Niedźwiedzi popyt na transport kontenerowy uderza w rynek kontenerów
Nadmiar kontenerów, które utknęły w całej Europie, powoduje wąskie gardła i niedobory miejsca w portach, magazynach i placach składowych. Ich nadmiar wywiera też znaczną presję na obniżenie cen kontenerów, a także ich stawek leasingowych. Takie są m.in. wnioski z kwietniowej analizy („Europe Container Market Forecaster”) opublikowanej przez Container xChange, internetowej platformy zajmującej się logistyką kontenerową.
Nadmiar kontenerów jest widoczny w kluczowych europejskich portach węzłowych monitorowanych przez indeks Container xChange Container Availability Index (CAx). Jego odczyty w portach w Hamburgu, Rotterdamie i Antwerpii wyniosły w marcu powyżej 0,8. Oznacza to, że nagromadziła się znaczna nadwyżka „pudełek”. Indeks o wartości 0,5 opisuje zrównoważony rynek, poniżej 0,5 – oznacza niedobór kontenerów, a powyżej 0,5 – ich nadmiar.
Container xChange odnotowuje również nieustający spadek cen kontenerów i stawek leasingowych na rynku europejskim. Na przykład średnie ceny nowych kontenerów 40-stopowych konsekwentnie tanieją w ostatnich miesiącach w całej Europie. W 11. tygodniu (13-19 marca 2023 r.) spadły do 2832 USD za jednostkę w Hamburgu, do 3050 USD w Rotterdamie i do 2739 USD w Antwerpii. Ponadto średnie stawki leasingu kontenera High Cube z Ningbo do Rotterdamu o długości 40 stóp spadły z 528 USD w tygodniu 9 (27 lutego – 9 marca 2023 r.) do 446 USD w 11. Tygodniu.
Nadmierna podaż w Chinach
Odbiciem tej sytuacji jest groźba ryzyka nadmiernej podaży pustych kontenerów w portach w Chinach. Wskazuje na to Indeks Dostępności Kontenerów (CAx) w Szanghaju. Tradycyjnie, wartości CAx w Szanghaju w pierwszym kwartale były niższe niż 0,5, ze względu na większą liczbę kontenerów „wychodzących” w porównaniu z kontenerami „przychodzącymi”. Jednak w tym roku tendencja jest odwrotna z wartością CAx powyżej progu 0,6.
Obecny trend przypisuje się spadkowi eksportu w I kwartale, z powodu zmniejszonego popytu po szczycie sezonu (październik-grudzień) i po chiński Nowym Roku. Przy deficycie popytu i większej liczbie kontenerów leżących bezczynnie w portach, obserwuje się znaczny wzrost liczby kontenerów przychodzących w Chinach, co zaobserwowano w I kwartale 2023 r. Maleją też średnie ceny kontenerów w Chinach. Ale autorzy analizy oceniają, że „możliwe jest, że ceny kontenerów osiągnęły już dno i nie oczekuje się dalszego spadku”.
Oficjalna ocena Pekinu
Rosnąca liczba pustych kontenerów piętrzących się w chińskich portach pokazuje, że „globalny rynek pozostaje optymistycznie nastawiony do zdolności eksportowych kraju”, oświadczył szef chińskich służb celnych (GAC) Yu Jianhua, jak donosi pekiński Global Times. Według niego, nadmiar kontenerów trafiających na rynek oznacza „szybki zwrot pustych po złagodzeniu globalnych ograniczeń Covid”. A „wiele pustych kontenerów jest gotowych do przejścia przez chińskie porty, co pokazuje globalne zaufanie do możliwości eksportowych Chin”.
„Nadwyżka podaży kontenerów pokazuje, że zagraniczne przedsiębiorstwa są optymistycznie nastawione do ożywienia handlu Chin i nie oznacza to, że chiński handel zagraniczny spadnie” – cytowana gazeta przytacza opinię Gu Xueminga, szefa Chińskiej Akademii Handlu Międzynarodowego i Współpracy Gospodarczej w Ministerstwie Handlu. Z kolei z opinii niezależnego analityka morskiego Wu Minghua, nawet w okresie największych zakłóceń, gdy kontenery piętrzyły się podczas kryzysu Covid, produkowano ich więcej, co doprowadziło do obecnej nierównowagi podaży i popytu. Chiny są natomiast głównych producentem kontenerów.