Rośnie liczba zielonych korytarzy żeglugowych z udziałem portów
W podpisanym porozumieniu zarządy portów w: Singapurze, Los Angeles i Long Beach zobowiązały się do utworzenia zielonych korytarzy. Mają one wspierać inicjatywy ONZ na rzecz globalnej dekarbonizacji, w tym transportu morskiego i poprawy i jego wydajności dzięki wdrożeniom rozwiązań cyfrowych.

Protokół podpisali też przedstawiciele globalnego partnerstwa burmistrzów – C40 Cities (w istocie grupuje ono obecnie ok. 100 miast), którzy działają na rzecz sprostaniu wyzwaniom kryzysu klimatycznego. Porozumienie zostało ogłoszone, gdy Singapur, który postrzega siebie jako globalny węzeł morski i „znajduje się w czołówce inicjatyw na rzecz zielonego transportu”, rozpoczął Singapurski Tydzień Morski. Jest to coroczne spotkanie międzynarodowej społeczności morskiej.
Podczas podobnego, zeszłorocznego wydarzenia singapurski minister transportu S. Iswaran ogłosił, że Singapur dołączy do deklaracji Clydebank w sprawie zielonych korytarzy żeglugowych, ogłoszonej na konferencji ONZ COP 26 w 2021 r. Z kolei w sierpniu 2022 r. zawarto porozumienie w sprawie uruchomienia najdłuższego na świecie zielonego korytarza między Singapurem a Rotterdamem.
Zgodnie z warunkami porozumienia, porty zobowiązały się do ułatwienia dostaw i przyjęcia paliw niskoemisyjnych i bezemisyjnych oraz „zbadania niezbędnej infrastruktury i przepisów dotyczących bunkrowania”. Oprócz identyfikowania i współpracy przy projektach pilotażowych i demonstracyjnych, memorandum ma też na celu „zidentyfikowanie cyfrowych rozwiązań żeglugowych oraz opracowanie standardów i najlepszych praktyk w zakresie zielonych portów i bunkrowania alternatywnych paliw żeglugowych”.
„Żaden pojedynczy port ani organizacja nie jest w stanie samodzielnie sprostać wyzwaniu dekarbonizacji łańcucha dostaw, bez względu na to, jak innowacyjna jest ich technologia lub solidne wysiłki” – powiedział dyrektor wykonawczy portu w Los Angeles Gene Seroka.
Los Angeles było jednym z pierwszych globalnych portów, które ogłosiły swój udział w inicjatywie zielonego korytarza. Los Angeles było jednym z pierwszych globalnych portów, które ogłosiły swój udział w inicjatywie zielonego korytarza. Inne porty przyłączyły się do inicjatywy, a także do działań regionalnych, takich jak: porty na Morzu Północnym i w regionie Morza Bałtyckiego oraz na północno-zachodnim Pacyfiku i Alasce.
Umowy są postrzegane jako narzędzie przyspieszające dekarbonizację przemysłu morskiego i wspierające krytyczny rozwój dostaw, infrastruktury i bunkrowania wymaganych do transformacji. Planowanie postępuje, ale nie ogłoszono jeszcze terminu rozpoczęcia pierwszego zielonego korytarza.