Silny kurs linii żeglugowej CMA CGM na komplementarne obszary działalności
Francuska grupa morskich przewozów kontenerowych CMA CGM uzgodniła z Bolloré Group (także z Francji) warunki kupna od niej operacji logistycznych, przez nabycie 100 proc. udziałów w spółce zależnej Bolloré Logistics za 5 mld euro. Opcja sprzedaży jest wynikiem wyłącznych negocjacji ogłoszonych 18 kwietnia 2023 r. między obu grupami.

Finalizacja umowy sprawi, że grupa CMA CGM – jak informuje zarząd – stanie się jednym z pięciu największych graczy w globalnej logistyce. CMA CGM ma już znaczącą obecność na rynku logistycznym za pośrednictwem Ceva Logistics. To zarazem ciąg dalszy dywersyfikacji działalności tej grupy. Oficjalnie poinformowała 3 bm., że rozpoczyna długoterminowe strategiczne partnerstwo w zakresie transportu lotniczego z Air France-KLM.
Umowa
Zarząd Bolloré Group oświadczył, że zaakceptował opcję sprzedaży, ale „wyłącznie jako ofertę”. Teraz podejmie procedury informacyjne i konsultacyjne z organami pracowniczymi, aby zdecydować, czy skorzystać z opcji sprzedaży. A ostateczna decyzja o skorzystaniu z tej opcji sprzedaży zostanie podjęta po zakończeniu tych procedur. W wyniku korekt uzgodnionych między stronami, głównie w odniesieniu do wyceny udziałów mniejszościowych i zadłużenia MSSF 16 (całościowy model identyfikacji umów leasingu i ich rozliczania w sprawozdaniach), cena zakupu wyniosłaby 4,65 mld euro, przed obliczeniem zadłużenia i środków pieniężnych.
„Negocjacje są zgodne z długoterminową strategią CMA CGM Group, opartą na dwóch filarach: wysyłce i logistyce. Zakłada ona oferowanie kompleksowych rozwiązań wspierających potrzeby łańcucha dostaw klientów” – poinformował zarząd CMA CGM. Szacuje się, że połączone działania logistyczne Bollore Logistics i CMA CGM przyniosłyby – według stanu za 2022 r. – przychody w wysokości 24 mld USD.
Bolloré rozczłonkowane
Bolloré Logistics działa w prawie 150 krajach, mając ponad 80 partnerów i 360 lokalizacji. Zatrudnia około 15 000 osób. „Ciągłość operacji i przestrzeganie zobowiązań pozostaje naszym priorytetem” podkreśla zarząd Bolloré Logistics. Łącząc „uzupełniające się mocne strony Bolloré Logistics i Ceva Logistics w ramach CMA CGM Group, Bolloré Logistics będzie idealnie przygotowana do zaoferowania swoim klientom jeszcze bardziej wydajnych i konkurencyjnych zintegrowanych rozwiązań transportowych i logistyki kontraktowej”.
Należy zarazem przypomnieć, że w ub.r. Bolloré sprzedał (za 5,7 mld euro) swoje afrykańskie porty i działalność logistyczną w Afryce rywalowi CMA CGM – szwajcarsko-włoskiej grupie Mediterranean Shipping Co (MSC). Dzięki nagromadzonej gotówce w ciągu 3 lat, obie grupy kontenerowe pogłębiają dywersyfikację działalności.
Rozwój przewozów cargo lotniczego
Po blisko rocznej współpracy, zarządy CMA CGM i Air France-KLM poinformowały 3 bm., że rozpoczynają długoterminowe strategiczne partnerstwo w zakresie transportu lotniczego. Od tego momentu będą wspólnie obsługiwać pełną pojemność samolotów towarowych swoich linii lotniczych. Ich wspólna flota składa się z 12 frachtowców, w tym sześciu należących do spółki CMA CGM Air Cargo, bazujących na lotnisku Paryż-Charles de Gaulle oraz z sześciu frachtowców Air France-KLM Group z siedzibą także na lotnisku P-ChG i lotnisku Amsterdam Schiphol.
Partnerstwo handlowe obejmuje również przewozy w brzuchach samolotów pasażerskich Air France-KLM, w tym 160 samolotów dalekiego zasięgu. CMA CGM Air Cargo zamówiło już wcześniej dodatkowych 6 frachtowców, a Air France-KLM – osiem. Ich (spóźnione) dostawy powinny rozpocząć się w tym roku, a finalizacja będzie oznaczać, że obaj partnerzy będą dysponować flotą 26 frachtowców. „Komercyjne wspólne przedsięwzięcie łączy komplementarną ofertę ładunków lotniczych obu grup z rozszerzoną pojemnością frachtowców, szerszą siecią miejsc docelowych i rozwiązaniami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb” – poinformowała CMA CGM.