Rośnie udział nowych przewoźników w rynku przewozów towarowych w Europie
Na rynku kolejowych przewozów towarowych w Europie rośnie udział nowych i niezależnych przewoźników, którzy jednak nie zabierają zleceń operatorom „zasiedziałym” ale oferują nowe usługi, zwłaszcza w segmencie przewozów intermodalnych — wynika z raportu opublikowanego przez IRG-Rail, organizację zrzeszającą regulatorów rynku kolejowego.

Udział tzw. przewoźników zasiedziałych, czyli głównie kolei państwowych w przewozach towarowych w Europie w 2021 r. spadł poniżej 50%. Nowi przewoźnicy obsługują już 36% rynku, a zagraniczne firmy państwowe 15%. W 2017 przewoźnicy zasiedziali kontrolowali 57% rynku przewozów towarowych. W Polsce spółki z grupy PKP mają 46% udziału w rynku. We Francji, Czechach, Austrii i Szwajcarii udział przewoźników zasiedziałych w rynku wynosi ponad 60%. Z kolei w Wielkiej Brytanii tylko 5%. — taki obraz rynku wyłania się z raportu regulatorów.
Niewielki wzrost przewozów
Jeśli chodzi o pracę przewozową kolei towarowych w Europie to w latach 2017 — 2021 zanotowano niewielki wzrost. W większości krajów przewozy te wzrosły o 1 do 8%. Większą dynamikę odnotowano w Grecji (wzrost o 19%) i Bułgarii (wzrost o 20%). W Estonii i Łotwie rynek przewozów towarowych skurczył się o ponad 50%. W Polsce praca przewozowa kolei towarowych nie zmieniła się. 52% ruchu towarowego odbywa się na szlakach międzynarodowych, a 48% krajowych. Międzynarodowe przewozy (głównie intermodalne) najszybciej rozwijają się w Niemczech, Czechach, na Węgrzech i w Chorwacji.
Równocześnie pomimo wzrostu ruchu towarowego o 1,2% od 2019 r., przychody z frachtu wzrosły tylko o +0,4% w tym samym okresie. — Przychody z przewozów towarowych w przeliczeniu na pociągokilometry pozostają względnie stabilne od 2019 r., przy wzroście zaledwie o 0,2%. Nieznacznie spadły przychody z przewozów towarowych na tonokilometr (-1,0%), choć można to przypisać zmianom w rodzaju przewożonych towarów. Od 2017 roku średni wzrost przychodów na rynku przewozów towarowych wynosi około +0,9% rocznie. Można to wytłumaczyć stałym wzrostem współczynnika wykorzystania ładunków — stwierdzono w raporcie.
Nie ma zmiany modalności
Udział kolei w przewozach towarów w Krajach UE w 2020 r. wyniósł zaledwie 16,8%, co jest znacznie poniżej celów założonych w Białej Księdze Transportu i pakiecie Fit for 55, co gorsza udział ten w poprzednich latach malał. Poprawiła się za to efektywność wykorzystania taboru mierzona współczynnikiem obciążenia towarowego (netto tonokilometrów na pociąg-km pociągu towarowego), który w 2021 r. wzrósł o +1,4% w porównaniu z 2019 r. W ostatnich 5 latach współczynnik ten rósł średnio o 0,8% rocznie, a wzrost odnotowano w większości krajów europejskich.
Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA) skupiające głównie niezależnych przewoźników uważa, że dane opublikowane w raporcie IRG-Rail wskazują na pilną potrzebę dostosowania europejskich regulacji rynku do jego współczesnych realiów, czyli coraz większej konkurencyjności i umiędzynarodowienia.
— To inspirujące widzieć, że rozwój udziału w rynku nowych uczestników, którzy są bezpośrednio lub pośrednio reprezentowani przez ERFA i jej członków, ma tak pozytywne zmiany na rynku kolejowych przewozów towarowych. Ważne jest, aby zarządcy infrastruktury, politycy i regulatorzy byli świadomi tej większościowej pozycji i uważnie wsłuchiwali się w potrzeby tej ważnej części rynku kolejowych przewozów towarowych — skomentował Dirk Stahl, prezes ERFA.
Czytaj też: Raport: Koleje towarowe spełniły swą role podczas pandemii covid-19
O tym jak zmienia się rynek przewozów towarowych w Polsce i Europie debatować będą uczestnicy INTERMODAL IN POLAND 2023. Udział w tym wydarzeniu potwierdziło już ponad 280 osób reprezentujących polskie i zagraniczne firmy oraz instytucje publiczne zaangażowane w kształtowania rynku usług logistycznych i transportu.
Zapraszamy Państwa do zarejestrowania udziału w konferencji. Informacje organizacyjne i formularz rejestracyjny znajdują się na stronie konferencji – kliknij w baner