Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Jak w gąszczu przepisów o sankcjach gospodarczych nie nadepnąć na minę?

Przedsiębiorstwa żeglugowe i spedycyjne powinny nadal koncentrować się na przestrzeganiu sankcji gospodarczych obowiązujących w 2023 r. Ich liczba zdecydowanie wzrosła po agresji Rosji na Ukrainę. Do sankcji i zakazów obowiązujących od kilku lat wobec Iranu, Wenezueli i Chin, doszła Rosja, w niektórych sprawach także Białoruś. 

Dlatego uczestnicy łańcuchów dostaw nadal szukają porad dotyczących tych i innych sankcji międzynarodowych oraz opinii, jak nie narazić się na kary. Poniżej prezentujemy niektóre dane, z punktu widzenia interesów Stanów Zjednoczonych, opisane przez amerykańską firmę prawniczą Seward & Kissel. Przypomina ona, że w 2022 r. USA nadal „agresywnie przyjmowały, wdrażały i egzekwowały sankcje, w tym w sektorze żeglugi i transportu”. 

S&K przypomina zarazem, że Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych Departamentu Skarbu USA (OFAC) może nakładać na przedsiębiorstwa – nie tylko amerykańskie – łamiące sankcje kary cywilne w oparciu o standard prawny odpowiedzialności na zasadzie ryzyka.

Sankcje wobec Rosji

Od początku agresji Rosji na Ukrainę rośnie program sankcji wobec tego agresora i obejmuje on już szereg nowych ograniczeń importowych i kontroli eksportu. Dotyczy to zakazu importu niektórych rosyjskich produktów energetycznych do Stanów Zjednoczonych, a także zakazy „nowych inwestycji” w Rosji przez osoby amerykańskie. Np. w maju 2022 r. OFAC zakazał również eksportu niektórych profesjonalnych usług do Rosji, w tym: księgowości, zarządu powierniczego, tworzenia spółek oraz usług doradztwa w zakresie zarządzania.

W szczególności w odniesieniu do sektora żeglugi, w następstwie oświadczenia woli opublikowanego we wrześniu 2022 r. przez ministrów finansów G7, także Stany Zjednoczone zakazały szeregu określonych usług związanych z transportem morskim ropy naftowej i produktów ropopochodnych pochodzących z Federacji Rosyjskiej, w tym: handlu i pośrednictwa w obrocie towarami, finansowania, żeglugi, ubezpieczeń (w tym reasekuracji oraz ochrony i odszkodowań), oznaczania towarów i pośrednictwa celnego. W przypadku transportu ropy naftowej zakazy te weszły w życie 5 grudnia 2022 r., a dla innych produktów naftowych – od 5 lutego 2023 r. 

Wyjątek

Od zakazu świadczenia powyższych usług istnieje wyjątekgdy cena danego produktu nie przekracza odpowiedniego pułapu (ale wymaga to również, aby uczestnicy rynku pamiętali o towarzyszącym im procesie prowadzenia dokumentacji i atestacji określonym w opublikowanych wytycznych OFAC). Chodzi o to, by każda strona w łańcuchu dostaw mogła potwierdzić, że ropa została zakupiona na poziomie lub poniżej odpowiedniego pułapu cenowego. W szczególności zakazane usługi „finansowania” w tym kontekście obejmują zarówno finansowanie handlu specyficzne dla transakcji, jak i finansowanie nietransakcyjne.

Najnowsze sankcje wobec Rosji

24 lutego br., w pierwszą rocznicę rosyjskiej inwazji na Ukrainę, OFAC ogłosił szereg dodatkowych sankcji wymierzonych w sektor: usług finansowych, metalurgiczny i wydobywczy, a także w wojskowy łańcuch dostaw oraz osoby i „podmioty świadczące usługi unikania sankcji przez Rosję”. Opublikowane przez wiele agencji wytyczne wskazują, że Stany Zjednoczone w tym roku prawdopodobnie w większym stopniu skupią się na egzekwowaniu prawa cywilnego i karnego wobec podmiotów starających się uniknąć sankcji i kontroli wywozu, w tym przeciwko: wykorzystywaniu pośredników będących stronami trzecimi lub punktów przeładunkowych, w celu obejścia ograniczeń lub ukrycia prawdziwej tożsamości rosyjskich użytkowników końcowych.

Sankcje wobec Iranu

OFAC nadal „agresywnie egzekwuje” przepisy dotyczące transakcji i sankcji przyjętych w ub.r. wobec Iranu ((ITSR). Chodzi m.in. o sankcje przeciwko osobom, podmiotom i statkom, które ułatwiały transfery finansowe i wysyłkę irańskich produktów naftowych i petrochemicznych, często do Chin i innych miejsc w Azji Wschodniej. S&K ocenia, że przypadku braku zbliżenia między Iranem a Zachodem w sprawie porozumienia nuklearnego, znanego jako Wspólny Kompleksowy Plan Działania (JCPOA), egzekwowanie prawa będzie kontynuowane w tym roku. Np. w oświadczeniu we wrześniu ub.r. OFAC stwierdził jednoznacznie, że „działania egzekucyjne będą kontynuowane regularnie” w celu „poważnego ograniczenia eksportu ropy naftowej i petrochemicznej z Iranu”, a „każdy, kto jest zaangażowany w ułatwianie tej nielegalnej sprzedaży i transakcji, powinien natychmiast zaprzestać działalności, jeśli chce uniknąć sankcji USA”. Dodajmy, że w tym roku Unia Europejska przyjęła wobec Iranu ponadto trzy nowe sankcje, ale z powodu łamania praw człowieka. Dotyczą one podmiotów i osób (40-tu) mających udział w łamaniu ww. praw. 

Perspektywy egzekwowania

OFAC nadal wszczyna działania egzekucyjne i wymierza kary cywilne przeciwko firmom zaangażowanym w transakcje objęte sankcjami za niedociągnięcia w programach zgodności. „Znaczące działania egzekucyjne zostały rozstrzygnięte z firmami z branży wirtualnej waluty, a także z firmami, które przetwarzały płatności za pośrednictwem systemu finansowego Stanów Zjednoczonych z udziałem osób objętych sankcjami, bez przyjęcia lub wdrożenia polityk i kontroli w celu zapobieżenia takim transakcjom”, informuje S&K.

OFAC kontynuuje również wszczynanie działań egzekucyjnych przeciwko firmom spoza USA zgodnie z „przyczynową” teorią odpowiedzialności w przypadku, gdy osoba spoza USA angażuje się w zabronioną transakcję rozliczaną w dolarach amerykańskich. Przechodzi ona przez amerykański system finansowy i powoduje, że amerykańska instytucja finansowa przetwarzająca fundusze angażuje się i ułatwia transakcję.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close