HHLA zamyka pełen wyzwań rok 2022 dobrym wynikiem
Firma Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) pomyślnie rozwijała się w roku obrotowym 2022 pomimo trudnych warunków. Przychody grupy wzrosły o 7,7 procent do 1 578,4 mln euro (rok poprzedni: 1 465,4 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) spadł o 3,4% do 220,4 mln euro (rok poprzedni: 228,2 mln euro). Zysk po opodatkowaniu był o 17,5 procent niższy niż w poprzednim roku i wyniósł 92,7 mln euro (rok poprzedni: 112,3 mln euro). Podczas gdy przeładunki kontenerów spadły o 7,9 proc. do 6 396 tys. TEU (rok poprzedni: 6 943 tys. TEU), wolumen przewozów pozostał praktycznie na stałym poziomie 1 694 tys.

— Dzięki naszej europejskiej sieci logistycznej, która obejmuje porty morskie, zaplecze lądowe i sieci kolejowe, HHLA niezawodnie wypełnia swoje zadanie, aby zapewnić bezpieczne dostawy na terenie Niemiec i Europy. Udało nam się również wypełnić to zadanie w trudnym roku finansowym 2022, który był zdominowany przez skutki rosyjskiej agresji na Ukrainę i zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw. Mimo to HHLA osiągnęła dobry wynik i udowodniła swoją skuteczność. Po raz kolejny stoimy przed rokiem dużej niepewności, ale praca w logistyce oznacza umiejętność radzenia sobie ze zmiennością. Z ufnością i odwagą patrzymy w przyszłość i będziemy kontynuować nasze inwestycje w zrównoważone i innowacyjne rozwiązania logistyczne, aby wzmocnić przyszłą rentowność HHLA — skomentowała Angela Titzrath, dyrektor generalny HHLA.
W notowanej na giełdzie podgrupie Port Logistics przychody wzrosły o 7,4 procent do 1 542,3 mln euro (rok poprzedni: 1 435,8 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł o 5,2% rok do roku do 201,6 mln EUR (rok poprzedni: 212,6 mln EUR), co nadal plasuje go znacznie powyżej oczekiwanego przedziału od 160 mln EUR do 195 mln EUR. Znacznie wyższe opłaty magazynowe w ciągu roku w wyniku trwających zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw, które doprowadziły do dłuższego postoju kontenerów w terminalach HHLA w Hamburgu, Tallinie i Trieście, miały pozytywny wpływ na rozwój naszych przychodów i zysków w segmencie rok budżetowy.
Niższe wolumeny przeładunków, częściowo spowodowane wpływem rosyjskiej inwazji na pracę terminalu w Odessie miały wpływ na zysk spółki. Do tego doszły ogólne podwyżki cen oraz dodatkowe koszty materiałowe i osobowe wynikające z większego obciążenia magazynów. Zysk po opodatkowaniu i udziałach niekontrolujących spadł o 20,4 procent do 82,1 mln euro (rok poprzedni: 103,1 mln euro). Zysk na akcję klasy A wyniósł zatem 1,13 € (rok poprzedni: 1,43 €).
Terminale kontenerowe
W roku sprawozdawczym 2022 przeładunki kontenerów w całej Grupie spadły o 7,9 proc. do 6 396 tys. TEU (rok poprzedni: 6 943 tys. TEU). Przeładunki trzech terminali kontenerowych w Hamburgu wyniosły 6 071 tys. TEU i spadły o 4,1 proc. rok do roku (rok poprzedni: 6 328 tys. TEU). Redukcja ta wynikała przede wszystkim ze zmniejszenia wolumenu ładunków żeglugi w kierunku Dalekiego Wschodu, a także spadku wolumenu w wyniku sankcji nałożonych na Rosję po rozpoczęciu wojny. Odsetek przeładunków drogą morską przez podmioty dowożące spadł nieznacznie do 19,8 procent (w roku poprzednim: 20,4 procent). Międzynarodowe terminale kontenerowe odnotowały gwałtowny spadek przeładunków o 47,1 proc. do 326 tys. TEU (rok wcześniej: 615 tys. TEU). Wynikało to z silnego spadku przeładunków w terminalu w Odessie po wstrzymaniu przez władze pod koniec lutego 2022 roku przeładunków drogą morską w związku z inwazją rosyjską.
Z kolei przewozy kontenerowe nieznacznie wzrosły do 1 694 tys. TEU (rok wcześniej: 1 690 tys. TEU). Przewozy kolejowe wzrosły rok do roku o 2,2 proc. do 1 409 tys. TEU (rok wcześniej: 1 379 tys. TEU). W transporcie drogowym odnotowano spadek wolumenu o 8,7 proc. do 285 tys. TEU (rok wcześniej: 312 tys. TEU).