Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rośnie udział nowych przewoźników w rynku przewozów towarowych w Europie

Na rynku kolejowych przewozów towarowych w Europie rośnie udział nowych i niezależnych przewoźników, którzy jednak nie zabierają zleceń operatorom „zasiedziałym” ale oferują nowe usługi, zwłaszcza w segmencie przewozów intermodalnych — wynika z raportu opublikowanego przez IRG-Rail, organizację zrzeszającą regulatorów rynku kolejowego.

fot. Pixabay

Udział tzw. przewoźników zasiedziałych, czyli głównie kolei państwowych w przewozach towarowych w Europie w 2021 r. spadł poniżej 50%. Nowi przewoźnicy obsługują już 36% rynku, a zagraniczne firmy państwowe 15%. W 2017 przewoźnicy zasiedziali kontrolowali 57% rynku przewozów towarowych. W Polsce spółki z grupy PKP mają 46% udziału w rynku. We Francji, Czechach, Austrii i Szwajcarii udział przewoźników zasiedziałych w rynku wynosi ponad 60%. Z kolei w Wielkiej Brytanii tylko 5%. — taki obraz rynku wyłania się z raportu regulatorów.

Niewielki wzrost przewozów

Jeśli chodzi o pracę przewozową kolei towarowych w Europie to w latach 2017 — 2021 zanotowano niewielki wzrost. W większości krajów przewozy te wzrosły o 1 do 8%. Większą dynamikę odnotowano w Grecji (wzrost o 19%) i Bułgarii (wzrost o 20%). W Estonii i Łotwie rynek przewozów towarowych skurczył się o ponad 50%. W Polsce praca przewozowa kolei towarowych nie zmieniła się. 52% ruchu towarowego odbywa się na szlakach międzynarodowych, a 48% krajowych. Międzynarodowe przewozy (głównie intermodalne) najszybciej rozwijają się w Niemczech, Czechach, na Węgrzech i w Chorwacji.

Równocześnie pomimo wzrostu ruchu towarowego o 1,2% od 2019 r., przychody z frachtu wzrosły tylko o +0,4% w tym samym okresie. — Przychody z przewozów towarowych w przeliczeniu na pociągokilometry pozostają względnie stabilne od 2019 r., przy wzroście zaledwie o 0,2%. Nieznacznie spadły przychody z przewozów towarowych na tonokilometr (-1,0%), choć można to przypisać zmianom w rodzaju przewożonych towarów. Od 2017 roku średni wzrost przychodów na rynku przewozów towarowych wynosi około +0,9% rocznie. Można to wytłumaczyć stałym wzrostem współczynnika wykorzystania ładunków — stwierdzono w raporcie. 

Nie ma zmiany modalności

Udział kolei w przewozach towarów w Krajach UE w 2020 r. wyniósł zaledwie 16,8%, co jest znacznie poniżej celów założonych w Białej Księdze Transportu i pakiecie Fit for 55, co gorsza udział ten w poprzednich latach malał. Poprawiła się za to efektywność wykorzystania taboru mierzona współczynnikiem obciążenia towarowego (netto tonokilometrów na pociąg-km pociągu towarowego), który w 2021 r. wzrósł o +1,4% w porównaniu z 2019 r. W ostatnich 5 latach współczynnik ten rósł średnio o 0,8% rocznie, a wzrost odnotowano w większości krajów europejskich. 

Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA) skupiające głównie niezależnych przewoźników uważa, że dane opublikowane w raporcie IRG-Rail wskazują na pilną potrzebę dostosowania europejskich regulacji rynku do jego współczesnych realiów, czyli coraz większej konkurencyjności i umiędzynarodowienia. 

— To inspirujące widzieć, że rozwój udziału w rynku nowych uczestników, którzy są bezpośrednio lub pośrednio reprezentowani przez ERFA i jej członków, ma tak pozytywne zmiany na rynku kolejowych przewozów towarowych. Ważne jest, aby zarządcy infrastruktury, politycy i regulatorzy byli świadomi tej większościowej pozycji i uważnie wsłuchiwali się w potrzeby tej ważnej części rynku kolejowych przewozów towarowych — skomentował Dirk Stahl, prezes ERFA. 

Czytaj też: Raport: Koleje towarowe spełniły swą role podczas pandemii covid-19

O tym jak zmienia się rynek przewozów towarowych w Polsce i Europie debatować będą uczestnicy INTERMODAL IN POLAND 2023. Udział w tym wydarzeniu potwierdziło już ponad 280 osób reprezentujących polskie i zagraniczne firmy oraz instytucje publiczne zaangażowane w kształtowania rynku usług logistycznych i transportu.

Zapraszamy Państwa do zarejestrowania udziału w konferencji. Informacje organizacyjne i formularz rejestracyjny znajdują się na stronie konferencji – kliknij w baner

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close