIT spadła o 7,8 pp do 5,2 proc. (rok poprzedni: 13,0 proc.). Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 0,4 miliona (rok poprzedni: 20,3 miliona euro).

W segmencie kontenerów przeładunki w terminalach kontenerowych HHLA spadły łącznie o 18,6 proc. do 1 416 tys. standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 1 740 tys. TEU). Przeładunki terminali kontenerowych w Hamburgu wyniosły 1 360 tys. TEU i były o 15,9 proc. niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (rok poprzedni: 1 618 tys. TEU). Głównym motorem tego rozwoju był silny spadek wolumenów w regionie żeglugi Dalekiego Wschodu, zwłaszcza w Chinach. Pozytywna dynamika wolumenu ładunków w Ameryce Północnej nie była w stanie tego zrekompensować. Również natężenie ruchu feederowego było znacznie niższe niż w roku poprzednim. Oprócz tras szwedzkich i polskich, w wyniku sankcji UE gwałtownie spadły wolumeny w szczególności w Rosji rok do roku. Odsetek przeładunków drogą morską dowozów spadł umiarkowanie rok do roku do 18,1 procent (w roku poprzednim: 21,2 procent).

Na międzynarodowych terminalach kontenerowych wolumen przeładunków spadł o 53,9 proc. do 56 tys. TEU (rok wcześniej: 122 tys. TEU). Wynikało to ze znacznego spadku przeładunków w terminalu w Odessie po wstrzymaniu przez władze obsługi morskiej pod koniec lutego 2022 r. po rosyjskiej inwazji. Brak było również dodatkowych zawinięć na terminalu kontenerowym TK Estonia jako alternatywy dla portów rosyjskich w pierwszym kwartale 2023 roku.

Przychody w tym segmencie spadły o 18,8 proc. rok do roku w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. do 175,8 mln euro (rok poprzedni: 216,4 mln euro). Wynikało to głównie ze zmniejszonych wolumenów i krótszych czasów postoju kontenerów w terminalach kontenerowych w Hamburgu, co miało pozytywny wpływ na przychody w tym samym okresie ubiegłego roku z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Na tym tle wynik operacyjny (EBIT) spadł o 84,9 procent do 5,7 mln euro (rok poprzedni: 37,8 mln euro). Terminale międzynarodowe TK Estonia i PLT Italy miały pozytywny wpływ na wynik operacyjny. Marża EBITDA spadła o 14,2 pp do 3,2 proc. (rok wcześniej: 17,4 proc.).

Intermodal

W segmencie Intermodal przewozy kontenerowe spadły łącznie o 5,4 proc. do 408 tys. kontenerów standardowych (TEU) (rok wcześniej: 431 tys. TEU). Przewozy kolejowe spadły rok do roku o 5,6 proc. do 340 tys. TEU (rok wcześniej: 361 tys. TEU). Spadek dotyczył wszystkich głównych tras. Podczas gdy porty morskie w północnych Niemczech odnotowały gwałtowne spadki, tylko ruch w Rotterdamie odnotował znaczny wzrost, choć na stosunkowo niskim poziomie. Umiarkowany spadek przewozów drogowych wyniósł 4,2 proc. do 68 tys. TEU (rok wcześniej: 71 tys. TEU).

Przy wzroście rok do roku o 13,4 procent do 157,3 mln euro (rok poprzedni: 138,7 mln euro), rozwój przychodów był pozytywny w porównaniu z wolumenem przewozów. Wynikało to ze wzrostu przychodów przewozowych w roku poprzednim, który został dostosowany do wzrostu kosztów zakupu usług, w szczególności kosztów energii, w późniejszym terminie.

Wynik operacyjny (EBIT) spadł w okresie sprawozdawczym o 1,0 procent do 21,4 mln euro (rok poprzedni: 21,6 mln euro). Marża EBIT spadła o 2,0 pp do 13,6 proc. (rok wcześniej: 15,6 proc.). Główną przyczyną spadkowej tendencji EBIT był spadek wolumenów przewozów. Na ubiegłoroczny wynik negatywnie wpłynęły szkody spowodowane przez burzę w lutym i zakłócenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close