Grimaldi odebrał nowy wielozadaniowy statek Con-Ro
Włoski armator Grimaldi odebrał pierwszy wielofunkcyjny statek Con-Ro Great Antwerp zbudowany w stoczni Hyundai Mipo wg nowej koncepcji, pozwalającej na zwiększenie ilości przewożonych ładunków. Jest to jest to przykład rzadko obecnie stosowanych statków, które mogą przewozić zarówno kontenery jak i pojazdy. Grimaldi zamówił 6 takich jednostek.
Great Antwerp ma długość 250 m, szerokość 38 m i nośność 45 684 DWT. Statek zaprojektowano w konfiguracji G5, która jest następcą jednostek klasy G4. W porównaniu ze starszymi statkami możliwości przewożenia pojazdów są identyczne: statek ma linię ładunkową o długości 4700 m i mieści 2500 CEU, ale nowe jednostki będą zabierać dwa razy więcej kontenerów: 2000 TEU.
Statek wyposażono w nowoczesne technologie zmniejszające jego wpływ na środowisko, m.in. pozwalające spełnić surowe normy emisji tlenków siarki. Z kolei zintegrowany układ napędowy między sterem a śrubą napędową zminimalizuje straty wirowe, dzięki czemu poprawiono wydajność napędu i zmniejszono zużycie paliwa. Statek jest przystosowany do zasilania energią elektryczną z lądu. Jak informuje spółka, emisja gazów cieplarnianych nowego statku w przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku jest niższa o 43% w porównaniu z innymi wielozadaniowymi jednostkami. Statek nazwano na cześć Portu Antwerpia, która jest hubem Grimaldi w północnej Europie.
Nietypowa jednostka
Great Antwerp jest pierwszym oceanicznym statkiem Con-Ro zbudowanym od sześciu lat. Poprzednie wodowanie takiej jednostki – Atlantic Sun o pojemności 55 649 DWT również zbudowanej dla Grimaldi odbyło się w 2017 r. Oprócz tego włoskiego armatora statki Con-Ro na trasy pełnomorskie wysyłają tylko firmy Linea Messina, National Shipping Company of Saudi Arabia, a na szlaki przybrzeżne Crowley and Matson.
—Dostawa tego statku oznacza początek nowej ery dla naszej grupy. Po sukcesie naszych pięciu statków klasy G3, sześciu statków klasy G4, a także 10 statków klasy Eurocargo, zbudowanych przez Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd, inaugurujemy teraz nową klasę wielozadaniowych statków typu ro-ro o nazwie „G5”. Ta nowa seria statków jeszcze skuteczniej odpowiada na zapotrzebowanie na wysokiej jakości usługi transportowe na trasach dalekomorskich oraz na potrzeby związane z ochroną środowiska — powiedział Guido Grimaldi, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Grimaldi.
Jak informuje Alphaliner, poza 6 jednostkami typu G5 zamówionymi przez włoskiego armatora obecnie nie ma żadnych zleceń na budowę nowych Con-Ro. Grimaldi posiada 35 takich statków, które pływają na trasach między Europą, Ameryką Północną i Południową oraz Afryką.