Zrobili pierwszy krok w rozwoju cyfrowego zarządzania portem
Sześć autonomicznych dronów rozpoczęło codzienne loty w obszarze portu w Antwerpii. Jest to pierwsze na świecie wdrożenie pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem złożonego środowiska portowego. Uruchomiona 5 bm. sieć o nazwie „D-Hive drone-in-a-box” (DAAS) jest wynikiem partnerstwa między zarządem portu Antwerpia-Brugia a partnerami wdrażającymi projekt, tj. spółkami: DroneMatrix, SkeyDrone i Proximus.

Obszar portu w Antwerpii przekracza 120 km kw. On właśnie jest teraz objęty siecią patrolową sześciu autonomicznych dronów D-Hive. Zapewnią one dodatkowe pary oczu, aby pomóc koordynować płynne, bezpieczne i zrównoważone operacje w tym złożonym środowisku.
Drony zapewnią unikalną perspektywę z powietrza i umożliwią władzom portowym zarządzanie, inspekcję i nadzór nad dużym obszarem. W założeniu, drony będą wykorzystywane do szeregu funkcji, w tym do: zarządzania nabrzeżami, monitorowania i inspekcji infrastruktury, wykrywania wycieków ropy i odpadów pływających oraz „do wspierania partnerów w zakresie bezpieczeństwa podczas incydentów”.
Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny portu Antwerpia-Brugia, tak skomentował uruchomienie systemu DAAS:„Biorąc pod uwagę ogromną powierzchnię portu, drony zapewniają nam dźwignię, jeśli chodzi o wykonywanie naszych podstawowych zadań jako władz portowych. Ta sieć dronów odegra kluczową rolę w dalszym rozwoju cyfrowego bliźniaka portu, tj. cyfrowej kopii opartej na tysiącach danych z sieci kamer, czujników i dronów, dając obraz w czasie rzeczywistym tego, co dzieje się w porcie w każdej sekundzie. To pierwszy krok w rozwoju w pełni cyfrowego układu nerwowego, który pomoże nam efektywniej zarządzać naszym portem i sprawi, że ruch będzie jeszcze bezpieczniejszy i płynniejszy. „
Pierwszy na świecie
Codziennie odbywać się będzie 18 lotów dronów BVLOS (Beyond Visual Line of Sight), tj. poza zasięgiem wzroku ich operatorów. Będą one zdalnie sterowane z Centrum Dowodzenia i Kontroli w samym sercu portu. Jest to pierwsze na świecie wdrożenie lotów BVLOS na taką skalę w środowisku przemysłowym. Dotychczas podjęto monitoring z użyciem dronów ale opartych na systemie lotów Visual Line Of Sight (VLOS), tj. w zasięgi wzroku pilota.
System powietrznego monitoringu w sieci D-Hive w porcie Antwerpia uruchomiono w dwa miesiąca od uzyskania zgody odpowiednich urzędów, w tym przez BCAA (belgijski Urząd Lotnictwa Cywilnego) i EASA (Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej). Zgody te są wymagane, ponieważ system lotów BVLOS użytkuje przestrzeń powietrzną wspólną dla lotów samolotów (przestrzeń pre-Uspace) i mogą przekraczać limity obejmujące loty VLOS (nie bliżej niż 2 km od lotniska, nie wyżej niż 120 metrów na gruntem i co najmniej 150 metrów od budynków).
Hendrik-Jan Van Der Gucht, dyrektor zarządzający SkeyDrone tak skomentował skalę wyzwania dla twórców DAAS: „Port morski jest prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych obszarów do latania dronami. Zwłaszcza podczas lotu poza wizualną linią wzroku (BVLOS). Dlatego SkeyDrone opracował „ramy BVLOS”, które zapewniły, że drony D-Hive mogą być wdrażane codziennie w bezpieczny i skalowalny sposób. Ramy te służą teraz jako wzór dla przyszłej przestrzeni powietrznej U-space, dla której port w Antwerpii-Brugii ponownie będzie pionierem”.
Transmisja na żywo
Zarząd portu miał wizję zbudowania sieci autonomicznych dronów już w 2019 roku, ze względu na ważną rolę, jaką mogą one odegrać w tworzeniu „portu przyszłości”. Odbyło się kilka testów i udział w projekcie SAFIR (dotyczył budowy bezpiecznej i społecznie akceptowalnej miejskiej mobilności lotniczej, w tym do celów opieki zdrowotnej UE), w celu zbadania wykonalności dronów w porcie. W rezultacie ambicje sieci autonomicznych dronów są teraz rzeczywistością.