Partnerzy portalu

Poprawa w kontenerowym transporcie morskim już w drugim kwartale?

Większość przedstawicieli branży transportu morskiego ma nadzieję na lepszy w tym roku popytu na przewozy towarów w kontenerach w letnim szczycie, a przed nim spodziewa się ożywienia stawek kontenerowych. Podkreśla też, że spedytorzy opóźniają negocjacje umów długoterminowych, ponieważ stawki kontraktów są nadal wyższe niż stawki spot.Takie są niektóre wnioski z niedawnej ankiety przeprowadzonej przez niemiecki Container xChange wśród 664 specjalistów ds. łańcucha dostaw.

fot. Pixabay

W pierwszym kwartale 2023 r. kontynuowany był spadek stawek frachtu spot. Ogólnie zmalały one na stałych połączeniach o 14,3 proc. rdr, przy czym najbardziej do portów Ameryki Północnej – o 20,6 proc. oraz do portów Bliskiego Wschodu – o 15,2 proc. i portów Azji Południowo – Wschodniej – o 13,7 proc. Relatywnie mniejsze były spadki do portów europejskich – o 6,3 proc. w rejonie Morza Śródziemnego i tylko o 2,1 proc. do portów Morza Północnego. Warto zaznaczyć, że inne są odczyty niektóry notowań innych firm. Np. subindeks SCFI z Chin do portów Europy Północnej spadł z 1 050 do 877 USD/TEU, tj. o 16,5 proc.

Najnowszy indeks kompozytowy Drewry WCI w wysokości 1710 USD za kontener 40 stopowy zmalał w I kwartale o 19,9 proc. Jest też niższy od szczytowego poziomu 10 377 USD/FEU osiągniętego we wrześniu 2021 r. i o 36 proc. niższy niż 10-letnia średnia wynosząca 2 689 USD/FEU, co wskazuje na powrót do bardziej normalnych cen. Ale nadal pozostaje o 20 proc. wyższa niż średnie stawki z 2019 r. (przed pandemią) wynoszące 1 420 USD/FEU. 

Prognozy cen kontenerów

Indeks nastrojów cen kontenerów (xCPSI) Container xChange, który bada opinie specjalistów ds. łańcucha dostaw na temat ich krótkoterminowych prognoz, w I kwartale nadal wykazywał negatywne odczyty do połowy marca. Od tego czasu pytani wskazywali, że ceny kontenerów będą rosły co się potwierdza, bowiem już na początku kwietnia osiągnęły one rekordowe w tym roku poziomy. Oznacza to, ocenia Container xChange, że nastroje w branży „stopniowo stają się pozytywne”, po I kwartale, w którym „w sektorze żeglugi miało miejsce wiele trudności”.

„Globalny ekosystem logistyki kontenerów jest jak pajęczyna. Jedno zakłócenie nie wpływa liniowo na pozostałe ogniwa sieci, w przeciwieństwie do ego, jak każde zakłócenie odbija się echem w Internecie, czasami w nieoczekiwanych kierunkach. Wzrost stóp procentowych FED, kryzys w sektorze bankowym, strajki mogą wydawać się skoncentrowane w jednym regionie, ale mają swój wpływ na wszystkie szlaki handlowe” – skomentował Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange. 

Program Outlook 2023

Komentując perspektywy na resztę roku Christian Roeloffs stwierdził: „Pomimo uniknięcia globalnej recesji finansowej i gospodarczej, branża żeglugowa doświadcza recesji frachtu z powodu odroczenia cyklu uzupełniania zapasów przez sprzedawców detalicznych, którzy wcześniej zrobili nadmierne rezerwy towarów. Patrząc w przyszłość spodziewamy się powolnego odbicia popytu, ponieważ sprzedawcy detaliczni zaczną też powoli wyczerpywać nadwyżki zapasów w nadchodzących miesiącach, aż do szczytu sezonu letniego”.

Na podstawie ankiety Container xChange ocenia, że NVOCC i spedytorzy pilnie opracowują swoje strategie. „Z ostrożnym optymizmem przewidujemy, że tegoroczny szczyt sezonu będzie lepszy niż poprzedni, ponieważ wykorzystujemy nasze doświadczenie i wiedzę branżową”. 

Zmiana kierunków transportu

W analizie podkreśla się zauważalną dywersyfikację źródeł zaopatrzenia, czyli także rosnące znaczenie pewnych połączeń żeglugi morskiej. Mowa o krajach Azji Południowo-Wschodniej. Potwierdzają to także wnioski z raportu Container Shipping Outlook 2023 firmy Alix Partners opublikowanego w marcu br. „Bangladesz, Malezja i Wietnam już zwiększają swój udział w łańcuchach dostaw, przejmując od Chin część eksportu dóbr konsumpcyjnych, a polityka rządowa tych krajów i strategie biznesowe nabierają tempa”, stwierdza się w raporcie.

Według tego samego źródła, Meksyk i Europa Wschodnia zyskają w perspektywie średnioterminowej, ponieważ „coraz więcej wolumenów przenosi się z Chin do krajów sąsiednich”.  Jak poinformował Vietnam Customs, dwustronna wymiana handlowa Wietnamu w lutym wzrosła o prawie 3 mld USD w stosunku do stycznia, mimo że luty był krótszym miesiącem. Z drugiej strony od stycznia do lutego br. chiński eksport do UE miał wartość 552,837 mld RMB, co oznacza spadek o 5 proc. rdr.   

„Dywersyfikacja handlu okaże się korzystna dla transportu oceanicznego, ponieważ spowoduje boom w handlu regionalnym w Azji. Doprowadzi to również do zwiększenia liczby lokalizacji bezpośredniego handlu z tego regionu do Ameryki Północnej oraz do Europy. Tak więc dywersyfikacja odegra pewną rolę i ogólnie rzecz biorąc, pochłonie to więcej mocy przewozowych, niż mielibyśmy w przypadku połączeń transpacyficznych z Chin do USA lub Chin do Europy” – powiedział Christian Roeloffs.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close