Nowe wózki bramowe rozpoczęły pracę w terminalu HHLA w Hamburgu
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) modernizuje park maszynowy w terminalu kontenerowym Tollerort (CTT) w Hamburgu. W kwietniu odebrała osiem nowych wózków bramowych z napędem hybrydowym, które od tego czasu transportują kontenery w sposób bardziej przyjazny dla środowiska pomiędzy statkiem, stocznią, terminalem kolejowym i bramą dla samochodów ciężarowych. Pojazdy te zużywają znacznie mniej paliwa, a tym samym emitują odpowiednio mniej emisji.

Łącznie z tymi ośmioma nowymi jednostkami, flota hybrydowych wózków bramowych w CTT liczy obecnie 18 jednostek. Zasada zastosowanej technologii jest prosta: wózek podsiębierny magazynuje nadwyżkę energii, która powstaje np. podczas hamowania lub opuszczania ładunku, w wysokowydajnym akumulatorze litowo-jonowym. Podczas jazdy pojazd wykorzystuje energię z akumulatora. To znacznie odciąża silnik spalinowy.
W ten sposób każdy hybrydowy wózek podsiębierny oszczędza ponad 30 procent paliwa na godzinę pracy w porównaniu z poprzednimi modelami napędzanymi silnikiem Diesla. Oznacza to, że osiem nowych hybrydowych wózków podsiębiernych może zaoszczędzić około 200 000 litrów oleju napędowego rocznie. Emisje CO2 są również znacznie zmniejszone o około 530 ton rocznie.
— Dzięki nowoczesnym hybrydowym platformom transportowym obniżamy jednocześnie koszty energii i emisje. Są kolejnym dowodem na to, że HHLA konsekwentnie polega na najnowocześniejszych technologiach i inteligentnych rozwiązaniach. Jest to korzystne dla firmy, środowiska i pracowników — komentuje Robin Steyer, dyrektor zarządzający CTT.
Wcześniej HHLA przetestowała sprzęt w wymagających operacjach portowych 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, we wszystkich warunkach pogodowych: pierwsze dwa prototypy hybrydowych wózków rozpoczęły operacje testowe w CTT w styczniu 2019 r. W tamtym czasie były one kolejnym krokiem HHLA w kierunku konwersji swój sprzętu do technologii coraz bardziej przyjaznych dla środowiska. Do 2030 r. HHLA zamierza zmniejszyć o połowę emisję CO2 w porównaniu z 2018 r. i działać w sposób całkowicie neutralny dla klimatu do 2040 r.