Poprawa w kontenerowym transporcie morskim już w drugim kwartale?
Większość przedstawicieli branży transportu morskiego ma nadzieję na lepszy w tym roku popytu na przewozy towarów w kontenerach w letnim szczycie, a przed nim spodziewa się ożywienia stawek kontenerowych. Podkreśla też, że spedytorzy opóźniają negocjacje umów długoterminowych, ponieważ stawki kontraktów są nadal wyższe niż stawki spot.Takie są niektóre wnioski z niedawnej ankiety przeprowadzonej przez niemiecki Container xChange wśród 664 specjalistów ds. łańcucha dostaw.

W pierwszym kwartale 2023 r. kontynuowany był spadek stawek frachtu spot. Ogólnie zmalały one na stałych połączeniach o 14,3 proc. rdr, przy czym najbardziej do portów Ameryki Północnej – o 20,6 proc. oraz do portów Bliskiego Wschodu – o 15,2 proc. i portów Azji Południowo – Wschodniej – o 13,7 proc. Relatywnie mniejsze były spadki do portów europejskich – o 6,3 proc. w rejonie Morza Śródziemnego i tylko o 2,1 proc. do portów Morza Północnego. Warto zaznaczyć, że inne są odczyty niektóry notowań innych firm. Np. subindeks SCFI z Chin do portów Europy Północnej spadł z 1 050 do 877 USD/TEU, tj. o 16,5 proc.
Najnowszy indeks kompozytowy Drewry WCI w wysokości 1710 USD za kontener 40 stopowy zmalał w I kwartale o 19,9 proc. Jest też niższy od szczytowego poziomu 10 377 USD/FEU osiągniętego we wrześniu 2021 r. i o 36 proc. niższy niż 10-letnia średnia wynosząca 2 689 USD/FEU, co wskazuje na powrót do bardziej normalnych cen. Ale nadal pozostaje o 20 proc. wyższa niż średnie stawki z 2019 r. (przed pandemią) wynoszące 1 420 USD/FEU.
Prognozy cen kontenerów
Indeks nastrojów cen kontenerów (xCPSI) Container xChange, który bada opinie specjalistów ds. łańcucha dostaw na temat ich krótkoterminowych prognoz, w I kwartale nadal wykazywał negatywne odczyty do połowy marca. Od tego czasu pytani wskazywali, że ceny kontenerów będą rosły co się potwierdza, bowiem już na początku kwietnia osiągnęły one rekordowe w tym roku poziomy. Oznacza to, ocenia Container xChange, że nastroje w branży „stopniowo stają się pozytywne”, po I kwartale, w którym „w sektorze żeglugi miało miejsce wiele trudności”.
„Globalny ekosystem logistyki kontenerów jest jak pajęczyna. Jedno zakłócenie nie wpływa liniowo na pozostałe ogniwa sieci, w przeciwieństwie do ego, jak każde zakłócenie odbija się echem w Internecie, czasami w nieoczekiwanych kierunkach. Wzrost stóp procentowych FED, kryzys w sektorze bankowym, strajki mogą wydawać się skoncentrowane w jednym regionie, ale mają swój wpływ na wszystkie szlaki handlowe” – skomentował Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange.
Program Outlook 2023
Komentując perspektywy na resztę roku Christian Roeloffs stwierdził: „Pomimo uniknięcia globalnej recesji finansowej i gospodarczej, branża żeglugowa doświadcza recesji frachtu z powodu odroczenia cyklu uzupełniania zapasów przez sprzedawców detalicznych, którzy wcześniej zrobili nadmierne rezerwy towarów. Patrząc w przyszłość spodziewamy się powolnego odbicia popytu, ponieważ sprzedawcy detaliczni zaczną też powoli wyczerpywać nadwyżki zapasów w nadchodzących miesiącach, aż do szczytu sezonu letniego”.
Na podstawie ankiety Container xChange ocenia, że NVOCC i spedytorzy pilnie opracowują swoje strategie. „Z ostrożnym optymizmem przewidujemy, że tegoroczny szczyt sezonu będzie lepszy niż poprzedni, ponieważ wykorzystujemy nasze doświadczenie i wiedzę branżową”.
Zmiana kierunków transportu
W analizie podkreśla się zauważalną dywersyfikację źródeł zaopatrzenia, czyli także rosnące znaczenie pewnych połączeń żeglugi morskiej. Mowa o krajach Azji Południowo-Wschodniej. Potwierdzają to także wnioski z raportu Container Shipping Outlook 2023 firmy Alix Partners opublikowanego w marcu br. „Bangladesz, Malezja i Wietnam już zwiększają swój udział w łańcuchach dostaw, przejmując od Chin część eksportu dóbr konsumpcyjnych, a polityka rządowa tych krajów i strategie biznesowe nabierają tempa”, stwierdza się w raporcie.
Według tego samego źródła, Meksyk i Europa Wschodnia zyskają w perspektywie średnioterminowej, ponieważ „coraz więcej wolumenów przenosi się z Chin do krajów sąsiednich”. Jak poinformował Vietnam Customs, dwustronna wymiana handlowa Wietnamu w lutym wzrosła o prawie 3 mld USD w stosunku do stycznia, mimo że luty był krótszym miesiącem. Z drugiej strony od stycznia do lutego br. chiński eksport do UE miał wartość 552,837 mld RMB, co oznacza spadek o 5 proc. rdr.
„Dywersyfikacja handlu okaże się korzystna dla transportu oceanicznego, ponieważ spowoduje boom w handlu regionalnym w Azji. Doprowadzi to również do zwiększenia liczby lokalizacji bezpośredniego handlu z tego regionu do Ameryki Północnej oraz do Europy. Tak więc dywersyfikacja odegra pewną rolę i ogólnie rzecz biorąc, pochłonie to więcej mocy przewozowych, niż mielibyśmy w przypadku połączeń transpacyficznych z Chin do USA lub Chin do Europy” – powiedział Christian Roeloffs.