Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zrobili pierwszy krok w rozwoju cyfrowego zarządzania portem

Sześć autonomicznych dronów rozpoczęło codzienne loty w obszarze portu w Antwerpii. Jest to pierwsze na świecie wdrożenie pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem złożonego środowiska portowego. Uruchomiona 5 bm. sieć o nazwie „D-Hive drone-in-a-box” (DAAS) jest wynikiem partnerstwa między zarządem portu Antwerpia-Brugia a partnerami wdrażającymi projekt, tj. spółkami: DroneMatrix, SkeyDrone i Proximus.

Obszar portu w Antwerpii przekracza 120 km kw. On właśnie jest teraz objęty siecią patrolową sześciu autonomicznych dronów D-Hive. Zapewnią one dodatkowe pary oczu, aby pomóc koordynować płynne, bezpieczne i zrównoważone operacje w tym złożonym środowisku. 

Drony zapewnią unikalną perspektywę z powietrza i umożliwią władzom portowym zarządzanie, inspekcję i nadzór nad dużym obszarem. W założeniu, drony będą wykorzystywane do szeregu funkcji, w tym do: zarządzania nabrzeżami, monitorowania i inspekcji infrastruktury, wykrywania wycieków ropy i odpadów pływających oraz „do wspierania partnerów w zakresie bezpieczeństwa podczas incydentów”. 

Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny portu Antwerpia-Brugia, tak skomentował uruchomienie systemu DAAS:„Biorąc pod uwagę ogromną powierzchnię portu, drony zapewniają nam dźwignię, jeśli chodzi o wykonywanie naszych podstawowych zadań jako władz portowych. Ta sieć dronów odegra kluczową rolę w dalszym rozwoju cyfrowego bliźniaka portu, tj. cyfrowej kopii opartej na tysiącach danych z sieci kamer, czujników i dronów, dając obraz w czasie rzeczywistym tego, co dzieje się w porcie w każdej sekundzie. To pierwszy krok w rozwoju w pełni cyfrowego układu nerwowego, który pomoże nam efektywniej zarządzać naszym portem i sprawi, że ruch będzie jeszcze bezpieczniejszy i płynniejszy. „

Pierwszy na świecie

Codziennie odbywać się będzie 18 lotów dronów BVLOS (Beyond Visual Line of Sight), tj. poza zasięgiem wzroku ich operatorów. Będą one zdalnie sterowane z Centrum Dowodzenia i Kontroli w samym sercu portu. Jest to pierwsze na świecie wdrożenie lotów BVLOS na taką skalę w środowisku przemysłowym. Dotychczas podjęto monitoring z użyciem dronów ale opartych na systemie lotów Visual Line Of Sight (VLOS), tj. w zasięgi wzroku pilota.

System powietrznego monitoringu w sieci D-Hive w porcie Antwerpia uruchomiono w dwa miesiąca od uzyskania zgody odpowiednich urzędów, w tym przez BCAA (belgijski Urząd Lotnictwa Cywilnego) i EASA (Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej). Zgody te są wymagane, ponieważ system lotów BVLOS użytkuje przestrzeń powietrzną wspólną dla lotów samolotów (przestrzeń pre-Uspace) i mogą przekraczać limity obejmujące loty VLOS (nie bliżej niż 2 km od lotniska, nie wyżej niż 120 metrów na gruntem i co najmniej 150 metrów od budynków). 

Hendrik-Jan Van Der Gucht, dyrektor zarządzający SkeyDrone tak skomentował skalę wyzwania dla twórców DAAS: „Port morski jest prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych obszarów do latania dronami. Zwłaszcza podczas lotu poza wizualną linią wzroku (BVLOS). Dlatego SkeyDrone opracował „ramy BVLOS”, które zapewniły, że drony D-Hive mogą być wdrażane codziennie w bezpieczny i skalowalny sposób. Ramy te służą teraz jako wzór dla przyszłej przestrzeni powietrznej U-space, dla której port w Antwerpii-Brugii ponownie będzie pionierem”.

Transmisja na żywo 

Zarząd portu miał wizję zbudowania sieci autonomicznych dronów już w 2019 roku, ze względu na ważną rolę, jaką mogą one odegrać w tworzeniu „portu przyszłości”. Odbyło się kilka testów i udział w projekcie SAFIR (dotyczył budowy bezpiecznej i społecznie akceptowalnej miejskiej mobilności lotniczej, w tym do celów opieki zdrowotnej UE), w celu zbadania wykonalności dronów w porcie. W rezultacie ambicje sieci autonomicznych dronów są teraz rzeczywistością.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close