Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Gorsze czasy skłaniają złodziei do częstszych kradzieży dóbr podstawowych

W 2022 roku nieco zmalała liczba kradzieży ładunków w różnych łańcuchach logistycznych, wzrosła natomiast ilość kradzieży towarów z podstawowymi dobrami, jak żywności i napojów, paliw i części samochodowych. Ma to w duże mierze „związek z makroekonomicznym wpływem inflacji lub utraty siła nabywczej na zachowania przestępcze”. 

fot. Pixabay

To jeden z wniosków najnowszego rocznego raportu „2022 Cargo Theft Report”, opublikowanego przez BSI (świadczy usługi audytu ryzyka w łańcuchach dostaw) i jego partnerów: TT Club (liczy ponad 1200 członków – firm ze wszystkich sektorów transportu), Stowarzyszenia Ochrony Transportowanych Aktywów (TAPA) regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) oraz BSI Screen Intelligence (grupa BSI). Dane pochodzą od członków organizatorów, rządowych i pozarządowych organizacji, otwartych źródeł – mediów, itp.

Ogólnie tendencje

W 2021 r. przestępczość podczas transportu towarów charakteryzowała się długimi okresami przestojów i ładunków w spoczynku. Natomiast od drugiej połowy 2022 r. , w miarę spowolnienia globalnego wolumenu handlu, obserwowano powrót do sytuacji sprzed pandemii. Przekładało się to na złagodzenie zakłóceń w łańcuchu dostaw, które nagromadziły się w związku z pandemią i mniejszą liczbą ładunków oczekujących w portach i w tranzycie. 

Wraz ze spowolnieniem przepływu towarów i zmniejszeniem zatłoczenia w portach, „istnieje stały trend kradzieży z obiektów (magazynów i zakładów przemysłowych) oraz wzrost kradzieży z kontenerów  i naczep, w zestawieniu z globalnym spadkiem porwań. Tendencja ta jest jeszcze bardziej zaostrzona w krajach doświadczających poważne niepokoje społeczne”, stwierdza się w raporcie.

„Nasz raport bada te zjawiska bardziej szczegółowo za pomocą studiów przypadku, które pokazują, w jaki sposób niepokoje społeczne w Ameryce Łacińskiej, szczególnie w Chile, Peru i Brazylii, stwarzały okazje wykorzystywane przez złodziei lub skłaniające do kradzieży” – wskazuje Mike Yarwood, MD Loss Prevention w TT Club. – „Ponadto w Azji Południowej ujawniamy przestępstwa związane z oszukańczymi praktykami polegającymi na przechwytywaniu ładunku i utrudnienia jego namierzenia”.

Dane szczegółowe

W raporcie nie podaje się liczby ujawnionych przestępstw kradzieży ładunków i towarów, lecz dane relatywne. W 2022 r. kradziono głównie towary z następujących grup: żywność i napoje (16 proc., w 2021 r. stanowiły 14 proc.), wyrobów elektronicznych (12 proc., rok wcześniej 10 proc.), rolno-spożywczych i motoryzacyjnych (po 9 proc.), paliwowej (8 proc., w 2021 r. – 6 proc.), materiałów budowlanych (7 proc., rok wcześniej 9 proc.). Łącznie przypadło na nie 61 proc. wszystkich odnotowanych kradzieży (w 2021 r. – 56 proc.).

Pod względem miejsca przestępstwa, struktura kradzieży rozkłada się następująco: z ciężarówek – 65 proc. (taki sam odsetek jak w 2021 r.), z magazynów i zakładów produkcyjnych – 30 proc. (rok wcześniej – 29 proc.) , z innych miejsc – 5 proc. (6 proc. w 2021 r.).

Ogólne uwagi

Analiza przestępczości w towarów w łańcuchach dostaw jest często zdominowana przez straty o najwyższej wartości, stwierdzają autorzy raportu. W 2022 r. średnie straty z tytułu „poważnych incydentów”, czyli kradzieży towarów o wartości 100 000 EUR lub większej przyniosły średnią stratę w 565 000 EUR. W 2022 r. największa pojedyncza strata zgłoszona do TAPA EMEA Intelligence System (TIS) dotyczyła kradzieży różnych towarów o wartości 17,8 mln euro z zakładu w Norresundby w Danii. 

„Budzi to obawy, że wyższe ceny zarówno przedmiotów codziennego użytku, jak i dóbr luksusowych mogą rodzić większą społeczność złodziei ładunków decydujących się na ten proceder po raz pierwszy, a na rynku konsumenckim – kupujący bardziej szukają okazyjnych cen i mogą być mniej zaniepokojeni pochodzeniem produktu”, stwierdza się w raporcie.

Ten sam mechanizm pokusy zaboru mienia może skłaniać „niektórych pracowników w łańcuchach dostaw (…), będących w środowisku produktów wysokiej wartości”.  Jednak wraz z kryzysem kosztów utrzymania szalejącym w wielu częściach świata, w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano znaczny wzrost liczby kradzieży towarów o znacznie niższej ilości i wartościami, stwierdzają autorzy. Ponad 75 proc. kradzieży dotyczyło ładunków o wartości 30 000 EUR lub mniej. Te przestępstwa są dziełem zorganizowanych grup przestępczych. 

Prewencja

Tak jak we wcześniejszych publikacjach, w tegorocznym raporcie znajdują się porady dotyczące działań, które można podjąć w celu ograniczenia ryzyka kradzieży. „W szczególności chętnie udzielimy wskazówek, w jaki sposób operatorzy mogą zwalczać praktykę fikcyjnych odbiorów i zagrożenie ze strony osób z wewnątrz w przestępczości związanej z ładunkami” – powiedział David Fairnie, główny konsultant BSI ds. Bezpieczeństwa łańcucha dostaw. Np.  by ustrzec się kradzieży polegającej na fikcyjnym przekazaniu towaru pośrednikom transportowym, autorzy zalecają by:

  • wdrożyć bezpieczne procesy weryfikacji (potwierdzenie tożsamości kierowców i innych pracowników zaangażowanych w odbiór  transportowanych towarów), 
  • wyprzedające uzyskanie personaliów kierowcy i ich sprawdzenie, podobnie jak weryfikacji firmy przewozowej, 
  • stosowanie plomb lub innych urządzeń zabezpieczających przed manipulacją, 
  • regularne przeprowadzanie kontroli „przeszłości pracowników i dostawców zewnętrznych zaangażowanych w łańcuch dostaw”,
  • monitorowanie łańcucha dostaw za pomocą GPS lub innej technologii śledzenia by upewnić się, że towary są transportowane do miejsca przeznaczenia,
  • wdrożyć dwuskładnikowy proces uwierzytelniania wszystkich przesyłek, wymagający potwierdzenia od strony wysyłającego i odbierającego,
  • inne działania, w tym szkolenia pracowników.

David Fairnie podkreśla też by zdawać sobie sprawę, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia. Każda organizacja musi opracować dostosowany do potrzeb plan zarządzania ryzykiem w oparciu o konkretne ryzyka i okoliczności.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close