Spadek wydatków konsumpcyjnych i skutki wojny w Europie wpłynęły na wyniki grupy HHLA
Początek 2023 roku był trudnym okresem dla Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) w obliczu trwających napięć geopolitycznych, sankcji gospodarczych UE i wolniejszego wzrostu gospodarczego. Przychody grupy HHLA spadły o 5,6 procent do 364,7 mln euro w pierwszych trzech miesiącach roku (rok poprzedni: 386,2 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł rok do roku o 57,3 procent do 22,9 mln euro (rok poprzedni: 53,7 mln euro). Marża EBIT wyniosła 6,3 proc., co oznacza spadek z 13,9 proc. w analogicznym kwartale poprzedniego roku.
Głównymi przyczynami spadku przychodów i zysków był spadek zapotrzebowania na przewozy kontenerów, spadek opłat magazynowych na terminalach kontenerowych w Hamburgu oraz wstrzymanie przeładunków drogą morską na terminalu kontenerowym w Odessie. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych spadł o 87,7 procent do 2,8 mln euro (rok poprzedni: 22,8 mln euro).
— Znaczne osłabienie popytu na usługi logistyczne było już widoczne pod koniec 2022 roku. Odzwierciedleniem są napięcia geopolityczne, rosyjska wojna agresywna przeciwko Ukrainie, wysoka inflacja i związana z nią redukcja konsumpcji w Europie w ekonomicznie słabym początku roku na całym świecie. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami przeładunki kontenerów i transport w pierwszym kwartale roku również były słabe w HHLA. Spodziewamy się ożywienia na rynku w drugim kwartale. Po stronie wyników segment Intermodal wykazywał natomiast stabilny rozwój. Ogólnie rzecz biorąc, strategia HHLA polegająca na pozycjonowaniu się szeroko w logistycznym łańcuchu wartości i ciągłym rozszerzaniu swojej sieci sprawdziła się. Pomimo trudnych czasów HHLA nadal wdraża swoją strategię opartą na zrównoważonym rozwoju i rentownym wzroście. W pierwszym kwartale wiązało się to z rozbudową sieci naszej kolejowej spółki zależnej Metrans, rozwojem naszej działalności związanej z wodorem oraz inwestowaniem w innowacyjne rozwiązania za pośrednictwem HHLA Next — skomentowała Angela Titzrath, dyrektor generalny HHLA.
Podgrupa Port Logistics: wyniki od stycznia do marca 2023 r
Notowana na giełdzie podgrupa Port Logistics odnotowała znaczny spadek przychodów o 5,9 procent do 355,1 mln euro w ciągu pierwszych trzech miesięcy (rok poprzedni: 377,5 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł rok do roku o 62,5 procent do 18,5 mln euro (rok poprzedni: 49,2 mln euro). Marża EBIT spadła o 7,8 pp do 5,2 proc. (rok poprzedni: 13,0 proc.). Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 0,4 miliona (rok poprzedni: 20,3 miliona euro).
W segmencie kontenerów przeładunki w terminalach kontenerowych HHLA spadły łącznie o 18,6 proc. do 1 416 tys. standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 1 740 tys. TEU). Przeładunki terminali kontenerowych w Hamburgu wyniosły 1 360 tys. TEU i były o 15,9 proc. niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (rok poprzedni: 1 618 tys. TEU). Głównym motorem tego rozwoju był silny spadek wolumenów w regionie żeglugi Dalekiego Wschodu, zwłaszcza w Chinach. Pozytywna dynamika wolumenu ładunków w Ameryce Północnej nie była w stanie tego zrekompensować. Również natężenie ruchu feederowego było znacznie niższe niż w roku poprzednim. Oprócz tras szwedzkich i polskich, w wyniku sankcji UE gwałtownie spadły wolumeny w szczególności w Rosji rok do roku. Odsetek przeładunków drogą morską dowozów spadł umiarkowanie rok do roku do 18,1 procent (w roku poprzednim: 21,2 procent).
Na międzynarodowych terminalach kontenerowych wolumen przeładunków spadł o 53,9 proc. do 56 tys. TEU (rok wcześniej: 122 tys. TEU). Wynikało to ze znacznego spadku przeładunków w terminalu w Odessie po wstrzymaniu przez władze obsługi morskiej pod koniec lutego 2022 r. po rosyjskiej inwazji. Brak było również dodatkowych zawinięć na terminalu kontenerowym TK Estonia jako alternatywy dla portów rosyjskich w pierwszym kwartale 2023 roku.
Przychody w tym segmencie spadły o 18,8 proc. rok do roku w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. do 175,8 mln euro (rok poprzedni: 216,4 mln euro). Wynikało to głównie ze zmniejszonych wolumenów i krótszych czasów postoju kontenerów w terminalach kontenerowych w Hamburgu, co miało pozytywny wpływ na przychody w tym samym okresie ubiegłego roku z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Na tym tle wynik operacyjny (EBIT) spadł o 84,9 procent do 5,7 mln euro (rok poprzedni: 37,8 mln euro). Terminale międzynarodowe TK Estonia i PLT Italy miały pozytywny wpływ na wynik operacyjny. Marża EBITDA spadła o 14,2 pp do 3,2 proc. (rok wcześniej: 17,4 proc.).
Intermodal
W segmencie Intermodal przewozy kontenerowe spadły łącznie o 5,4 proc. do 408 tys. kontenerów standardowych (TEU) (rok wcześniej: 431 tys. TEU). Przewozy kolejowe spadły rok do roku o 5,6 proc. do 340 tys. TEU (rok wcześniej: 361 tys. TEU). Spadek dotyczył wszystkich głównych tras. Podczas gdy porty morskie w północnych Niemczech odnotowały gwałtowne spadki, tylko ruch w Rotterdamie odnotował znaczny wzrost, choć na stosunkowo niskim poziomie. Umiarkowany spadek przewozów drogowych wyniósł 4,2 proc. do 68 tys. TEU (rok wcześniej: 71 tys. TEU).
Przy wzroście rok do roku o 13,4 procent do 157,3 mln euro (rok poprzedni: 138,7 mln euro), rozwój przychodów był pozytywny w porównaniu z wolumenem przewozów. Wynikało to ze wzrostu przychodów przewozowych w roku poprzednim, który został dostosowany do wzrostu kosztów zakupu usług, w szczególności kosztów energii, w późniejszym terminie.
Wynik operacyjny (EBIT) spadł w okresie sprawozdawczym o 1,0 procent do 21,4 mln euro (rok poprzedni: 21,6 mln euro). Marża EBIT spadła o 2,0 pp do 13,6 proc. (rok wcześniej: 15,6 proc.). Główną przyczyną spadkowej tendencji EBIT był spadek wolumenów przewozów. Na ubiegłoroczny wynik negatywnie wpłynęły szkody spowodowane przez burzę w lutym i zakłócenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw.